Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alesis Ion - Rattfnatt

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-21 19:39

Hej, jag har införskaffat en Alesis Ion vars ena ratt beter sig lite smått kluvet.
Det är ratten man använder till att ställa nivån på noise/external in-signal med och det är en sån där ändlös skruvpot, någon digital histora alltså (nej, jag har inte så stor koll på elektronik). Säg att jag skruvar på den medurs, då ska jag kunna höja nivån från noll till hundra, men ibland får jag skruva några varv innan jag kommer upp i hundra, ibland får jag skruva väääääldigt många varv. Den hakar sig liksom fram. Där skulle man kunna säga att den glappar, men det är inte riktigt så enkelt, för ibland kan det även hända att den går baklänges när jag snurrar medurs.
Säg att jag börjar på noll och skruvar medurs. Nivån hackar sig uppåt, men rätt vad det är så triggar den fel och värdet börjar gå neråt igen.

Jag vet att jag någonstans här på forumet läst om en nytillverkad maskin... kan det ha varit MEK tro (?) som hade liknande problem, och att det då rekomenderades någon form av rengöringsmedel som kunde lösa problemet. Vad kan det ha varit tro?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-02-21 20:24

den är med all sannolikhet glapp... funkar som två knappar där den ena trycks i snabbföljd åt högervarv och den andra åt vänster... wobblar den i sidled oxå?? typ går att använda som joystick??

Mitt tipps är att öppna maskinen och se om man mekaniskt kan stabilisera den.. typ lägga en bricka eller liknande på axeln mot chassiet.. eller gilla läget :(] Kanske kan du få hjälp att byta pulsgivaren av någon snäll kompis??

Är det en multi funktions ratt som fungerar ok i de andra funktionerna föreslår jag att försöker uppdater os i maskinen. Det kanske du ska prova ändå, inte för jag tror det hjälper men vem vet!!

Rengörings medel kan lösa problemet om det är smuts kanske... men det kan oxå förvärra allt!

Va !
om nåt är galet med maskinen kompenserar jag det.
cheers
Jonas

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-21 21:18

Äsch då, det är inget större problem, använder inte den ratten så mycket, och problemet uppstod först efter många timmars spelande. Tyckte jag fick så bra pris så det behövs inte

Ursprungligen av Kröjtz:

Va !
om nåt är galet med maskinen kompenserar jag det.
cheers
Jonas

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-21 21:38

Undra hur länge en ion skulle hålla som jag vrider på rattar, ett gig sen skulle dom vobbla järnet..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 22:35
Ursprungligen av enapa:

Undra hur länge en ion skulle hålla som jag vrider på rattar, ett gig sen skulle dom vobbla järnet..

Ja, om du dessutom startar en beef med den på scenen.. Apans hårda testförhållanden

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-22 00:27

Sidfarbror: Ratten känns robust och oglapp så sett, och den beter sig inget annorlunda ifall jag trycker ner den eller drar upp den, eller på annat sätt försöker bända i den medan jag skruvar, den beter sig likadant. Den styr via en omkopplare antingen noise eller ext. in vilket man även kan göra via dataratten så det känns inte som något större bekymmer för min del ändå, det får nog vara som det är då.

Apfarbror: Rattarna känns åtminstone skapligt gedigna och överlever nog en del våld, fast här verkar det som någon annan faktor spelat in.

Hepp! Min nyinskaffade Ion har en likadan ratt, inte så en kan hoppa baklänges men juist att den inte riktigt tar alltid.. dessutom har den lite "datainkontinens" som det nämndes i en review, dvs den pluppar ur sig en bit nån gång ibland vilket får displayen att hoppa till Filter 2.

Misstänker lite samma problem som med Elektrons rattar, och där var det dessvärre bara byta som gäller. i det här fallet ställer den inte alls till med lika mycket irritation som min uw gjorde men om det går att fixa vore det ju ballt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-12 19:50

Den ratten som krånglade för mig kunde också spotta ur sig en bit eller sju utan att jag rörde den, och få displayen att hoppa till helt fel meny, men jag tror att det bara var fukt eller något efter frakten, den gav sig strax efter att jag skrivit den här tråden, efter någon dag eller så.
Du skrev i en annan tråd att din Ion luktade mögel, och det tyder ju på att den stått fuktigt, så jag slår vad om att den börjar bete sig som folk så snart den torkat upp ordentligt!

Ah det låter ju lovande, ja nu ska den få stå här och torka till sig ordentligt. Ska höra med säljaren om han känner igen det också, om han inte hittar hit han är ju 99'a också visade sig... den skulle vara helt och hållet toppskick, vilket den är i övrigt o det verkar vara och han verkar vettig så det är fullt möjligt att du har rätt.

Möglet tror jag kommer från kartongen, den har definitivt stått i nåt fuktigt förråd jag var tvungen att ta ut den ur rummet så illa var det! Värsta sporfrossan! ...så maskinen har väl fått i sig lite av fukten (och lukten) på vägen hit bara.

låter som pottar på väg att ge upp, samma på min fast där har två lagt av helt nu och fler är på väg. vette tusan vad jag ska ersätta med dock, är det nån som har något tips på ersättningspottar så blir jag och säkerligen flera andra tacksamma. fin synth men dyngig kvalitet tyvärr...

service manualen finnes är iaf:
http://www.statikcatstudio.com/ION-Q01-SCHEMATICS.pdf

Ah, känns lite elektron. såg nåt om rattar för 9$ när jag googlade så dom finns väl att köpa nånstans i sverige också... http://www.instrumentalparts.com/alionsppa.html

Rotary Pot, Dual, 5KB (360 degree)

http://www.instrumentalparts.com/alionsppa.html

$9.50 st, 6 pottar + frakt == dyrt

nån som möligen vill sambeställa?

Jag avvaktar nya rattar iom att min nu är 100% normal efter att ha lugnat ner sig lite hemma, precis som Bobbski ville slå vad om.

Kan nämna också - knaset första gången jag använde den (tysta röster) hände en gång till, och det visade sig vara när man kopplar in nåt på ljudutgångarna samtidigt som den är på. Lustigt men konstigare saker har man ju varit med om.. såg att det finns betydligt nyare firmware också så det kanske är nåt dom löst om man nu ser det som ett problem.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-14 20:37
Ursprungligen av kottenkotten:

Jag avvaktar nya rattar iom att min nu är 100% normal efter att ha lugnat ner sig lite hemma, precis som Bobbski ville slå vad om.

Yay!

1
Bevaka tråden