Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fender USA vs. Japan?

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jaguarkåpan är ju iaf rätt minimal jämfört med Jazzmastern:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-14 19:38

Snygg! stör mej inte på mickarna.

Snackade med en kunig polare innan å han tyckte att lacken på sin mexikanska fender var bra. Å dom ska väl va ytterligare snäppet sämre än japanska tror ja. Kankse jag som fått nått måndags exemplar eller nått.

jovisst, den är väl mer eller mindre en vanlig strata singlecoil.

Får slänga in ett ord i diskussionen. Jag har en jappanjagga som jag periodvis tycker mycket bra om. Den håller stämningen helt och tack vare buzzstopen så rasslar det inte och strängarna rör sig inte över stallet. Halsen är spikrak och handarbetet är bra. Mickarna tjuter däremot en hel massa om man pressar rörhäcken lite;-), antar att det beror på att mickarna inte är vaxade pga att det skall vara en replika på en tidig modell. Efter vad jag har hört så vaxade man inte mickarna förrän senare. Jag köpte den beggad med buzzstop för 5000 och då såg den helt ny ut. Jag skulle nog inte ge 9 papp för den dock, men å andra sidan skulle jag inte kasta ut det dubbla på en amerikanare heller. Det är ingen allround-gitarr direkt...
Jag funderar på att köpa nya mickar till den.

Citat:

Jag funderar på att köpa nya mickar till den

Är också inne på det. Har visserligen börjat gilla ljudet i min, men det låter ju inte Jazzmaster egentligen. Och det är lite begränsat.

Vad ska man ha för mickar om man inte vill riktigt så mycket "sploing"? Amerikanska Jazzmaster är inte speciellt prisvärda såvitt jag begripit (895:- styck)

Kapar tråden lite nu men satan va schyssta Fender Jaguar basarna är alltså!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-04-05 19:59

Måste hålla med toandfro där, den röda är grymt snygg.
Fan, nu vill jag också ha en jaguar...

Tycker dom flesta av Fenders klassiska basar är skitsnygga. Har bara en kopia själv. Snygg, men låter apa...

Liten update: Beställde precis Mustangsadel. Rasslar värre och värre, och på några strängar får man något slags resonans bakom stallet som låter rätt risig... Men det känns som om det är stallet som är problemet, i övrigt är jag helnöjd.

Ska känna på den ett tag till efter stallbyte, men jag är lite småsugen på Seymour Duncans hottade mickar också... Finns det nån butik i Göteborg som kan tänkas ha kompetens och såna prylar hemma?

Jag hälsar mig själv välkommen till detta trevliga forum!

Spännande tråd! Hur gick det med det nya stallet? Har själv en japan-jaguar (som jag i övrigt är nöjd med) som rasslar. Visst är det de små insex-skruvarna som rasslar? Borde ju hjälpa då.

Undrar också ifall strängen ligger bättre i mustangstallet? Ser ju ut att vara lite mer än gängorna den får vila i på original.

Har inte fått stallet än, så jag vet inte riktigt. Se denna tråd:
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=19275

Välkommen förresten.

När man jämför USA vs Japan så måste man ju ha i åtanke att det finns 2 Japan MIJ och CIJ.

Det sägs att Made in Japan håller samma mått som USA och i vissa fall bättre, därav kom produktionen av Crafted in Japan, för att komma ner till "lågpris" nivå igen.

Låter ju spännande (fast lite negativ spänning då jag tyvärr är ägare till en "Crafted in Japan").

Snackade med en gitarrmek idag som ansåg att det rätta sättet att angripa skorr/strängåtsidanglid/dålig ton-problematiken är att helt sonika "ta bort halsen och karva till det" så att halsen får en mycket lätt bakåtvinkel, sedan höja stallet och vips, så ökar trycket mot stallet/sadlarna, skorret försvinner, strängarna ligger kvar och tonen ökar.

Låter vettigt eftersom det verkar vara avsaknad av vinkel/tryck som är boven. Han skulle göra det för en femhundring, vilket ju motsvarar priset för stallet. Dock ändras ju kanske känslan lite. Bra eller dåligt?

Insexpluggarna är ju också en sällsynt dålig konstruktion, och dom kommer man ju inte ifrån med den lösningen. Så jag tror mest på Mustangstall. Men det återstår att se, börjar lacka ur rejält på GMF...

Går det att justera mustangsadlarna i höjdled? Har aldrig sett någon på riktigt.

Ursprungligen av Peter H:

Insexpluggarna är ju också en sällsynt dålig konstruktion, och dom kommer man ju inte ifrån med den lösningen. Så jag tror mest på Mustangstall. Men det återstår att se, börjar lacka ur rejält på GMF...

Tänkte att det är avsaknad av tryck som gör att de skruvar ur sig som de gör?

Ser fram emot att höra hur det artar sig. Vill helst inte "karva".

Väcker den här tråden till liv lite igen men jag har nyligen skaffat mig en Jazzmaster och även jag börjar tröttna lite på stallet.

Är det någon som vet var man kan hitta lösa Mustang-sadlar och vad de kan tänkas kosta tro?

GMF hade i sortimentet när jag beställde tror jag, men dom dök ju aldrig upp... Nu minns jag inte ens vartifrån jag beställde i slutändan, men det gick på en vecka, och blev billigare än GMF trots moms & tull & skatt!

Nya stallet funkar hursomhelst klockrent, har inte haft några problem alls efter det, förutom att mina nya mickar surrar en del (finns en separat tråd om det nånstans)

Vad bra att de funkar utan problem, då gäller det ju bara att försöka hitta något ställe där man kan köpa dem.

Men jag antar att du beställde dem från utlandet då alltså?

Jag satte en snutt skumgummitejp under sadlarna, funkar perfekt, har inte märkt av några problem alls sen dess. Snåljåpstips/akutlösning.

Hmm jo det kan nog funka i värsta fall, fast jag har mer problem med att strängarna förflyttar sig på sadeln ifall att jag slår an eller böjer strängen för hårt.

Fast tejptricket kanske hjälper mot mitt problem också?

Njet, det hade jag glömt, det problemet är ju kvar :/
Skruvarna har slutat skallra ur i alla fall.

Men jag får försöka hitta mustang-sadlar på någon vänster, någon måste ju sälja reservdelar tycker man ju.

Jo då...billigt än så länge men det är ju 8 dagar kvar på auktionen.

Förresten hur gör man för att justera mustang-sadlarna i höjdled? Eller det kanske man inte kan?

Nä, det där är ju "köp nu"-priset, klicka på knappen och den är din.
Man får nog justera bas- och diskantsidan och hoppas att det är bra nog, vilket jag tror att det är.

Jaha då är jag med hehe, jag får se hur jag gör med det hela men det lutar nog åt att man får kolla runt bland diverse musikaffärer och kolla om de kan ta in ett stall/sadlar.

Men tack för tipset ändå!

På gmf är det bara 140:- skillnad mellan att köpa enbart klackarna vs hela stallet...
395:- dessutom för enbart klackarna, har svårt att tro att du skulle hitta dem billigare än så hos den lokala musikaffärn. Att slippa frakten är ju kalas dock.

Shit...ja det är allt bra skojiga priser de har.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-30 23:18

Jag har hört äldre duktige musiker som påstår att 80-tals Fender Japan är bättre än USA modeler.
Själv äger jag 2 st japan Fender gitarrer, tycker att de är sköna,har inga problem med halsar,osv...
Tycker personligen att USA modelen är övervärderande, signature modelerna ska vi inte ens snacka om..
Provspelade en Malmsten Fender för några dagar sen, blev riktigt besviken, halsen kändes inget vidare bra..
Fender lever lite på sitt namn och många går på det och köper deras produkter.Hur är kvalitet på gitarrerna idag?? Den är tveksam..Sen ska man komma ihåg allt som är från 40,50,60-talet är inte heller bra...
Det gäller att hitta en Fender som man trivs med,det kan vara Mexico, Japan eller Usa.

  • Medlem
  • 2009-04-01 18:36

Jag har en japansk Jazzmaster. Mycket nöjd, även om mickarna låter lite mer strata än JM, men det är ju enkelt och billigt att byta.

Bevaka tråden