Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3G FAQ

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-11 14:33

En ny FAQ för nya iPhone 3G S finns här:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/266235-iphone-3g-s-faq.html

---

Så vi samlar alla frågor här, hjälp gärna till att posta frågor (och svar) länka gärna också till den tråd som frågan/svaret handlar om.

Jag rensar undan inlägg allt eftersom det dyker in frågor och svar.

Ser ni felaktiga svar eller fakta så skriv det i tråden och gärna med länk till tråd eller källa.

Senast redigerat 2009-06-21 20:08
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-11 14:33

iPhone 3G FAQ:

Vart kan jag köpa iPhone 3G?
Svar: Via Telia butiker eller via Telia's hemsida. iPhone säljs även hos vissa MediaMarkt och Elgiganten butiker. The Phone House kommer också att börja sälja iPhone första veckan i december 2008.

Går det att köpa iPhone 3G utan abonnemang från USA?
Svar: Inte i dagsläget. Uppdatering: Numera kan man köpa iPhone med kontantkort från Telia.

Kan man köpa en olåst iPhone 3G utomlands och använda i Sverige?
Svar: Hänvisar till denna tråd: Köpa iPhone 3G olåst utomlands

Har iPhone 3G världsgaranti precis som iPod?
Svar: Nej. Du har bara rätt till garanti i det land du köpte den.

Går det att låsa upp iPhone 3G? (SIM-låsningen)
Svar: Ja med yellowsn0w är det numera möjligt.

Kommer man kunna köra Jailbreak på iPhone 3G?
Svar: Ja Pwnagetool 2.0 kommer att kunna Jailbreaka iPhone 3G. PwnageTool 2.0 är nu släppt.

Vad är Jailbreak?
Svar: Jailbreak gör det möjligt att installera 3:dje parts mjukvara (utanför App Store).

Var finns information om Telias abonnemang?
Svar:
Privatperson: iPhone 3G med samtliga abonnemang fr privatkunder - Telia.se
Företag: iPhone 3G med Teliaabonnemang fr fretagskunder - Telia.se

Fungerar Halebop SIM kort?:
Svar: Ja
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/246656-halebop-med-iphone-3g.html

Hur byter jag PIN-kod?
Svar: Gå till inställningar -> Telefon -> SIM PIN där kan man ändra PIN koden och även slå på/av.

Kan man importera sina kontakter man har på SIM-kortet till sin iPhone 3G?
Svar: Ja, gå till "Inställningar" > "E-post, kontakter, kalendrar" och klicka på "Importera SIM-kontakter".

Följer det med en dockningsstation till iPhone 3G?
Svar: Nej, den går numera att köpa separat.

Passar gamla iPhone dockan fortfarande:
Svar: Ja och nej, det går att få i den, men den är lite för "smal" iPhone 3G verkar vara någon mm bredare.

Följer det med en dockadapter till Universal dockan för iPhone 3G:
Svar: Någon som vet om man får med en? Finns 3-pack att köpa separat.

Fungerar gamla iPhone tillbehör fortfarande:
Svar: Inte garanterat, en del externa högtalare slutar t.ex. ladda, även billaddare slutar fungera. Uppdatering kommer när vi vet mer.

Är det samma kamera som i gamla iPhone?
Svar: Ja, den är fortfarande på 2mpixel.

Kan jag använda vilka hörlurar jag vill till iPhone 3G?
Svar: Ja, numera behövs ingen adapter för 3.5mm uttaget.

Kan jag lyssna på musik över bluetooth?
Svar:iPhone stödjer A2DP i version 3.0 av iPhone OS.. Tråd.

Kan man skicka filer och kontakter med bluetooth?
Svar: Kontakter kan man skicka i iPhone OS 3.0, men inte ännu filer direkt över blåtand.

Kan jag använda iPhone 3G som modem till min dator?
Svar: Iochmed iPhone OS 3.0 är det möjligt med hjälp av tethering.

Hur skapar jag autologin för Homerun?
Svar: Tips: Skapa bokmärke för HomeRun-inlogging!

Hur vet man om man surfar via Wifi eller via 3G/EDGE/GPRS?
Svar: Symbolen till höger om operatörsnamnet byter från Wifi (3st antennvågor) till 3G så är det en blå ruta med "3G" i, är man uppkopplad mot ett EDGE-nät så är det en blå ruta med "E" i och är man uppkopplad mot GPRS så är det en blå ruta med en vit punkt i. Se sidan 17 i manualen.

Kan man se hur mycket av sina fria "data mb" man har använt?
Svar: Knappa in *120#

Hur tar jag bort ett Wifi nät som jag inte vill att iPhone skall ansluta till?
Svar: Klicka på pilen till höger om Wifi namnet när du är kopplad till det och sen klicka högst upp på knappen "Glöm det här nätverket".

Kan jag stänga av EDGE/3G data i Sverige?
Svar: Ja, ring Telia kundtjänst 90200.

Kan jag stänga av EDGE/3G data när jag är utomlands?
Svar: Ja, man kan stänga av EDGE roaming och 3G roaming i iPhones inställningar.

Kan jag skicka MMS?
Svar: Iochmed iPhone OS 3.0 så funkar MMS.

Kan jag ta emot MMS?
Svar: Se ovan.

Kan man ta bort standard ikonerna från "skrivbordet"?
Svar: Lägg dem på ett annat skrivbord. Tryck på t.ex. Väder och håll. Alla ikonerna börjar "vibrera". Drag ikonen mot sidan av skärmen. Ett nytt skrivbord visar sig och ikonen släpps där. Tryck på Hem knappen så slutar ikonerna att "vibrera".
Skrolla sidledes med fingret på skrivbordet för att komma åt nästa skrivbord.
Bokmärken och applikationer från App Store tas bort genom att hålla nere ikonen tills ett stängkryss dyker upp i övre vänstra hörnet. (Poof & BossPrefs kan gömma ikoner, kräver dock att telefonen är jailbreakad.)

Hur gör man en skärmdump/screenshot?
Svar: Tryck på homeknappen och stänga av knappen samtidigt när du kör vilken app som helst för att exempelvis ta kort på ditt nya rekord i Super Monkey Ball. Bilden läggs bland kamerabilderna.

Hur gör jag en egen ringsignal?
Svar: iToner kan synca valfri mp3 som ringsignal. Alternativt använd GarageBand eller följ denna guide.

Kan man spela upp XviD/DivX filmer?
Svar: Dessa måste konverteras. Använd QuickTime eller VisualHub.

Måste man vara uppkopplad för att använda GPS:en?
Svar: Ja, iPhone 3G använder Google Maps för kartorna. Övriga applikationer som använder GPS:en så behöver man inte vara uppkopplad.

Vad menas med Assisted GPS?
Svar: A-GPS (Assisted GPS) gör det enklare för telefonens GPS-mottagare (inbyggd eller extern) att få satellitkontakt. När du använder A-GPS får GPS-mottagaren hjälp att lokalisera satelliterna via data från en server i mobilnätet. När GPS-mottagaren inte kan ta emot hjälpdata försöker den istället söka efter tillgängliga satelliter. Med hjälpdata kan de tillgängliga satelliterna identifieras snabbare, dvs. de som är på samma sida om planeten som mottagaren. A-GPS medverkar därför till att positionsbestämningen går mycket snabbare. Källa.

Kommer det andra GPS program till iPhone 3G?
Svar: Ja. Iochmed iPhone OS 3.0 så släpper Navigon, TomTom m.fl. GPS mjukvara till iPhone.

Hur Lägger man in foton från iPhone till datorn?
Svar: De synkas in med iPhoto på Mac. Det går även bra att använda Bildinsamling. (Du kan också maila enstaka bilder.) Andra program som t.ex. Aperture funkar också.

Fungerar Flash i Safari på iPhone 3G?
Svar: Nej, Flash stöds ännu inte. Inte Java heller.

Varför finns det anpassade iPhone sidor är inte Safari en riktig webläsare?
Svar: Safari är en absolut en riktig webläsare men vissa sidor blir bättre och går snabbare att ladda om de är anpassade till skärmen. Ex. mobil.dn.se , mobil.sf.se. Fler länkar här.

Svensk iPhone 3G manual i PDF format.

Tack till: Adrian B, bjelkman, trineo, jonas.larsson, AcidRage, drew, Patrik D, flojon, Kajan, Prehn, Robo-X, ridax, Zimmerman, Baron, Martin Pettersson, pesc, Scarecrow, pesc, monophonic

(Denna iPhone 3G FAQ är skapad av 99.se för 99.se och får inte kopieras eller publiceras utan 99.se's tillåtelse.)

Senast redigerat 2009-06-21 20:06
  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-05 09:07

En site med iPhone tips som borde ingå i en FAQ

http://www.appstoreapps.com/2008/08/28/iphone-tip-safari-auto-zoom/

1
Bevaka tråden