Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som har lust att circuitbenda en leksakssynth åt mig?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-13 20:55

Hej, Bullen!

När jag var nere och rotade i förrådet idag hittade jag min gammla älsklingsleksak, nämligen Casio Rapman! Har suttit och lekt med den idag, men det hade varit roligt att få den circuit bendad på något roligt vis. Efter jag såg denna video blev jag väldigt peppad på det :$;

[url]http://www.youtube.com/watch?v=Dwg78Ex6RE4&feature=related[/url]

Men eftersom jag inte kan ett dyft om circuit bending, lödning, ja någonting som man bör kunna inom detta område så tänkte jag höra här på 99 om det var någon med lite extra fritid och kli i fingrarna som ville testa sig på den? O:-) Jag står för frakkostnader och material så klart, en liten symbolisk summa med för den delen!

Och vill ni inte göra det, så är det fine. Men kom helt inte och hacka ner på mig för det nu bara

(även intresserad av att lära mig själv, någon som kan rekomendera en sida/en kurs/en bok för verkliga nybörjare?)

Mvh Daniel

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-13 21:01

Just circuit bending behöver du ju inte mer material än några skalade sladdar för Bara att testa vad som händer!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-13 21:18

men jag vet icke något alls! tänk om jag touchar någonstans så hela skiten exploderar i och för sig går den på batterier så stötar som leder till dödsfall ska väl inte vara några problem.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-04-13 21:32

Gör det något om den går sönder? Om ej, kör den på batterier och kör hårt Behöver inte så mycket mer förkunskaper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-13 22:11

Man kan väl köra det där "slicka-på-fingret-och-pilla-på-kretskort"-grejen och hitta punkter att löda på, eller nåt? Det är skoj i alla fall.

Eller, lyssna inte på mig, jag kan inte något om sånt här egentligen...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-13 22:50

Hmmm! okej, kanske blir till att testa då Om ingen nappar på mitt erbjudande förstås

Men finns det något speciellt jag bör veta som är ett direkt "no-no!". T.ex, kan jag skada mig själv på något sätt om jag bara leker med batteridrivna apparater? Finns det någon del jag absolut inte bör röra, för då bara självdör hela leksaken?

alltså, att midistyra en rapman, eller att fixa trig-ingångar kan du glömma om du inte kan något om ellära, eller ens hantera en lödkolv.

vidare så vill jag påstå att rapman är ett ganska otacksamt första projekt för en kretsböjare.
det finns inte skitmånga stabila bends i den.

några tips:
-ge fan i matningsspänningen, dvs den röda tråden som kommer från batterihållaren. matningsspänningen finns dock lite överallt på kretskortet, så det kan vara bra att skaffa en multimeter att leta med. du lär knappast skada dig själv, men din rapman kan bli olycklig och den får matningsspänning på in/utgångar i processorn.
-på rapman kan det vara kul att peta på kristallklockan, vilket kommer få cpu'n att crasha. i rapman är det en blå, fyrkantig liten sak med tre ben på, om jag inte missminner mig.
-en annan grej som är fin i rapman är ju "voice-effektorn". dra en tråd mellan mainutgången och mikingången, så kommer du få en fin rundgång. denna rundgång kan du ändra karaktär på med hjälp av de orangefärgade skjutreglagen.

jag skulle hjärna hjälpa dig, men jag har fullt upp med andra projekt, och jag tar ändåmer än symboliska summor i ersättning.
ge dig in i leken själv, vettja!

Jag kan lätt circuitbenda den om du vill, är absolut inget proffs dock.. men egentligen borde du göra det själv. Går den på batterier så är det inget att oroa sig om! Det är ju roligast om man gör det själv. Om den blir knäpptyst eller om ljudet helt plötsligt blir mycket lägre volymmässigt så har du gjort något "fel". Samma sak om den stängs av. Cool video

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-13 23:42

Okej! Jag tror jag testar själv ändå. Har ju all tid i världen nu när man blivit av med jobbet

Om någon orkar, skulle ni kunna lista lite grejer jag behöver köpa hem? Kablar, knobs etc, gärna vart man kan köpa dessa med? Kjell & Co t.ex. Länka gärna, hehe! Går även bra om ni länkar till någon sida jag kan läsa mig till vad för grejer jag behöver.

Tror nästan jag ska ta och köpa mig denna video imorgon med;

http://www.youtube.com/watch?v=FF2T_sMJyCk

(http://www.bent-tronics.com/)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 00:03

Får man fråga vad trig-ingångar är för något?:)

ge fan i matningsspänningen - check!

multimeter är vadå? :> något som mäter spänningen? Du ser, jag är helt grön på detta område, haha.

tack för hjälpen, toymolester

Ursprungligen av inok:

Får man fråga vad trig-ingångar är för något?:)

ge fan i matningsspänningen - check!

multimeter är vadå? :> något som mäter spänningen? Du ser, jag är helt grön på detta område, haha.

tack för hjälpen, toymolester

ja, alltså i videon du länkade till i första inlägget så hade han installerat trigingångar.
de använder man till att, istället för att trycka på knapparna, trigga leksakens ljud med hjälp av andra ljud, eller gatesignaler från någon gammal trummaskin. det kan vara lite trixigt att klura ut hur man ska bära sig åt för att installera sådana, och (no offense) med din elkompetens är det nog inte ens värt ett försök.

vidare så kan jag säga att du förmodligen kommer få ut mer av att köpa några grundkursböcker i elektronik, än den där filmen från benttronics.
jag tänker inte ens börja spy galla över den helt idiotiska idén med kurser i kretsböjning.

Används för att mäta spänning, ström, resistans m m.

http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=multimeter

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 00:28

lite som om jag skulle kopplat genom midi då? tex korg ea-1 -> triggar mcirokorg som jag har hemma? det är inget jag är ute efter, vill bara leka lite med ljuden och knåpa fram lite störda oljud Haha nej jag tror inte heller min elkompetens räcker till något sådant.

jaså? men filmen var billig jämfört med elböcker kanske kan tvinga någon polare som går kvar på gymnasiet låna mig dennes elböcker. har faktiskt 3-4st jag känenr som går el, dessa kanske kan hjälpa mig att inte spränga huset i luften när jag ger mig på circuit bending

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 08:10
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 09:05

tack!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-14 11:14

Börja med att låna några grundkursböcker i ellära på biblioteket (typ hur man använder en multimeter, vad är volt, ampere etc). Läsa lite sånt kommer att göra det mycket enklare! För lite mer pepp köp reed ghazala´s bok om circuit bending. Du hittar den lätt med googling. Där finns även lite scheman över bends på några maskiner. Håller med om att rapman inte är det bästa 1:a bendningen. Mest för att det helt enkelt inte verkar finnas så supermycket att få ut av den jämfört med t ex sk-1 som man kan överösa med switchar och pottar:) utan större problem. Ett tips är att öva lödning på nåt man inte bryr sig om innan man ger sig på nåt man vill få att funka. Lödtips/videor finns det gott om på nätet!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 13:58

vad är det för kablar jag ska använda mig av? var på clas olssons idag och köpte något, men han i kassan verkade mer osäker än jag på den frågan

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 14:23

oooh, tack. så detta är fel

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=48584388

vi hade nämligen sådant hemma Hehe. Går det att leka med dessa för att kolla ljuden, eller måste det vara det du nämnde ovan?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 14:32

dom funkar också, men är onödigt tjocka.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-14 14:33

för att hitta bendningspunkter kan du använda nästan vilken tråd som helst som leder ström eller tii o med fingrarna i vissa fall! CO tråden du länkade till verkar lite tjock att använda om du vill löda fast den. Jag kan också rekomendera Kjells enkeltrådiga kopplingstråd. Lättare a<tt löda men inte lika bra om trådarna kommer att böjas alltför mkt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 15:14

jag tycker den flertrådiga är bättre eftersom enkeltrådig lätt kan gå av inuti

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-14 15:40

Vilka kablar som helst igentligen, vanlig koplingstråd brukar funkar bra, man skalar båda ändarna en bit bara. JAg skulle däremot föreslå att du gör en speciell "petsladd" genom att löda ihop sladden med ett motstånd på typ 100 ohm som fungerar som strömbegränsare om du skulle råka peta på fel ställen. Mindre risk att du råkar bränna nåt då.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 16:16

gött gött. har öppnat upp och kikat lite. men en sak som bekymrar mig är hur jag ska kunna få ström till maskinen samtidigt som jag lyfter bort kortet och vänder på det (för att se "den gröna" sidan)? då "on-offknappen" måste ta emot någon del på den sidan för att den ska få ström, tydligen ojoj, vad har jag gett mig in på xD

jag har dock lyckats löda fast betterikabeln som giv av nyss, framsteg höhö!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-14 16:49

och omjag tar lös själva knappten och håller/tejpar fast den på sin rätta plats så lyser on-lampan, men inget ljud kommer, hmm! nej nu blir det lite musikproduktion för att stilla tankarna lite:)

1
Bevaka tråden