Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka inställningar rekommenderas vid konvertering från NEF till DNG?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har bestämt mig för att konvertera alla mina redigerade NEF-filer till DNG med hjälp av Adobes konverterare. Under inställningar finns två inställningar jag känner mig osäker på:

1) JPEG-förhandsvisning: vad är anledningen till att inte välja verklig storlek? Är det endast en utrymmesfråga? Och vad innebär egentligen förhandsvisningen - är det t ex vad jag ser om jag väljer att överblicka en DNG-fil i Findern?

2) "Bädda in ursprunglig Raw-fil": om jag förutsätter att konverteraren inte gör ett riktigt uselt jobb, finns det någon anledning till att bädda in den ursprungliga filen i DNGn?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-24 08:21

Jag håller också på med att konvertera min samling raw-bilder för att spara plats och vara lite framtidssäker (inbillar jag mig). Har valt att inte ha nån jpeg preview alls. Ser ingen mening med att ha en preview och den stjäl säkert en del KB här och där som i slutändan blir massor MB eller GB (beroende på hur många bilder man har).
Att bädda in den ursprungliga raw-filen är smart om man både vill ha kakan och ätan den, annars är det bara dumt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-05-24 11:17

Nikon är så pass stort märke, så det är nog ingen risk vad gäller framtidssäkring.

Innebär konverteringen att bildinformationen ändras eller är det bara "förpackningssättet" som ändras?

Hur mycket plats spar man egentligen med DNG jämfört med NEF?

Tänk er för både en och två gånger innan ni gör konverteringen och väg vinster mot risker.

Tack för svaret.

dala, du har säkert rätt vad gäller framtidssäkring. Däremot gillar jag tanken på ett och samma filformat oavsett kameratillverkare.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-24 12:10

@Dala: Inte för att vara sån, men GM är också ett ganska stort märke och ...

Man vet aldrig hur framtiden blir och det mest oväntade kan hända. Men visst, skulle Nikon gå under så betyder inte det att alla ens filer blir oläsliga över en natt.

@Striberger: är lite inne på samma sak + att jag vill spara lagringsutrymme.

1
Bevaka tråden