Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hd-kamera (Panasonic SD100) och iMovie 4.0.1

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-09 01:16

Hej på er alla duktiga!

Anledningen tiill att jag skriver i denna tråd är för att göra ett försök att förstå mig på min kamera.

Jag har en Panasonic HDC-SD100 som spelar in i 1920x1080. Jag har ett ScanLink SDHC.kort på 16Gb (ScanDisk Ultra II) och datorn är en PB 12" 1,5Ghz med 1,25Gb i ram och 10.5.6 som OS.

Jag kan inte importera filerna från kameran. iMovie 4 (iMovie 4.0.1) känns inte vid filerna om jag först lägger över dem i hårddisken. De är inte "marker-bara" - om ni förstår hur jag menar...

Att lägga över DV-band är inga dimmor. Det är bara att spela över dem rätt in, men nu med den nya fina kameran verkar det som var menat som en förenkling, nu vara väldigt trixigt!

Kort sagt: När jag lyckas föra över filerna till datorn går de inte att importera in i iMovie och om jag försöker ta filerna direkt från kameran in i iMovie funkar det inte heller. Vad göra?

Jag är borta under hela lördagen men titar in framåt kvällen och hoppas någon kan hjälpa mig! Tack på förhand och trevlig helg till er alla!

Mvh.
Ricard Hulteke
Jönköping

Hej

iMovie 4? det går inte alls...du måste installera iLife 09 med iMovie 8 fast det går inte heller på en G4 1.5 för AVCHD kräver en Intel maskin.

Vill du att det ska fungera så blir det till o investera in en ny Mac o köra ovanstående alt Final Cut Pro.

  • Medlem
  • 2009-05-09 08:38

Du kan konvertera dina AVCHD-filer med Handbreak till format som iMovie 4 kan läsa. Allt tar lång tid och du tappar i kvalitet, men det blir ändå bättre än dina DV-band och du kan börja direkt (och gratis). www.handbreak.fr

Ursprungligen av DrDip:

Du kan konvertera dina AVCHD-filer med Handbreak till format som iMovie 4 kan läsa. Allt tar lång tid och du tappar i kvalitet, men det blir ändå bättre än dina DV-band och du kan börja direkt (och gratis). www.handbreak.fr

Dåligt förslag måste jag säga....man köper ju inte en HD kamera för att konvertera till nå skitformat innan man börjar redigera...

  • Medlem
  • 2009-05-09 12:10
Ursprungligen av GeeFourMan:

Dåligt förslag måste jag säga....man köper ju inte en HD kamera för att konvertera till nå skitformat innan man börjar redigera...

Men man kanske vill komma igång på något sätt även innan man hunnit köpa nya prylar.

Använd Voltaic HD för att konvertera till Apple Intermediate Codec som kan hanteras lite lättare.

Voltaic kan köras på en PPC-maskin. Tänk på att filerna svullar kopiöst men så skall de också klaras av i datorer för vanligt folk. Om du söker lite på forumet om AVCHD kommer du att upptäcka att inte ens proffs med maskiner för hundratusentals kronor kan eller vill redigera direkt i AVCHD. Sök också lite på Voltaic HD och - generellt när det gäller HD/AVCHD - läs inlägg av Zimmerman.

Sedan behöver du minst iMovie HD '06 för att redigera något annat än vanligt DV-format.

1
Bevaka tråden