Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om Displayport

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Capeman:

I och med lanseringen av de senaste MacBook, MacBook Pro och MacBook Air den 14 oktober förra året. iMac och Mac mini fick DisplayPort den 3 mars i år.

Det mycket exakta svaret tackar jag för har ytterligare en fråga i ämnet; Är det någon som vet huruvida denna MDP <-> HDMI går att beställa från något svenskt företag?

Ursprungligen av claudiomarino:

Det mycket exakta svaret tackar jag för har ytterligare en fråga i ämnet; Är det någon som vet huruvida denna MDP <-> HDMI går att beställa från något svenskt företag?

Ingen aning, men du har nog din bästa chans att hitta en sådan adapter via en Appleåterförsäljare.

Och Displayport kan man få till en Mac Pro 2008 med antingen ATI kortet eller de billigare GeForce GT korten.

Kör själv emd GeForce 120 GT kort 2st till 2st LED 24"

Apple har bara inte testat dem för 2008, var ju bättre att testa ATI kortet för det var ju 3* dyrare

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-17 20:59

Är det någon som sett en icke-Apple skärm med displayport?

Ursprungligen av planB:

Är det någon som sett en icke-Apple skärm med displayport?

De finns. Bland annat har Dell använt DisplayPort på en del skärmar sedan åtminstone 2007.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-03-17 21:13
Ursprungligen av planB:

Är det någon som sett en icke-Apple skärm med displayport?

Ja Dell har skärmar med displayport, men då den vanliga varianten inte mini.

http://www.pcworld.com/reviews/product/31038/review/ultrasharp_3008wfp.html

http://www1.euro.dell.com/content/topics/global.aspx/about_dell/company/innovation/cto_display_port?c=se&cs=RC1078558&l=sv&s=pub

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 20:24

en mac pro 3.0 ghz harpertown. Finns det någon möjlighet att trumma igån en 24LED på en sådan? Läste lite trådar på macworld men inga konktreta svar.

ATI Radeon HD 4870 påstår dem ju skall fungera på ett eller annat sätt.

Någon som har några förslag?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-04-17 21:21

De pratade ju i Macradio om det där, det funkar iaf med ett Nvidia GT 120 eller nått sånt, jävla mintu!

Ursprungligen av ahmedmo:

De pratade ju i Macradio om det där, det funkar iaf med ett Nvidia GT 120 eller nått sånt, jävla mintu!

Det var väl för att Motif (här i tråden) hade provat? Det är väl han som "fixar" ljudet på Macradion?

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det var väl för att Motif (här i tråden) hade provat? Det är väl han som "fixar" ljudet på Macradion?

Stämmer bra, fast där är jag inte motif utan Andreas 2 helt skilda personer
Mer än bara ställa in ljud kan jag lova haha

GT 120 fungerar utmärkt med både 2008 samt 2009 Mac Pro och LED skärmar, kör själv med 2 skärmar till 2 kort i min burk.
Sedan så fungerar ju även ATI korten i 2008 + 2009 däremot kan man endast köra ett sådant kort vad jag fått veta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 23:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 01:20

Efter lite läsning så verkar det också som att The Radeon HD 4870 fungerar till tidiga mac pro´s.

Iaf enligt det här testet där den jag har är "C"
http://www.barefeats.com/nehal05.html

http://store.apple.com/se/product/MB999ZM/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=NDE4NTQyNw

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 01:21

Efter lite läsning så verkar det också som att The Radeon HD 4870 fungerar till tidiga mac pro´s.

Iaf enligt det här testet där den jag har är "C"
3D Games on the Mac Pro 'Nehalem'

http://store.apple.com/se/product/MB999ZM/A?fnode=MTY1NDA5OQ&mco=NDE4NTQyNw

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-18 18:37

Finns ingen Adapter Köpte själv den nya 24 Led skärmen Den passar bara ny datorer som kommer att släppas under 2009 .Passar redan vissa macbook pro.
Dom kan ta sin Display port och stoppa upp i röven för alla sitter med DVI ut på Sina
grafikort.

B.D

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-04-18 18:54
Ursprungligen av bodahl:

Finns ingen Adapter Köpte själv den nya 24 Led skärmen Den passar bara ny datorer som kommer att släppas under 2009 .Passar redan vissa macbook pro.
Dom kan ta sin Display port och stoppa upp i röven för alla sitter med DVI ut på Sina
grafikort.

B.D

Språket språket! Sen är det väl inte Apple's fel att du köpte en skärm som inte passar ditt grafikkort. jag köpte ett par 24" fälgar och de passar inte på mina 16" däck...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 23:35
Ursprungligen av Jetwash:

Språket språket! Sen är det väl inte Apple's fel att du köpte en skärm som inte passar ditt grafikkort. jag köpte ett par 24" fälgar och de passar inte på mina 16" däck...

Dock är det skillnad att anpassa ett par 24" fälgar att passa ett par 16" däck mot att ändra gränssnittet i en krets att fungera i en viss MHz. Då vinner du inte mitt förtroende
Och du måste förstå frustationen hos människor som köpte en dator för 30k 2007 och som inte fungerar med en skärm som släpps 2 år efter. Och då har man ändå accepterat att man måste köpa ett nytt kort för 3800kr!

Visst att man inte kan uppgradera processorerna i all oändlighet. Men ett grafikkort! Det fungerar klock rent på PC sidan men inte på Apple!
Det är en sak att sätta en fysisk begränsning men när det kommer till en programmerings fråga så trampar man bara på någons tår genom att göra en sådan begränsning. Och det obefogat! För tro inte att de personerna kommer att köpa en ny dator för 30k bara för att skärmen är ny. De personerna kommer dock känna sig lurade tills deras nuvarande datorer faktiskt är förlegade! Och det är inte bra publicitet!

Senast redigerat 2009-04-19 00:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 16:26

Men vad säger äldre macar är 2008 om GT kortet?

Ursprungligen av atomlab:

Men vad säger äldre macar är 2008 om GT kortet?

Tror inte de äldre har PCI Express 2.0 ?
Vad jag förstått är det bara senaste Mac Pro innan de nya 2009 släpptes som fungerar.

Borde dock komma alternativ för G5 och äldre Mac Pro, vore konstigt annars!
En sak till som är konstigt varför man alltid har 2 DVI på grafikkort men nu när man väl lanserar Mini Displayport så har man endast en utgång / grafikkort.

Borde alltså komma ett kort med 2 MDP portar för de som väljer att köra LED skärm t.ex

Nu står det klart att VESA har anammat Mini DisplayPort som en standard.

AppleInsider | Apple's Mini DisplayPort officially adopted by VESA

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-02-07 09:21

Någon som har hittat någon shop som har bra att ha displayport adaptrar.? En mini display port
till vanlig display port vore bra att ha. Och hur är det med dual link adaptrar, det finns andra än
apple fungerar de? Jag har en skärm med duallink dvi och display port. Nu tänkte jag sätta in en
KVM för att koppla två mac:ar och en linux pc på samma skärm. ATEN har DVI men inte displayport så jag antar att man måste gå via dvi. Lite irriterad på Apples priser på sina adaptrar. 3 ggr så dyra som andra.

Deltaco DisplayPort till Mini DisplayPort monitorkabel, 20-pin ha-ha, 0,5m, vit - Alina System AB

Står visserligen från displayport till mini, men det kan väl inte spela nån roll... Finns såklart i längre varianter också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 11:21

Saxat från macrumors.com:
Apple confirmed to Ars that the just-updated MacBook Pros will pass both video and audio signals to an HDTV or receiver when using an miniDP to HDMI adapter. Apple sells one such adapter from Griffin online, though alternative from suppliers such as Monoprice are also available. Apple doesn't have any plans at this time to make its own adapter, contrary to earlier speculation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-14 13:10
Ursprungligen av acke:

Saxat från macrumors.com:
Apple confirmed to Ars that the just-updated MacBook Pros will pass both video and audio signals to an HDTV or receiver when using an miniDP to HDMI adapter. Apple sells one such adapter from Griffin online, though alternative from suppliers such as Monoprice are also available. Apple doesn't have any plans at this time to make its own adapter, contrary to earlier speculation.

Vore så jävla gött om minin även hade klarat detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 13:13
Ursprungligen av 20hz:

Vore så jävla gött om minin även hade klarat detta!

Nu när teknologin uppenbarligen finns och om Apple inte kommer implementera HDMI i mac minin så tror jag med säkerhet att vi kan se en minidisplay-port med bild/ljud stöd i nästa Mac Mini

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-14 16:34
Ursprungligen av acke:

Saxat från macrumors.com:
Apple confirmed to Ars that the just-updated MacBook Pros will pass both video and audio signals to an HDTV or receiver when using an miniDP to HDMI adapter. Apple sells one such adapter from Griffin online, though alternative from suppliers such as Monoprice are also available. Apple doesn't have any plans at this time to make its own adapter, contrary to earlier speculation.

Är det en ny version av hårdvaran för MDP eller handlar det om firmware? Dvs. kommer jag med en MBP 5.1 kunna köra ljud ur MBP?

Gissar på nej. Men måste ju fråga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-14 11:25

Strålande, precis den jag hittade på apple store. Då borde man ju tolka det som att den även klarar av ljud då. Strålande, en sån får det bli.

Jag hörde att det handlar om Nvidias nya grafikkort som kan skicka ljud numera, vilket de inte kunde förr.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-04-14 16:50

Ok. Då är man ju körd på den biten.

Ingen större förlust, men det hade varit trevlig.

Kanske någon är som har lust att hjälpa mig i kabeldjungeln...

Har en Macbook Pro, inköpt i september förra året, och funderar nu på att införskaffa en Dell U2711. Frågan är - hur ska jag koppla den? Vilken kontakt är lämpligast att använda. Mini Displayport -> Displayport? Mini Displayport -> DVI-D?

Hjälp tack!

Bevaka tråden