Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pro tools kompatibelt med pc...

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej folks!

Har problem med pro tools. Ja, snart kommer det en hög med köp en mac. Självklart är den mer komp med mac men nu har jag köpt en ny pigg pc så. Jag köpte en mbox mini och nya pt 8 le. Datorn som är ny är en SONY VAIO 2.0 dual 4 gb ram så den ska räcka. Jag gör endast enkla trix då jag kör mina gamla analog prylar typ bandeko, preamps osv. Använder kanske max två pluggar ( testat med 2 i mina ivriga försök ). Har ej använt midi o sånt. Har gått igenom digi´s lista med felsök och va man inte bör ha igång osv. Nu är jag bristande och funderar på att skaffa cubase för pc vänlighetens skull, men helst inte. Ok problemet som återkommer är att den vill öka på buffern. Har testat både 64 o 128 men med liknande resultat = 3-5 min stereospår med två mjukpluggar sen stoppar den. Känns halvkul. Någon som upplevt pt som meckigt, jag behöver alla råd ja kan utan att köpa en ny hårddisk för jag gör max en 8 kan insp X5min så det är knappast behövligt.

TACK på förhand

och

jo just det, jag har vista tyvärr men det ska ju va ok enligt dom som säljer det i olika led

Jag skulle rekommendera att du provar XP

Ursprungligen av geminister:

Jag skulle rekommendera att du provar XP

Jo det klart men nu har jag vista och det ska funka enligt pt och mbox så då får dom ju stå för det och jag gör som sagt löjligt lite prestanda prylar. Känns ju B o sälja något som inte orkar med det lilla jag pysslar med eller hur... Pro tools ska ju inte skryta loss om dom inte klarar basic grejor känner jag, hmm

Man kan ju känna så, men Vista är av ondo, så prova du XP.

Mig veterligen har ingen professionell musik eller videoskapare på Win-plattform gått över till Vista. Då stannar produktionen av. Pro-branchen är kvar i XP.

Jo jag förstår att xp funkar bättre men är det ingen som kan hjälpa mig med det jag har?

Om jag skulle göra en super produktion skulle jag ha mac eller xp men nu är det inte så ju.

Tack för svaren ändå

Vi har ju hjälpt dig? Det är väl inte så svårt att installera om datorn, eller...?

Ursprungligen av Capeman:

Vi har ju hjälpt dig? Det är väl inte så svårt att installera om datorn, eller...?

Då måste jag köpa xp o det känns otroligt onödigt ( Vista har några funktioner och menyer som den här laptopen blir oduglig utan dessutom) . Kortet och programmet ska vara kompatibelt med vista, så då måste det ju vara någon mer än jag som köpt dealen. Tråkigt om dom kör med falsk marknadsföring...

  • Medlem
  • 2009-03-25 14:53

Varför kör du inte C64 istället? Skämt åsido, det här låter inte så kul.

Är det firewire? Ni som vet mer, hur yttrar sig problemet med ljudkort via FW och inkompatibla chipset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 16:13

jgb: det är ett USB-ljudkort, inga problem med FW eller annat.

Jag antar att du inte kör 64-bitars varianten av Vista? Jag gissar att det inte kommer att funka alls där.

Om du har möjlighet så prova med en extern HD, Firewire eller USB2. ProTools stöder officiellt inte att man spelar in på systemdisken. Det kan vara problem med det på en bärbar dator som kan ha lite mer begränsad I/O, det kan också vara ett Vista-specifikt problem.

Ursprungligen av Frebrik:

jgb: det är ett USB-ljudkort, inga problem med FW eller annat.

Jag antar att du inte kör 64-bitars varianten av Vista? Jag gissar att det inte kommer att funka alls där.

Om du har möjlighet så prova med en extern HD, Firewire eller USB2. ProTools stöder officiellt inte att man spelar in på systemdisken. Det kan vara problem med det på en bärbar dator som kan ha lite mer begränsad I/O, det kan också vara ett Vista-specifikt problem.

Hej! Jag har vista home. Jo jag har läst om det där med extern hd, hade verkligen tänkt att slippa det då jag känner folk som använder sina laptops utan det. Jag använder ju bara så få kanaler så det känns lite överkurs. (Har 300gig i datorn) Hur kräset är pro tools, skulle jag stöta på samma problem med tex cubase?
Tackar!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-25 20:20

Jag tror inte det är ProTools som är kräset egentligen...
På mina macar och på pc:ar som kör XP går det bra att spela in en bunt kanaler på systemdisken, det är möjligt att det går i Vista också, jag tänkte att det vore bra att verifiera om det är det som är problemet med att köra på Vista. Jag gissar nämligen att när Digidesign skriver att det går bra att köra PT8 på Vista så menar de att köra på annan disk än systemdisken.

Om du bara kan låna en HD av en kompis några minuter så kan du snabbt verifiera om det funkar då.

Ursprungligen av Frebrik:

Jag tror inte det är ProTools som är kräset egentligen...
På mina macar och på pc:ar som kör XP går det bra att spela in en bunt kanaler på systemdisken, det är möjligt att det går i Vista också, jag tänkte att det vore bra att verifiera om det är det som är problemet med att köra på Vista. Jag gissar nämligen att när Digidesign skriver att det går bra att köra PT8 på Vista så menar de att köra på annan disk än systemdisken.

Om du bara kan låna en HD av en kompis några minuter så kan du snabbt verifiera om det funkar då.

Hej, har lånat en firewire disk och det är samma problematik. Kom 1,20 och 1,30 min med 2 stereospår med 2 pluggar innan det bryts. Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga...

Sådär nu har jag tagit bort lite grejor och defragmenterat c disken. Funkar skapligt men slår av när man kommer över kullen från tidigare tracks. Skit samma, ska försöka hitta en kasettporta som komplement. Har haft rullbandare förut och tapesoundet är svårslaget!!! Länge leve lo-fi:D

1
Bevaka tråden