Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tascam Fireone + Ableton = böldpest

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-23 16:18

Så jag fick min Fireone controller/interface idag. Thomann körde hem och allt, mycket fint.

Jag kör Live 6 i Leopard, och eftersom apparaten ifråga kommer med en lightversion av Live antog jag i min dårskap att det skulle funka perfekt. Så var icke fallet. Det följde med exakt en färdig controllayout, för Pro Tools.

Fireone har ett stort hjul, play/pause/etc, 8 st F-knappar och en shiftknapp. Vad jag hittils har lyckats med är att få F-knapparna växla mellan olika spår och fixat så att play/pause/etc gör precis vad de var menade till, men allt annat är åt fanders. Hjulet kan inte ens scrolla, och shift skiftar inte.

Vad jag helst vill kunna göra är att använda F-knapparna för att växla mellan spår i Session View för att sedan använda hjulet till att ändra volym i ett valt spår, jag vill också kunna scrolla med hjulet i Arrange View, och använda shift för att växla mellan två funktioner för varje knapp. Alltså ungefär vad kartongen utlovar.

Eftersom Tascam tydligen är för lata för att stödja mer än ett program och Ableton inte tillåter tillräckligt avancerad midi-mapping undrar jag om det finns något smidigt program för att ordna sånt här? Gärna gratis, och till Mac.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-23 22:52

FireOne går att välja som controller i Live 7 under "control surfaces", men eftersom jag inte har en så kan jag inte prova hur det funkar...

  • Medlem
  • 2009-04-24 03:55

Jo, det var det jag hade valt från början. Besynnerligt nog började den fungera korrekt utan förvarning och utan att jag ändrade några inställningar tidigare ikväll. Nånting måste jag väl ändrat, men har ingen aning vad.

En klar förbättring, även om förinställningarna bara är användbara i Arrange View, där jag nästan aldrig arbetar.

1
Bevaka tråden