Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken full-HD-kamera fungerar med Mac?

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har en konsumentkamera 24p så är det en 30/60 ("amerikansk") kamera. Europeiska har 25p istället.
Alla dessa kameror i samma prisklass tror jag är likvärdiga på nästan alla sätt. Att jag valde SD100 beror på - förutom att jag köper Pana reflexmässigt - att den har sökare och några manuella funktioner som är lättillgängliga (om jag kommer att använda dessa är dock högst osäker har det visat sig). Än så länge är det bara Panasonicsarna som har sökare tror jag. Dom andra tillverkarna verkar skita i det - jag själv är filmare och en kamera utan sökare är löjligt.
Skiter man i sökare och ska köra automatiskt så är det nog sak samma vilket märke man köper.

Ursprungligen av johan_tanying:

Hur är det med hastigheten 24P ("biofilmsläge"/"cine-mode")? Är det OK för PAL om man nu inte hittar mer info än att en viss kamera har 30/60 samt 24P?

Canons HF-S100 verkar ju också trevlig vad man kan läsa ut av tester hos nl a .http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-HF-S100-Camcorder-Review-36389.htm

mikaelos: Hur känns kamerorna sida vid sida?

Ursprungligen av johan_tanying:

Hur är det med hastigheten 24P ("biofilmsläge"/"cine-mode")? Är det OK för PAL om man nu inte hittar mer info än att en viss kamera har 30/60 samt 24P?

Canons HF-S100 verkar ju också trevlig vad man kan läsa ut av tester hos nl a .Canon Vixia HF S100 Camcorder Review - Canon Flash Memory

mikaelos: Hur känns kamerorna sida vid sida?

OBS att jag har Canon fs100 inte hf-s100. Panasonic sd100 har naturligtvis fler inställningar än Canon fs100 . Båda har mikrofoningång vilket var ett krav. Canon har ingen filtergänga och panasonic sd100 vinjetterar när jag använder vidvinkellinsen Raynox HD 5050 pro. Kvalitén kan jag inte uttala mig om än men nog hade jag förväntat mig ett bättre resultat av Panasonic sd100. Speciellt i svagt ljus.

  • Medlem
  • 2009-04-27 13:20

Åh, vilken bra tråd. Det bara osar av tips och ledtrådar för lösningar. Jag säger tack.

Tydligen är svagt ljus just en svaghet för Panasonic SD100. Men allt är ju relativt. Jämfört med min nuvarande Sony Digital8 DCR7000? är det kanske riktigt bra.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-27 18:58

Panasonic har nyligen släppt en SD20. Den är nästan exakt lika dyr som SD100 men betydligt färre "features". Jag undrar vad det egentligen är som är bättre på SD20:an.

SF100 är mycket billigare i USA, så kanske den är på väg ut? 549 dolares på B&H.

Supertråd! Tack särskilt till Zimmerman. Hamnade här efter en sökning på en Panasonickamera, blev kvar och fick 200% mer kunskap om AVCHD och CMOS på köpet. Tack!

Tack för svar Zimmerman. Har du någon länk till exakt den typen av sladd som du tänker på? Jag är nybörjare och oteknisk därav min fråga....

Nej, jag använder själv bara XLR, fetsladd och fantommatning. Men jag vet i minnet att det finns sådana där småsladdar. I värsta fall får du tillverka en.

Ursprungligen av Amaronemannen:

Tack för svar Zimmerman. Har du någon länk till exakt den typen av sladd som du tänker på? Jag är nybörjare och oteknisk därav min fråga....

Tack Zimmerman för undervisningen :).

Jag har lånat en kamera till ett skolarbete, och märkte att den inbyggda mikrofonen brusade för mycket. Kan man lyckas dämpa bruset på något sätt?

Finns det inget sätt att fixa bruset funderar jag på att låna ihop riktiga mikrofoner, koppla XLR till en mickförstärkare, och plugga in den i min dator. Sedan blir det ju till att synka alltihop, men det hoppas jag lösa.

Hur stor förbättring är det att köpa en SD100 och skaffa Panasonic egna mick som fäster på ovansidan? Verkar ju vara en smidig lösning i alla fall.

Om man vill satsa på att komma igång ordentligt med filmande, t ex göra musikvideos och seriösare projekt ska man satsa på en SD100 eller ska man försöka hitta en mer "proffesionell" kamera?

Bevaka tråden