Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta VCA på en Juno-106 :a

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lånat hem en 106:a från en kompis som inte är som alla andra. (Junon, inte kompisen). Låter likt problemet drifter hade på sin, i det att det blir en hängande ton på nästan alla patchar.

När jag startar upp i testläge känns det uppenbart att VCAn för röst 3 inte sluter riktigt tätt.

Om man sätter i en ny 80017a, hur mycket behöver man trimma in efter ingreppet? Räcker det med proceduren i service manualen, mindre eller mer?

Senast redigerat 2009-03-19 22:43
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 17:28

Mohaha.

On a serious G-note... hur kör man testläget på en 106:a? Jag har en på hemlån och den är märklig!

  • Medlem
  • 2009-03-19 17:34

Så, nu censurerar jag bort irrelevanta inlägg. Håll er till ämnet här tack.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-19 17:36

Neeeej! 99-influensan har drabbat våra egna! Ack och ve!

Jag vet inte om jag var för trött igår kväll men när jag provade att mäta TP7 verkar den ligga på ca +2.7V, men den ska ligga mellan +0,25V och +0,27V. Nu fungerar saker som det sak, förutom ch3 då, så jag är inte helt med på varför jag verkar få en tio-potens fel?

s11, punkt 3:

http://www.autodafe.net/SynthManuals/Roland_Juno-106/Roland_Juno106_service_manual.pdf

Det var den här delen jag undrade över från början, med hur mycket som måste gås igenom efter bytet av 80017a, men nu går vi nog igenom hela skiten med ett oscilloskop ändå sen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-20 11:40
Ursprungligen av JävelPersson:

Om man sätter i en ny 80017a, hur mycket behöver man trimma in efter ingreppet? Räcker det med proceduren i service manualen, mindre eller mer?

Om du har turen att få tag i en orginal 80017a så ska det inte behöva justeras mycket alls. Men om du stoppar i en klon så kan det ibland behövas justeras lite (och ibland t o m bytas kringmotstånd)....

Jag har inte trimmat min ännu. Och jag hör ingen skillnad alls på den när jag använder den.
Går jag in i testläget och fipplar runt så hör jag en mycket tydlig skillnad på vissa prylar.
Körde med original chip i min. Funderat på att åtminstone stämma den "by ear" men vet inte
med 100% vilka pottar som jag skall skruva på för detta.

Gott kroffe och drifter7508. Jag tänkte beställa ett original 80017a, vilket är vad som sitter i idag. Pratade med Björn i går och de hade tydligen hittat en låda i en skrubb

Jag börjar med att byta chippet och ser hur det tar då.

Björns lilla låda i skrubben är fin den Där kom mitt chipp också ifrån.

Har du bytt chippet nu? Funkar den fint igen?

Jag hoppas få en epoxyklump idag. Den skickades i tisdags, så om posten funkar och inga ungar länsat brevlådan borde den dyka upp vilken vecka som helst

Jaha, så ligger chippet hos "posten", och då blir man golvad av feber skit.

Ah, stackars "jävel". =(

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-31 21:57

Nån som sett detta? YouTube - Possible Repair Technique for the 80017a, the Juno-106 Voice Chip En teori om att det är epoxylagret som skapar felet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-01 09:09

Låter vettigt ... intressant...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-01 09:37

Precis, är ju rätt stora nyheter om det fungerar, som en kille skrev på matrixsynth.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-01 09:39

Ska testa detta på mitt defekta 80017A-chip, tror att jag kan få tag på ett till trasigt av en kompis som referens...

Hmm, kan ju kanske fixa mitt fungerande chip som jag lödde loss av misstag.
Finns inga pinnar kvar på det. =P Men får man bort det svarta lagret med aceton
så blir det ju genast lite lättare att löda dit nya pinnar på det istället.

Rätt knepigt. Epoxy i sig ska ju inte leda ström. Fast det kanske beror på andra ingredienser på själva kretskortet. Skulle vara kul att få reda på exakt vad det är som gör det.
Några ideér?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-01 16:07

tja...plus och minus matningen sitter ju aldeles brevid varandra, pinne 4 och 5 med jord på pinne 7 och 8.

Så det är väl inte otänkbart att det vid hög temperatur, när Junon gått varm några timmar, kan uppstå nån slags kortis i epoxyhöljet. Sen vet vi ju inte exakt vad för epoxy-plast det rör sig om heller...

Det var just värmen som slog mig. Kanske är det så att de ombordvarande kretsarna redan från början har dålig värmekaraktär och helt enkelt med årens lopp blivit sämre och när man tar bort den värmeisolerande epoxyn kyls de av bättre och får förlängd tidsfrist?

Det är ju inte helt okänt inom Ensoniq synthar att kondingar och spännings regulatorer mår mindre bra efter ett par år i ständig hetta. Inkapslade som dessa 80017A är så borde de inte ha det bättre. Har någon provat med kylspray innan man bytt dem?

Jag har en 106'a med problemet med att en av rösterna dör efter ca. 30 - 60 minuter. (Har kortats ned med tiden.) Ska ta mig an den nu! Ska nog prova lite kylspray också innan jag ger den ett bad i aceton.

Nån som har en bild på en naken 80017 så man kan se vad som gömmer sig där inne?

Undrar om det är standard kretsar som sitter på de där korten.
Om det var så kanske det skulle kunna gå att byta dem.
Killen som gjort de klonade korten har diffuserat varenda milimutter av de högupplösta bilderna.
Enligt vad jag läste så var det inte heller helt smidigt att göra en klon heller.
40 Euro + 8 Euro till i frakt... många pengar.

analoguerenaissance

Så där! Nu har jag äntligen kommit igång med lite jävel-lödning och bytt ut 80017a mot ett nytt, och nu låter allt som det ska. Tack för hjälp och glada tillrop, som vanligt här

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det gamla chippet... Är det någon som vill ha en ursäkt att boffa aceton kan jag skicka det, eller ska man behålla det som en alternativ reservdel när nästa chip ger upp? Det är i hyfsat gott skick, med alla ben i behåll.

Tjing för chipet i så fall!
I fall mitt inte går att rädda.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-04-01 21:00

Man kan lossa epoxyn med värme. Var lödfel på min med, men lätt fixat med epoxyn av.

1
Bevaka tråden