Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa och sämsta Mac-köpet genom tiderna?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apropå ful och snygg, vilka Macar har varit bra eller dåliga köp för sin tid?

Bland de bästa håller jag 7600, Powerbook 540c och SE/30. Det var långlivade maskiner!

Mitt förslag på sämsta tre:

1) Powerbook 5300ce (dyraste 5300): Dyr, dålig, smäckig. Finns nån ursäkt? Hela serien (Pb 190 och Pb 5300) var dålig, men den här var ju dyr också!

2) Performa 5200: Seg som sirap, för långsam redan när den var ny. Köpte man en 6200 så kunde man i alla fall behålla skärmen!

3) 20th Anniversary Mac: Mycket för mycket pengar för en 603!

Jag har med mina tre egna macköp lyckats pricka av några erkända fullträffar från Apple:

LC475 - med sin 68LC040-processor var den väldigt alert och prisvärd som en första dator med färg.

Power Macintosh 8600/200 - en riktig höjdare med ett nytt lättöppnat skal, fina utbyggnadsmöjligheter (bland annat 8 minnesplatser, 4 PCI-platser och processorn på ett separat dotterkort) och finesser som ljud ut och in via RCA-kontakter, samt även video in och ut!

iBook 500 CD - en liten revolution i hur mycket bärbar dator man kan få för så lite pengar. Den rättade till vissa av dom mest allvarliga tillkortakommandena med den första iBooken (som t.ex. skärmupplösningen) och packade in allt i ett väldigt läckert litet paket. Önskar väl att jag hade satsat på DVD-varianten, men det var CD-varianten som kom allra först till Sverige för snart ett år sedan och då var man ju så ivrig så...

Jag tycker mig också ha prickat in några höjdare.

1. PM 7600/132 med 144 MB RAM
Kostade en hel förmögenhet men var en bra maskin som höll länge.

2. PB "Wallstreet"/250 med 256 MB RAM och 13,3 tums skärm. Fantastiskt robust och trevlig maskin. F*n vad jag ångrar att jag sålde den.

Sen har jag en blådåre som visserligen funkar bra, men kanske inte Apples bästa ...

Fast nästa maskin jag köper, jädrans vad bra den blir

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-29 12:33

Mitt sämsta köp: PM 6500. Den var trög, ful och idiotiskt konstruerad. Hade hellre sparat till en 7600 som var proffsig. Nåja, man gör sina tabbar. Jag sålde den efter några månader.

Tillägg: Men den hade inbyggd zip vilket var rätt praktiskt. Den hade en subwoofer (lågskällare) som bara brummade och höll på. Nej, den var inte bra.

[ 29 Maj 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag hade en ClassicII som jag hade igång sju år. Kanon för ordbehandling, epost o dyl.

Annars var jag väldigt "kär" i min Duo 230.
Strålande design.

Fast färgskärm är ju trevligt *asg*

Mikael

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 15:00

Instämmer med tidigare, PB 5300 var Apples värsta burkar. Har inte hållt på med en burk som krånglat så mycket som den.

Till de bästa hör PM 7600 och PB 520, 540. PM 7300 som kom efter 7600 var en hel del problem med. 7600 absolut bästa burken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-06-02 17:59

Bland de mest långlivade hör en Mac II ci, med stående svartvit 15" skärm. Fantastiskt bra maskin och såvitt jag vet går den och används dagligen fortfarande. Jag hade själv en Classic II som ju var en bra maskin. Den sämsta jag haft var en Performa 6300, dålig kvalitet, felkonstruerad och mycket problem. Dessutom var den trött (även om den var 30 30 Mhz snabbare än 62:an). Jag har som andradator idag en beige G3:a (266) som har varit otroligt bra. Har loggat över 10000 användartimmar hitills utan problem.

[ 02 Juni 2002, 18:00: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-02 18:50

Klart bäst SE/30

[ 02 Juni 2002, 18:51: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

8500 var en höjdare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 19:16

Tror att dagens G4´or (även de BlåVita G3´orna) tillhör de bästa som har gjorts - då de är så uppgraderingsbara. De har minst nio liv om man sköter om dem, vill säga...

[ 02 Juni 2002, 19:17: Meddelandet ändrat av: Clavius ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 19:43

Bästa Macköp: Jag röstar också på SE30. Ett riktigt krutpaket som höll väldigt länge. Speciellt bra var det att man kunde koppla in en extern färgskärm! Ganska dyr 40 papp ink moms drygt om jag inte minns fel...

Sämsta Macköp: G4 500 Mhz. Inget fel på den egentligen. Men jag gjorde en idiotuppgradering från Blådåren 400 Mhz. Märkte nästan ingen skillnad alls i hastighet. Men fick betala dyrt.

Bästa tillbehör: Cinema Dispay. Har haft den i två år och jag älskar den! Mest för att den inte irriterar mina ögon, som de tidigare skärmarna gjort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-02 23:08

Jag har en gammal Performa 460 som fungerat 100 procent felfritt sedan 1994. En mycket bra investering. Levererades med System 7.1 men jag har uppgraderat den till 7.6.1 och maximalt med RAM (36 MB) och VRAM. Datorn har fortfarande originalhårddisken på 160 MB. 33 MHz 68030-processor. Det är klart att LC 475/Performa 475 var bättre, men den här datorn kostade 8 500 kr på utförsäljning med skärm inklusive moms. Kraschar aldrig.

[ 02 Juni 2002, 23:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-03 21:26

Min titanbook är jag fortfarande nöjd medan min dual core G5 var ett mindre bra köp med en hel del spännande ljudeffekter och fläktar som varvar upp och ned, samt att den ena processorn la av för några månader så...

Nu har jag bara varit macanvändare sedan 2006 så jag har inte hunnit med allt för många datorköp - de har däremot alla varit väldigt bra maskiner!

Först ut var min MacBook Pro 15,4", första generationen med Core Duo. "Gammal" trotjänare som precis fyllt 3 år och den enda macen jag köpt ny. Kommer nog aldrig att sälja den. Skulle behöva ett nytt batteri bara.

När jag haft min MacBook Pro ett tag så insåg jag begränsningarna med att endast ha en bärbar Mac. Att komma åt filer och ta backup på externa gör att man tappar mycket av bärbarheten. Jag började därför se mig omkring efter begagnade PowerMac G4or. Fastnade för en Mirror Drive Doors; den långsammaste med 2 stycken 867 MHz G4or. Denna uppgraderades med 2 GB RAM, ett begagnat Radeon 9600 Pro och USB2. Passade bra som kombinerad arbetstation åt mindre krävande uppgifter samt filserver. Leopard rullar väldigt bra på denna men jag kände ändå att den var lite slö. Att spela upp film i HD-format var något den inte klarade av t ex. Idag står MDDn hemma hos en kompis och hans familj. Har faktiskt fått hela familjen där att "switcha".

När jag sedan letade uppgraderingar så kollade jag först på dubbla G5or men kom i somras över en G5 Quad. Kör den nu med 7 GB RAM och en bit över 2 TB lagringsutrymme. Köpte till en 20" Cinema Display i början av hösten. Otroligt trevlig maskin som är helt underbar på multitasking - går sällan på knäna, trots lanseringsår 2005. Time Machine och en RAID1 uppsättning står för backupen. Streamar mycket film till bärbara datorer i huset m h a ett ganska kraftigt nätverk (Router med P4 CPU, gigabitswitch samt 802.11n/g för trådlös åtkomst). Skulle gärna uppgradera grafikkortet då den i dagsläget inte pallar 1080p (sitter GeForce 6600 i nu). Kostnaden för ett grafikkort till PCIe-G5orna får mig tyvärr att avstå.

För egen del har jag en väldigt speciell relation till mina tre macar. Hoppas bara nu Snow Leopard kommer till PowerPC - jag vill då inte skrota min utmärkta G5a.

Senast redigerat 2009-02-04 08:31
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-04 19:37

Mitt bästa Macköp var nog två trasiga PM G4 gigabit ethernet som jag byggde ihop till en fungerande PM G4 dual 450. Den har morsan nu övertagit. Fick faktiskt första mailet någonsin från henne idag 090204.

Ett annat bra köp var min nuvarande PM G5 1,6 GHz som jag köpte för 2000 kr. Synd bara att chassit var lite skadat. Men den känns som ett lyft jämfört med mina tidigare G4:or.

Sämsta köpet var nog PM G3 B/W rev 1 som hade felaktig ATA-controller. Det gick inget vidare att köra Mac OS X på den som den var utrustad från början. Filstrukturen blev ständigt korrupt med kernal panics som följd.

Jag hade även en PowerBook 165c, den första bärbara Macen med färgskärm. Men LCD-skärmen hade inte aktiv matris och upplösning var bara 640 x 400. Vilket gjorde det omöjligt att spela spel som var anpassade till 640 x 480.

Performa 6320 var inte så dålig som många tycker. Den kändes som ett lyft jämfört med tidigare LC475. Även Performa 6400 och 6500 var helt OK. Man ville ju ha PowerPC.
PM G3 beige och PM 7600 var också kul att leka med. Jag flyttade faktiskt över moderkortet från en PM G3 till ett ATX-chassi och fick på så sätt en billig Tower-modell med gott om expansionsutrymme.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-04 19:42

Jag har bara haft två och den jag har nu är den sämsta av de två.

(Då) PM7300
(Nu) MBP sommar 2007

Jag är nöjd med de Macar jag avverkar hittills. Quadra 610, 650, Power Mac 8500/120, Power Mac G4/400, G4/450 MP och iMac Alu. Samtliga har fungerat bra och gjort vad de skall utan konstigheter.

Någon dålig Mac har jag inte haft i min ägo (peppar peppar ta i trä).

Däremot har jag dålig erfarenhet av iMac CRT med sina havererade analogkort.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-05-27 19:43

Min första dator var just den risade performa 6200. Jag har så många roliga minnen av den att jag inte kan tycka illa om den Den första kärleken glömmer man inte som bekant

Däremot den PM 4400 jag senare skaffade mig. Vad som inte var bra med har jag förträngt, men jag sålde den efter ett tag

På "bra" sidan lägger jag PM 7500.

Jag har också haft den första iMacen och den första eMacen. eMacen funkar än, utan att användas dock. Men med den så kom också mitt första möte med osx, Jaguar var det då. Vet inte vad jag ska tycka egentligen.

Nu har jag en iMac 24" av senaste modell. Tveklöst den bästa dator jag haft överhuvudtaget. Den är helt enkelt spektakulär. Imponerar på alla.

Bästa; nuvarande 24" Skärmen + MBP Unibody 15"

Kalas som bärbar, kalas som stationär.
Gör allt fotojobb jag behöver ha gjort.

Sämsta?
PB 165 ; tegelsten, tråkig skärm med gråskalor.... rullkula som blev full med skit jämt....

Performa 630 vart heller inte bra.
Men jag hade en 26" Svartvit (2 bitars) skärm till den på kanske 25kg! Den vart görtrevlig att jobba med (ordbehandling/kalkyl)

Sämsta tillbehör; Mighty Mouse, rensa rensa rensa öppna, klick, oops! limma, rensa rensa rensa, vafan! slänga. Skulle vilja trycka upp en hel spann full med sådana här möss i anuset på konstruktören.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-05-27 23:49
Ursprungligen av Goflorp:

Sämsta tillbehör; Mighty Mouse, rensa rensa rensa öppna, klick, oops! limma, rensa rensa rensa, vafan! slänga. Skulle vilja trycka upp en hel spann full med sådana här möss i anuset på konstruktören.

Goflorp!

Mitt sämsta Macköp var nog en Performa 5300 (inköpt på gamla Macforum på Viktoriagatan i Göteborg), en maskin som inte kändes speciellt bra på nåt alls. Å andra sidan trivdes jag rätt bra med den ändå, det var ju en Mac. Prismässigt sämsta köpet var Powerbook Duo 210 som inköptes våren 1993 för 19000 kr. Redan hösten 1993 kostade den 10000 kr, inte så kul när man är gymnasieelev...

Mina favoriter måste nog vara de senaste Macarna, en Mac mini och nu senaste en iMac Alu 24". Det blir bara bättre och bättre...

1
Bevaka tråden