Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny elgura med problem...

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-07 20:34

Nu har jag äntligen köpt en ny elgitarr, det blev en Jackson Kelly KE3, skitnöjd:D
Men jag har ett problem med stränghöjden (action).

När jag justerar den så blir stränghöjden väldigt hög (=inte skönt att spela på) vid 12:e bandet och uppåt, men ändå så "buzzar" det nere på 1/2:a bandet.
Jag har kollat halsen och den verkar vara rak:tveksam:

Om det hjälper så sitter det ett Floyd-system på den...

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-07 21:51

Var har du justerat, vid stallet? Stränghöjden bestäms dels av stallet men även av böjen (relief) på halsen så du kan behöva justera dragstången också. Finns guider på nätet tror jag, annars kanske det är bra att lämna in den och få det professionellt gjort om du inte är så händig.

Är den köpt ny, begagnad? Är den ny så tycker jag du borde fått den injusterad, är den begagnad så kan det ju vara så att banden är lite ojämnt slitna också och bidrar till problemet. Är det mer rassel på vissa band än andra?

  • Medlem
  • 2009-04-08 07:54

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av makari:

Var har du justerat, vid stallet?

Ja, jag har justerat vid stallet, men jag har också justerat böjen.
Och ja, jag har köpt den begagnad men jag tror inte att det är det som är felet.
Jag får väl försöka med en ny sadel då:)

  • Medlem
  • 2009-04-07 23:25

Det kan även vara sadeln (den som lyfter över strängarna från stämskruvarna) som är sliten eller kass från början. Inte helt ovanligt. Den går att byta själv men är du osäker/ovan görs det på 10 minuter av en gitarrmeck.

/Mein

Själva halsen kan ju vara lite krökt också, vilket du justerar med trussrodden. Men är du inte medveten om våra förslag sedan tidigare förslår även jag att du lämnar in den till en gitarreparatör och får den justerad för några hundringar.

  • Medlem
  • 2009-04-08 12:32

Jag...

Jag förstår vad ni menar, men grejen är just det att halsen verkar rak (jag hade faktiskt justerat den redan med trussroden), allt verkar vara bra. Jag fattar inte vad felet är:tveksam:
Jag har testat med allt ni har skrivit förutom det här med ny sadel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-08 22:22
Ursprungligen av qRux:

Jag förstår vad ni menar, men grejen är just det att halsen verkar rak (jag hade faktiskt justerat den redan med trussroden), allt verkar vara bra. Jag fattar inte vad felet är:tveksam:
Jag har testat med allt ni har skrivit förutom det här med ny sadel...

"verkar rak" låter lite vagt. Vad jag vet så rekommenderar de flesta gitarrtekniker en aning böj på halsen. Kommer inte ihåg exakt vilka band det var men man kan hålla ner typ 3: och 17:e bandet och mäta avståndet mellan strängen och bandet vid typ 9:e bandet.

Sadeln påverkar bara stränghöjden vid lösa strängar, kolla snabbt om stränghöjden varierar markant vid 12:e bandet när du trycker ner 1:a bandet, gör den inte det så är det nog inte sadeln som är problemet.

Jag tror du gör bäst i att leta upp några guider på nätet och hitta några vettiga startpunkter på relief och sadelhöjd så du vet ungefär var du bör ligga innan du fortsätter skruva.

  • Medlem
  • 2009-04-09 14:20

Ok.
Tack för hjälpen alla!

Mods, om ni vill så kan ni stänga tråden nu!

  • Medlem
  • 2009-04-09 19:37
Ursprungligen av makari:

...Sadeln påverkar bara stränghöjden vid lösa strängar, kolla snabbt om stränghöjden varierar markant vid 12:e bandet när du trycker ner 1:a bandet, gör den inte det så är det nog inte sadeln som är problemet.

Faktiskt så påverkar det även vid nedtryckta 1-2 band också. Det är iallafall min erfarenhet. Hade en strata som lät skit tills jag bytte till en högre. Har dock inte forskat djupare i det.

/Mein

  • Medlem
  • 2009-04-08 12:45

Vem kan utföra sådant i Helsingborg-Malmöområdet? Jag har en gammal Washburn HB-30 som skulle må bra av en professionell justering. (Själv är jag talanglös.)

  • Medlem
  • 2009-04-08 15:31

4Sound

Ursprungligen av Baron:

Vem kan utföra sådant i Helsingborg-Malmöområdet? Jag har en gammal Washburn HB-30 som skulle må bra av en professionell justering. (Själv är jag talanglös.)

Du skulle kunna kolla med 4Sound, finns både i Helsingborg och i Malmö...

  • Medlem
  • 2009-04-09 15:53

Trådar stängs bara om de spårar ur helt (på ett negativt sätt).

  • Medlem
  • 2009-04-17 16:41
Ursprungligen av Baron:

Trådar stängs bara om de spårar ur helt (på ett negativt sätt).

Haha, ok
Som du ser är detta mitt typ 12:e inlägg.

Är inte floyd rose känsliga för strängtjockleken också? Att om man vill köra med feta strängar så måste man justera fjädrarna på baksidan?

Hursomhelst bör man undvika 4-sound. Allmänt en skitaffär, musikens mc.donalds liksom. Har bara dåliga erfarenheter av dem...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-20 14:11

Vad beträffar 4sound bör det ju variera, många av butikerna var ju helt okej innan de bytte namn - och det är ju samma folk som äger butikerna fortfarande. Men det är ju trist att individualiteten försvinner med delat namn och katalog.

Jag håller med. Fy fan för franchise...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-29 20:08

Bah! Fy för den "fria" marknaden som mer eller mindre tvingar företag att gå samman... [valfri smiley]

1
Bevaka tråden