Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rippa två DVD:er till en fil

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Jag har några filmer som ligger på två stycken skivor. När jag rippar filmerna med handbrake så får jag ju två filmfiler. Finns det något smidigt sätt att "slå" ihop dessa till en fil? Som jag får det nu så blir det som en serie och inte som en film.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-31 20:15

Om du har Quicktime Pro så är det inga problem.

Jag har kodat filmerna för tv i handbrake, skulle jag kodat i något annat format eller kodar inte quicktime filmerna igen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-31 20:29
Ursprungligen av Patrick:

Jag har kodat filmerna för tv i handbrake, skulle jag kodat i något annat format eller kodar inte quicktime filmerna igen?

Om du slår i hop filerna i Quicktime (markera allt, kopiera, kopiera in), exporterar till MPEG-4 med inställningen "Passthrough" så kodas det inte om utan paketeras bara om. Jag är inte helt säker men om man sparar det som .mov kan det hända att kodas om på något sätt, dock inte med Passthrough. Någon expert kan säkert ge klart besked om Passthrough behövs eller ej.

Ursprungligen av planB:

Om du slår i hop filerna i Quicktime (markera allt, kopiera, kopiera in), exporterar till MPEG-4 med inställningen "Passthrough" så kodas det inte om utan paketeras bara om. Jag är inte helt säker men om man sparar det som .mov kan det hända att kodas om på något sätt, dock inte med Passthrough. Någon expert kan säkert ge klart besked om Passthrough behövs eller ej.

Jag har försökt slå ihop flera filmfiler (från YouTube) med QuickTime Pro, och det gick jättedåligt, det blev risigt, med både kodningsgrus och grova färgstörningar. Det kan vara för att jag inte valt "passthough" (är det samma som "passera"?). Utan det var felen verkligen fruktansvärda, förvånansvärt illa. Nu har jag testat med "passera" och det blev jättebra!

Med andra ord, bra tips! Nu kan jag slå ihop de där fina TV-serieavsnitten till en film per avsnitt.

ok det låter kanon, återkommer om resultatet då datorn håller på att koda just nu.

Tack!

Nehej, det gick inte alls så bra... Första klippet blir fint, men alla som följer får en tilltagande "mjölkighet", de blir ljusa och får lägre kontrast. Vanvettigt nog så kan jag inte visa hur. Skärmdump blir svart, och kopierar jag från QuickTime Player och klistrar inte stillbilder i PixelMator så blir det inte mjölkigt längre. Vad gör jag för fel?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-01 13:25

Märkligt. Jag har själv klippt ihop ett antal Podcasts som publicerats i HD-format (dom brukar ju av storleksskäl vara väldigt korta, 5-10min) och fått en fin sammanhängande film. Vad var det för format youtube-klippen?

Det är mp4/H264. Det borde ju vara lätt tycker jag. Ingen omkodning, bara koppla ihop klippen.

För mig fungerade det strålande som beskrevs ovan.
Ska kolla när jag kommer hem om det ser ut som Ingemar beskriver på filmerna jag kodade inatt och slog ihop imorse.

Så här blev det för mig:

Till vänster som det skall vara, till höger sammanslaget, fel. Det ser ut som om Bill Oddie fått en påse mjöl över sig. (Det har han visserligen...)

Det var ju inte någon trevlig syn.
Mina DVD filmer blev kanon.
Så stort tack för hjälpen.

Ursprungligen av Patrick:

Det var ju inte någon trevlig syn.
Mina DVD filmer blev kanon.
Så stort tack för hjälpen.

Jag undrar vad vi gjorde olika. Copy-paste (och dra reglagen till slutet mellan varven), passthrough, exportera som mpeg-4. Har vi olika QuickTime-versioner kanske? Jag gjorde det där i 7.5.5.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag undrar vad vi gjorde olika. Copy-paste (och dra reglagen till slutet mellan varven), passthrough, exportera som mpeg-4. Har vi olika QuickTime-versioner kanske? Jag gjorde det där i 7.5.5.

Jag har quicktime 7.6(472), kan det vara skillnad där?

eQ: Nu har jag inte DVD2OneX så jag kan testa men kanon med fler möjligheter, då jag häromdagen inte visste hur jag skulle slå ihop mina filmer

Kan ju visa hur en av filmerna blev.

Ursprungligen av Patrick:

Kan ju visa hur en av filmerna blev.

Sagan om ringen? Lägger du ihop alla tre till en enda niotimmarsfilm? Men du fick alltså ingen "mjölk" i de senare? Jag undrar vad som händer egentligen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Sagan om ringen? Lägger du ihop alla tre till en enda niotimmarsfilm? Men du fick alltså ingen "mjölk" i de senare? Jag undrar vad som händer egentligen.

I de långa versionerna så ligger varje film på två skivor vardera, då blir det ju sex skivor för alla tre.
Men nu har jag ju fått ner det till tre filer så nu kan jag ha sagan om ringen konferens:p

  • Medlem
  • 2009-04-02 07:59

Ett alternativt sätt:
Om filmerna ligger på DVD så kan man använda först MacTheRipper för att spara ned två VIDEO_TS-mappar på hårddisken, sen använder man seamless join-funktionen i DVD2OneX, då får man en ny VIDEO_TS-mapp där filmen är ihopslagen, sen kan man välja att köra den mappen genom exempelvis Handbrake.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 10:47

Det borde dock finnas något program som gör det enklare, så man slipper copy-paste hantverket i quicktime. Jag har t.ex. ett pdf-program på pc som slår ihop PDF-filer på ett väldigt smidigt sätt: man bara markerar vilerna och väljer "merge" så har man en enda PDF av filerna.

Ursprungligen av planB:

Det borde dock finnas något program som gör det enklare, så man slipper copy-paste hantverket i quicktime. Jag har t.ex. ett pdf-program på pc som slår ihop PDF-filer på ett väldigt smidigt sätt: man bara markerar vilerna och väljer "merge" så har man en enda PDF av filerna.

Jag tror inte alls det är svårt att göra, men lite tid tar det ju.

Att bara lägga ihop tre delar till en är inte knepigt, men när det är tio delar eller mer (som Plan 9 From Outer Space och annat vitalt) så blir det krångligt, lätt att fumla till det.

om man får filmerna till avi format så blir det nog lättast att klippa ihop dom med imovie

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-02 18:45
Ursprungligen av kalle94:

om man får filmerna till avi format så blir det nog lättast att klippa ihop dom med imovie

Fast risken är stor att kvalitén inte blir bra.

Ursprungligen av planB:

Fast risken är stor att kvalitén inte blir bra.

det blir ingen skillnad när man klipper ihop två avi spår i imovie , faran ligger nog i skälva avi formatet

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-03 00:18
Ursprungligen av kalle94:

det blir ingen skillnad när man klipper ihop två avi spår i imovie , faran ligger nog i skälva avi formatet

Fast har man redan ett material i h.264 vill man inte röra det i onödan. Det är därför man exporterar med med Passthrough.

Ursprungligen av planB:

Fast har man redan ett material i h.264 vill man inte röra det i onödan. Det är därför man exporterar med med Passthrough.

Absolut. Omkodning ger distorsion, och skulle man råka ställa bitraten lite för lågt så kan man efter en mer eller mindre lång omkodningsprocess få ut en oanvändbar fil i andra änden. Koda om vill man göra om filen är på tok för stor.

Hard Mac Cafe fick jag tips om denna:

Snabbtips - Sammanfoga filmer ? Macbloggen

Men tyvärr gör han precis som jag, bortsett från att jag dessutom provat mp4 i "passthrough". Vad är det för fel?

Nytt tips på Hard Mac Cafe och den här gången funkar det! Svaret var MPEG Streamclip. Så det är ett tips för de gånger QuickTime Pro inte hjälper. Dessutom slipper man pilla med markeringar när man bara vill sammanfoga.

När jag skulle slå ihop sista filmen så går det inte att välja "passera" i quicktime, det är grått.
Jag har inte ändrat något i kodningarna utan väljer apple tv i handbrake.
Vad kan ha blivit fel?

Ursprungligen av Patrick:

När jag skulle slå ihop sista filmen så går det inte att välja "passera" i quicktime, det är grått.
Jag har inte ändrat något i kodningarna utan väljer apple tv i handbrake.
Vad kan ha blivit fel?

Dum fråga kanske, men du har betalt för QT Pro? Annars är ju funktionen avmarkerad.

Edit: Kan tillägga att klipp och klistra alltid fungerar bra för mig i QT Pro (med passthrough så klart) med handbrake rippade DVDer.

Senast redigerat 2009-04-06 11:05
Ursprungligen av phindus:

Dum fråga kanske, men du har betalt för QT Pro? Annars är ju funktionen avmarkerad.

Edit: Kan tillägga att klipp och klistra alltid fungerar bra för mig i QT Pro (med passthrough så klart) med handbrake rippade DVDer.

Självklart, de två första filmerna gick strålande men inte den tredje. Passera(passthrough) var grått.

Bevaka tråden