Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Chillout - Studiofotografering Hemma

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har en fotouppgift som skall in i morgon måndag, uppgiften går ut på att man ska ta en bild från en fotograf, och skapa en likadan bild, så likt originalet som möjligt.

Jag har aldrig riktigt lekt med studiofotografering förut, men jag har en gammal blixt liggandes här hemma, så jag tänkte försöka mig på något jag inte testat förut. Det är kul att pusha gränserna för vad man kan göra

Originalbilden jag valde ut är tagen av fotografen Tobias Fischer:

För att ta en sådan bild behöver man en studio -- så, dags att bygga en!
Ingridienser för en finfin studio:

  • En blixt från 80-talet med en lagom kraft på 2400W

  • En banankartong

  • En skokartong

  • Två st svarta pappersark, 70x100

  • En spegel

  • En fotobok - "Light Science & Magic - An Introduction to Photographic Lighting" Lånad på biblioteket

  • En svart bokhyllehylla

  • Ett trångt kök med vita väggar

Först testade jag att bygga upp studion i vardagsrummet, men väggarna där är gula, och det syntes ganska tydligt i bilderna jag tog där. Väggarna i köket däremot är vita, så jag flyttade min studio till köksbordet

Bilder på setup:

Blixten har jag fått låna av en kompis, men jag tror inte den är speciellt dyr, den är väldigt gammal iaf! Resten av sakerna hade jag redan liggandes här hemma. Vinet kostade 62:- och champagneglasen (vilka var de glas jag hittade på IKEA som mest liknade originalet) kostade 39:- för 6st. Pappersarken kostade 15:- /st

Totalpris för att fota vinet blev alltså 131:-
Då bilden från början är en reklambild har min bild också gått igenom photoshop ett varv.

Resultatet:

Lärdomar: Glas är svårt att fotografera, men om man försöker och testar så går det, till och med i sitt eget stökiga kök!

Kommentarer!

Wow, Snyggt gjort Ford Perfect!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-29 18:53

Imponerande att du lyckats replikera referensbilden. Bra hembygge och snyggt resultat.

Snyggt! Men ska man köra med gamla blixtar kan det vara en bra idé att kolla vilka spänningar de skickar över synkkabeln. En del ger ifrån sig flera hundra volt, och gamla analoga kameror tålde elchockbehandlingar bättre än vad en modern DSLR gör

Ursprungligen av Samuel K:

Snyggt! Men ska man köra med gamla blixtar kan det vara en bra idé att kolla vilka spänningar de skickar över synkkabeln. En del ger ifrån sig flera hundra volt, och gamla analoga kameror tålde elchockbehandlingar bättre än vad en modern DSLR gör

Ja jag har hört det förut, men jag gjorde ett försök med min kamera och den verkar palla det Är ju inget roligt med ett blixtuttag på kameran om man inte får använda det!

Ursprungligen av Ford Prefect:

Ja jag har hört det förut, men jag gjorde ett försök med min kamera och den verkar palla det Är ju inget roligt med ett blixtuttag på kameran om man inte får använda det!

Annars kan man kolla i den här listan först:
http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

...så slipper man riskera en rostad DSLR

Jättesnyggt, och lärorikt. Tack för inlägget

Bra jobbat,kul att du delade med dig!:)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-30 19:07

Bra jobbat, du kom nära orginalet!
Kritik: Jag kan tänka mig två saker som skulle kunna göras bättre med enkla medel.
1. Vinet i orginalet har en mer djupt vinröd färg och ser lite mer inbjudande ut än det på ditt foto som blev lite mer genomskinligt och brunaktigt. Går säkert att ändra den röda nyansen i photoshop.
2. Beskärningen. Jag upplever orginalet som mer mystiskt inbjudande och proffesionellt och detta tror jag att jag gör för att Tobias Fischer valt att beskära på ett annat sätt än du gjort. Det tycks som att du valt att centrera summan av bredden på vinglaset och flaskan i mitten av fotografiet medan upphovsmannen valt att placera den vita ljuskanten på flaskans högra sida i mitten av bilden. En liten men, tror jag, viktig detalj. Han har också skurit bort lite mer i ovan- och underkant än du gjort.
Det är lättfixade grejer, tror det blir finnemang efter det!

Jag är också impad, inte illa det ser snyggt ut! ..men vill också flika in ett gnäll. Det första jag tänkte på var glaset. Orginalet ser vitare och renare ut än ditt, syns särskilt vid foten. Nu kan det ju helt enkelt bero på att det ÄR det också, (skulle ju kunna vara så att Fischer körde kristall och inte Ikea) ..eller så har det med ljuset alt. efterbearbetning att göra, känns som att det är lite samma längs flaskans vänsterkant.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-30 21:14

Håller med kottski, tycker mig ana en svag gul/brun nyans i glaset och lite på flaskan, fast mest i flaskans reflektion mot underlaget.
Jag hade nog provat att markera ytorna som behöver åtgärdas med valfritt markeringsverktyg med lite feathermodifiering på och diskret dragit ner saturation på problemområdena. För övrigt ett ypperligt knep för att snygga till gula tänder.

Men, inte menat som diss, det var bra gjort

Bobbski och kottenkotten, tack för bra kritik!

Det är möjligt att Fischer hade riktigt vin i sitt glas, själv hade jag i någon dricka som hette Smakis, det var den som verkade vara mer röd än mer och festis när jag letade efter ett vettigt innehåll till glaset i affären

Och till beskärningen, det hade jag inte ens tänkt på, det är mycket att lära och tänka på ser jag

att lätta upp det gula längst ner vid glaset bör också göras ja, tack för all konstruktiv kritik!

Bra jobbat!

Jag får en känsla av att något i Ford Prefects version lutar, denna känsla får jag inte i originalet. Om du öppnar båda bilderna i photoshop och lägger stödlinjer kant i kant med glasets bredaste del och sedan tittar på var dessa hamnar på foten så får du en hint om vad det kan vara som ger känslan. I originalet linjerar foten och glasets bredaste del nästan helt, medans du har en rätt stor offset på vänstra sidan av glaset. ger en känsla av att flaskan lutar åt höger.

/martin

1
Bevaka tråden