Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer efter metall?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 18:44

1. Inget chassi alls
2. Mörk/gulaktig beige plast
2. Ljus beige/Gråsvart plast
3. Genomskinlig färgglad plast
4. Genomskinlig diskret färgad plast
5. Vit plast
6. Tunn, mörk metall
7. Helgjuten, ljus metall + svart glas
8. ?

Vad kommer efter metall? Glas? Gummibeklädd plast? Trä?
Eller är metall tidlöst?

Själv hoppas jag på och skulle inte bli förvånad om det efter några år började dyka upp retro-beige plast.

Omöjligt att gissa. Men oavsett vad det blir kommer det att bli en superhit! Den saken är klar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 19:32

Någon gång måste vi ju återigen få se ett material/utseende som är lika nytt, förvånande och trendbildande som det i ursprungliga iMac G3. Den "bondi"-blå genomskinliga plasten fanns inte bara i otaliga datortillbehör, utan i durkslag, häftapparater, strykjärn, dammsugare, lampor, pärmar/tidskriftsamlare, miniräknare, ja nästan alla produkter där det var applicerbart.

Själv har jag just en tidskriftsamlare, durkslag, väckarklocka, dokumenthållare, diskettenhet, mus och säkert något mer med iMac-färg.

Supertunn lättbetong och high density kartong är det nya. Ofärgat och obehandlat ska det vara.
Sedan har vi ju bakeliten...den gamla goa bakeliten. Snacka om retro.

Frostat glas.

Kolfiber?

Bakelit, hah! Näe, jag tror mer på lätthanterlig granit eller marmor.

Ursprungligen av jurassic579:

Kolfiber?

Det tror jag också.

Ursprungligen av jurassic579:

Kolfiber?

Min första tanke när jag såg rubriken. Dock har andra tillverkare kommit före med det, det gör det mindre troligt. Annars känns det som en bra gissning.

Annars börjar det bli dags med material i datorerna som antingen är förnyelsebara eller återvinningsvänliga, rentav återvunna. Macar gjorda av Macar till exempel.

Jag har en PowerBook i Titanium...men det materialet blev det ingen fortsättning på...den kan nog betraktas som unik.
Eftersom återvinning av aluminium håller på att bli en mycket stor bizniz över klotet så är materialet en vinnare in i framtiden om man vill ha styva och lätta grejer. Det kommer nog inget "nytt" närmaste 10-20 åren.
Jag tror att alla Macar från aplle snart är aluminium (unibody) - även MacBook. Nästa iPhone är också helt i aluminium och glas.

hampa

Aluminium kommer nog finnas med ett tag eftersom det är lättbearbetat vid massproduktion och har passande egenskaper. Titanium var nog ingen hit eftersom de snabbt slutade med det och kolfiber är inte effektivt i massproduktion. Om de inte går tillbaka till plast och gör något roligt av det tror jag att aluminium kommer att fortsätta ett par år.

Platina och guld! Skärmglas av industridiamant!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 21:04

Kevlar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-14 21:15

Jag hoppas dom fortsätter i samma liknade stil men färgglatt inte den här grå metallen!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-04-14 21:20

Svart gjutjärn.

Enkelt… trä.

Ursprungligen av Peacegrove:

Enkelt… trä.

Unibody! Entums ekplank urgröpta av cupertinodresserade termiter. Fyra färger att välja mellan: lackat, oljat, lutat eller skurgolv.

1
Bevaka tråden