Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Andrahandsvärde på iBook G4 12"?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-05-28 12:28

Jag har en iBook som varit en pålitlig trotjänare, fram till i november förra året då hårddisken gav upp.
Företaget jag lämnade datorn till för att rädda data från hårddisken skadade moderkortet, de säger att de bytte moderkort, men datorn fungerar ändå inte, och företaget ville inte hjälpa mig mer.
Jag skickade in en anmälan till allmänna reklamationsnämnden, jag har fått svar där de vill att jag specificerar datorns värde (i nuläget som jag förstår det).

Jag har utgått dels ifrån vad de säljs för på blocket. I de två annonser som låg ute när jag kikade häromdagen låg priset på 2600 och 2850 kr, nu har det kommit till två nya annonser där priserna är satta till 1999 och 2500 kr.

Jag hittade även en amerikansk sida där de värderades till 3592 - 4915 kr (omräknat från dollar då)
Men, datorerna på blocket, och på den amerikanska sidan har mindre av allt verkar det som. Mindre processor, mindre RAM-minne och mindre hårddisk. Det borde väl också påverka värdet, eller tänker jag fel?
De jag hittat på nätet har mindre hårddisk än min, och de har ungefär hälften vad gäller processor och RAM.
30 GB hårddisk vs. 120 GB hårddisk
800Mhz processor vs. 1.33GHz processor
640 MB RAM vs. 1.5GB RAM

Så, vad tycker ni är en rimlig summa i andrahandsvärde för en iBook G2 12" idag, eller rättare sagt, min iBook?

Senast redigerat 2009-05-28 13:11

3000:- låter väl som ngt, de kanske vill pruta av lite.

Jag tycker inte du far med osanning med det värdet.

2000:-

Känns mer rätt.

Ursprungligen av wilhelm-pod:

2000:-

Känns mer rätt.

Beror väl på om du skall sälja den på blocket inom två dagar, eller om du skall ha ersättning för den.
jag hade lagt på det sista enbart som kompensation för allt skit.

Jag fick 2500:- efter några dagars annonsering för en 800 Mhz med 640 Mb RAM och 30 Gb hårddisk. Du borde väl kunna värdera din några kronor högre.

Ursprungligen av bmwpower:

Jag fick 2500:- efter några dagars annonsering för en 800 Mhz med 640 Mb RAM och 30 Gb hårddisk. Du borde väl kunna värdera din några kronor högre.

Om det skedde inom det senaste året så måste jag gratulera. Jag köpte en iBook G4 1.2 GHz för två år sedan för 2500 kronor och det tyckte jag var väl mycket redan då. Idag skulle jag inte ge mer än tusenlappen för samma dator, möjligen lite mer om batteriet hade varit bättre.

Ursprungligen av Marcus K:

Om det skedde inom det senaste året så måste jag gratulera. Jag köpte en iBook G4 1.2 GHz för två år sedan för 2500 kronor och det tyckte jag var väl mycket redan då. Idag skulle jag inte ge mer än tusenlappen för samma dator, möjligen lite mer om batteriet hade varit bättre.

Det var bara tre veckor sedan. Fick säkert 7-8 svar, några med bud men i alla fall ett par som ville köpa den till angivet pris och få den skickad, men backade ur när jag ville ha betalt i förskott. Jag klandrar dom inte men ingen vet om dom hämtat ut datorn om jag skickat den mot pf.

Nu kom det ett stockholmspar i en Lexus och hämtade den (Västerås). Och batteriet var mycket bra. 6 år gammalt men fyra gånger kapaciteten mot min förra årsgamla MacBook Pro alu. iBooken var snygg och prydlig med alla papper, skivor och tillbehör i originalkartong, det ser rätt bra ut i en annons och kan kanske dra upp priset en smula.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-05-29 13:02

Skick och sånt påverkar ju förstås. Batteriet är i rätt bra skick, och hårddisken var som sagt på 120 GB, inte 30 som de i annonserna och den amerikanska sidan (där priset som sagt låg på ungefär 3500 - 4900 spänn).

Men, det känns lite som att ni liksom jag gissar, och att ingen egentligen vet vad min dator kan vara värd.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-29 13:39

Nej det är ju omöjligt att säga eftersom en vara är värd det _någon_ är beredd att betala för den. Du har fått flera förslag på tänkbara och rimliga värden men i slutändan är du ju du som ska uppskatta värdet.

1
Bevaka tråden