Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt firewirekort med många ingångar

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-31 18:03

Det finns ju minst sagt ett antal att välja på och samtliga är antagligen bra på något, om inte annat så för plånkan..

Om man ska använda det till många hårdvarusynthar, vilket hade ni valt då utav dessa?
Akustiska instrument och annat uppmickat förhistoriskt skit är således av mindre betydelse.

(Plattform Mac OSX 10.5.6 med Cubase 5)

- TC Electronic Studio Konnekt 48
- Steinberg MR816-CSX
- Echo Audiofire 12
- Focusrite Saffire PRO 40
- Apogee Ensemble
- M-Audio Profire 2626
- Presonus Firestudio
- RME Fireface 800

(Bara för skojs skull så kan ni även nämna vilket/vilka som går tokbort och varför, sånt är ju oxå bra att veta)

Jag har personligen ett Saffire Pro 10 just för hårvarusynthar. Micförstärkarna i boxen färgar väldigt behagligt. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-31 22:37

Har du haft något strul med drivrutiner, stabilitet och uppstart av burken?
Windows lr Mac OSX?

Jag har ett Focusrite Pro 40. Hittills inga problem, låg latency, flexibla routing och monitor möjligheter, bra ljud...
Svårt att begära mer, skulle vara Focusrites Liquid Saffire då...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-02 11:42
Ursprungligen av Janne.M:

Jag har ett Focusrite Pro 40. Hittills inga problem, låg latency, flexibla routing och monitor möjligheter, bra ljud...
Svårt att begära mer, skulle vara Focusrites Liquid Saffire då...

Coolt! Vad exakt är det med Liquid Saffire som du suktar efter?

Jag har hört mycket gott om Focusrites Liquid Preamps och här får man två stycken för en relativt liten summa, plus ytterligare 8 kanalers expansion med en extra ADAT anslutning för upp till 26x28 in/utgångar, dessutom lite extra kontroll på dom övriga 6 vanliga preamps'en (filter, pads, phase, 48v)

Hade den funnits för leverans i februari när jag beställde min Pro 40 hade jag nog lagt på dom extra tusen lapparna... (även om jag ska vara helt ärlig att jag lär inte behöva allt den funktionaliteten )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-09 01:39

Hmm har sett nu att även Motu och Terratec verkar ha en del bra skit i det här segmentet, svårt att välja...

Jag tittade på Terratec innan jag köpte mitt förra ljudkort, men jag lyckades inte hitta speciellt många Mac användare. De 2 jag hittade berättade båda att dom hade problem med buggar i drivrutinerna, kända problem hos Terratec sedan 10-12 månader utan att några uppdateringar gjorts...

MOTU har ju annars ett grundmurat ryckte om att göra bra drivrutiner och ha excellent Macsupport.

Det spelar ju ingen roll om ljudkortet är hur fantastiskt som helst, om drivrutinerna hindrar en från att använda det...

Jag hade en skakig resa med M-Audio för många år sedan, då varje gång en liten OSX-uppdatering eller säkerhet-patch kom så slutade mitt M-Audio kort att fungera (eller fick något onormalt beteende). Sen tog det M-Audio 3-6 veckor att komma med en uppdatering som fixade problemet (och ibland bara förändrade problemet) lagomt till nästa OSX uppdatering.

I kontrast till det så köpte jag sen ett Tascam interface, som bara behövde en uppgradering av drivrutiner under perioden OSX 10.3 - OSX 10.5 (mer än 4 år!), och då bara för att lägga till Intel support.
Tyvärr, så hade Tascam lagt ut utvecklingen av drivrutinerna på Frontier Design (som iof. gjorde ett suveränt jobb), och förra året så hittade jag ett problem med deras Intel drivrutin om man hade 4Gb minne eller mer.

Detta problem visste Tascam om, men hade valt att inte be Frontier Design rätta buggen.
Jag var i kontakt med Frontier och dom trodde att det var nog en enkel sak att rätta men eftersom det är Tascam som äger koden så kunde inte göra något utan ett uppdrag från Tascam...

Efter ett år med lögner och förhalningar från Tascams sida så tröttnade jag och köpte mitt Focusrite, vi har ju en övergång till 64-bitars OSX så det skadar ju inte att ha en produkt från ett företag som ger support på sina drivrutiner...

Lycka till, och berätta vad du valde!

Janne

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-09 13:57

Kanoninlägg där Janne, stor hjälp verkligen!

Efter att Googlat vidare ett par timmar här nu så är det bara två kort kvar som duellerar om titeln mest bang for the buck och det är dessa två:

1. Focusrite Saffire Pro 40 - 5 895:-
http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_40

2. Motu Ultralite MK3 - 5 950:-
http://www.motu.com/products/motuaudio/ultralite-mk3

Det som talar för Pro 40 är att det (enligt de jag talat med) ska ha något bättre färgning på ljudet, men det som talar emot är dels att det är större och dels att Focusrite tidigare har haft lite sämre rykte gällande drivisar. Men det kanske hör historien till numera?

Motu har däremot väldigt gott rykte beträffande drivrutiner, plus att MK3:an är tacksam att ta med sig.

Mmm, svårt det här, men det känns iaf skönt att man är nere på endast två:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 14:55

Motu och OSX-drivare är sisådär just nu - senaste generationen IMac och MacMini samt MacBookPro har inte alls funkat bra. Och det är snart två månader utan nya anpassade drivrutiner...

Kanske är jag bara otålig... Men två månader med illa fungerande ljudkort är inte så skoj.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-09 15:16
Ursprungligen av mush:

Motu och OSX-drivare är sisådär just nu - senaste generationen IMac och MacMini samt MacBookPro har inte alls funkat bra. Och det är snart två månader utan nya anpassade drivrutiner...

Kanske är jag bara otålig... Men två månader med illa fungerande ljudkort är inte så skoj.

Är det Ultralite MK3 du har?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 19:21
Ursprungligen av T11:

Är det Ultralite MK3 du har?

En polare i London har det och en ny MacMini. Jag kör två 828mk2 (ett USB2 - ett FW) och båda strular med min MacMini. Måste köra 48 KHz för att slippa massa klickande ljud...

Här köpte jag mitt Pro 40: Dolphin Music
Med dagskursen på pundet: 4800:- plus frakt
(Just nu ingår en Focusrite väska...)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-10 03:15

Då får det nog bli en Pro 40, bara den där väskan är ju lätt värd 4 lakan;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-23 12:59

Rätt intressant wiki om testade ljudkort, förvisso med avstamp från ett visst program Qlab om jag förstått det hela rätt, men finns säkert saker där som kan vara bra att känna till innan man bestämmer sig. T.ex. om Motu Ultralite MK3:

"MOTU UltraLite mkIII
Test results below as of January 20, 2009.

The MOTU UltraLite appears to function appropriately using current firmware given the following:

The external power supply must be used (instead of bus power.)
The UltraLite will crash if other items on the firewire bus misbehave (such as unexpectedly unmounted disks.)
To restore the UltraLite, unplug and then restore the firewire connection to the UltraLite.
If using more than one audio device, the UltraLight wants to be the master clock source. Else, weird noises may ensue.
These observations made using an eight-core 2.8GHz Mac Pro with 4GB RAM running OS 10.5.5"

http://figure53.com/wiki/index.php?title=Tested_Hardware

Är också i ljudkortsköpar-tankar och Saffire Pro 40 är det som ligger mig mest i fatet...

Men hur är det egentligen... Har den en on-board DSP mixer med EQ? Kan hända att jag vill EQ:a bort vissa saker när jag spelar in. Verkar inte framgå tydligt i tech spec:en.

Ursprungligen av Janne.M:

Här köpte jag mitt Pro 40: Dolphin Music
Med dagskursen på pundet: 4800:- plus frakt
(Just nu ingår en Focusrite väska...)

-- Är det med svensk moms?

Annars finns det för 4 800 sek (inkl. svensk moms) exkl. frakt, på Thomann, som för övrigt funkar riktigt bra att beställa ifrån.
FOCUSRITE SAFFIRE PRO 40 - Svensk International Cyberstore

Vidare har jag förstått att en del av de tidigare batcharna skeppades med söndriga FW-kablar. Man kan kolla sitt S/N på focusrites sida för att se om man är drabbad:
Faulty firewire cables. .: Focusrite Answerbase

Hur är pluggarna som kommer med?

Ingen som märkt några tokigheter med digitala klick-ljud och övriga synk-problem över FW?
Planerar att använda Saffire:n med en Intel Mac Pro 8 core och Logic 8.

Senast redigerat 2009-05-28 17:57
Ursprungligen av whisper:

Är också i ljudkortsköpar-tankar och Saffire Pro 40 är det som ligger mig mest i fatet...

Men hur är det egentligen... Har den en on-board DSP mixer med EQ? Kan hända att jag vill EQ:a bort vissa saker när jag spelar in. Verkar inte framgå tydligt i tech spec:en.

Nej.

Ursprungligen av whisper:

-- Är det med svensk moms?

Annars finns det för 4 800 sek (inkl. svensk moms) exkl. frakt, på Thomann, som för övrigt funkar riktigt bra att beställa ifrån.
FOCUSRITE SAFFIRE PRO 40 - Svensk International Cyberstore

Priset från Dolphin är med Engelsk moms (15%), men det är vad du betalar eftersom vi är inom EU (och dom har mindre export till Sverige än Thomann).
Har du firma så blir Thomann billigare eftersom dom drar av den Svenska momsen (25%) medans Dolphin då endast kan dra av den Egelska...
När jag köpte mitt Pro40 så var den både billigare (i Euro) hos Dolphin, och dessutom var pundet lågt gentemot kronan, så i Januari var det ungefär 2000:- billigare hos Dolphin än hos Thomann.

Men jag är inte förvånad att dom har kommit i kapp, jag handlar mest hos Thomann själv.

Ursprungligen av whisper:

Vidare har jag förstått att en del av de tidigare batcharna skeppades med söndriga FW-kablar. Man kan kolla sitt S/N på focusrites sida för att se om man är drabbad:
Faulty firewire cables. .: Focusrite Answerbase

Det var bara första sändningen som gick ut kring jul i England, jag har hört talas om 2-3 personer som fick sina interface förstörda, men dom fick naturligtvis nya av Focusrite. Resten av den sändningen fick Focusrite sina återförsäljare att hinna klippa av dom felaktiga kablarna och ersätta med nya...

Ursprungligen av whisper:

Hur är pluggarna som kommer med?

Har faktisk inte provat...

Ursprungligen av whisper:

Ingen som märkt några tokigheter med digitala klick-ljud och övriga synk-problem över FW?
Planerar att använda Saffire:n med en Intel Mac Pro 8 core och Logic 8.

Har fungerat fantastiskt bra och låter kanon!
Har råkat ut för en sak när jag testade Kore player genom Rax och den försökte ladda ett samplebaserat ljud som troligtvis var något fel på.
Då hängde hela Rax tills dess att Kore gav upp och under tiden tappade Pro40 synken med Mac'en.
Det var enkelt åtgärdat genom att gå in i Pro40's kontroll panel och switcha till ADAT sync och sen tillbaka till Internal...

Jag har rapporterat detta till Focusrite och vi har en dialog i gång och dom verkar ta detta på allvar.

Annars inga problem med Logic 8 och min 8-Core MacPro (2008). Har spelat in live tillsammans med en ADA8000 16 kanaler, 24bit, 44.1Khz till en 3 år gammal MacBookPro och en 5400rpm USB2 disk utan några problem.

/Janne

Senast redigerat 2009-05-29 09:27
1
Bevaka tråden