Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konfiguration av minilaptop för musik?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-06-01 23:21

har precis skaffat mig en minilaptop för att ha som enklare inspelningsmaskin.
ett extern usbkort och extern disk finns, funderar på att köra reaper för det verkar
dra lite kraft om man ser på vad man kan göra, kör dock inga mjuksyntar utan
det blir ren audioinspelning.

men, min fundering är mer på vad man skall strippa när det gäller
dolda programm som suger kraft från datorn utan att jag märker det.

datorn är en aspire one med 2gb ram och xp pro.
har inte använt windows på över 4 år så det känns lite ovant
nu måste jag villigt erkänna, men man lär sig efter ett tag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-01 23:44

http://www.docsdownloads.com/enditall-1.htm Enditall 2 är ett bra program för att stänga ner processer.
Någon version av TinyXP kanske är att tänka på också... Men 2gb ram är ju grymt för en minilaptop och kommer väl att hålla bra. Kör du inga mjuksynthar så blir det nog inga problem

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-06-02 19:23

sm0hm: skulle gärna haft en tiny-version av XP men dessvärre hade de inte
det på den här modellen, men det skall väl inte vara någon större skillnad på
pro och home-versionerna ?

synaps: tack, gjorde iordning några av tipsen i morse och fan
vad det flyter på duktigt här nu
(inte för att det gick segt innan, men nu går det snabbare )

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-02 20:58
Ursprungligen av leere:

sm0hm: skulle gärna haft en tiny-version av XP men dessvärre hade de inte
det på den här modellen, men det skall väl inte vara någon större skillnad på
pro och home-versionerna ?

synaps: tack, gjorde iordning några av tipsen i morse och fan
vad det flyter på duktigt här nu
(inte för att det gick segt innan, men nu går det snabbare )

TinyXP finns bara olaglig... Smaken är som baken, kanske ...

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-02 20:18

vilket usb kort för ljud? ASIO drivare??

Funkar asio4all månne?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-06-02 21:39

Det som jag tycker ger mest är att slå av alla onödiga processer som är igång... brukar räcka med ca. 10 st processer igång på en musikanpassad xp burk.

Kolla Black vipers Guide för detta! Black Viper's Web Site

Senast redigerat 2009-06-03 17:31

Jag DJar med en sån där liten en, fast bara 1 gig ram och en intel atom + flashdisk. Rullar kanonbra med ableton live, fyra fem spår och lite effekter. Stäng av trådlöst nät + ev bluetooth så sparar du mkt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-06-02 23:12

Ärligt talat finns det inte särskilt mycket att göra. Du kan frigöra lite minne om du känner att det tar slut, och få windows att starta snabbare. Men väl inne i OS'et är det fan inte värt tiden att hålla på och mickla. Fixa alla drivare, stäng av trådlösa nätverket, möjligtivis fippla lite med diskcache och sånt om det är en riktigt slö hårddisk.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-03 07:48

USB ASIO drivrutinen är värd att pröjsa för om du inte har asio på ditt kort... den gör skillnad!!

  • Medlem
  • 2009-06-03 13:09

hackintosh-prylar hör inte hemma på 99.se. Finns en hel del diskussioner kring sådant i feedback-forumet om varför och så vidare.-

Ursprungligen av jgb:

hackintosh-prylar hör inte hemma på 99.se. Finns en hel del diskussioner kring sådant i feedback-forumet om varför och så vidare.-

Antingen postar du i fel tråd nu eller så har jag missförstått allt.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-03 18:22
Ursprungligen av jgb:

hackintosh-prylar hör inte hemma på 99.se. Finns en hel del diskussioner kring sådant i feedback-forumet om varför och så vidare.-

Jag vet.. men det var bara en film!!:">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-03 21:53
Ursprungligen av jgb:

hackintosh-prylar hör inte hemma på 99.se. Finns en hel del diskussioner kring sådant i feedback-forumet om varför och så vidare.-

Det gäller bara att skriva om det såpass allmänt att moderatorerna antingen inte märker det eller inte ids ta bort det. jag har skrivit lite om det i några trådar utan att det har tagits bort.

Åter till ämnet:

Jag tror att du kommer att märka att det funkar aldeles utmärkt, 2GB räcker bra och om du stänger ner allt trådlöst så skall det inte vara några problem. Skit i att strippa OS:et och hålla på, jag har aldrig tyckt att det är värt besväret.

  • Medlem
  • 2009-06-03 15:19

DD: Jag raderade några inlägg om sådant, men det syns väl inte för andra än moderatorer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-03 17:30
Ursprungligen av jgb:

DD: Jag raderade några inlägg om sådant, men det syns väl inte för andra än moderatorer.

Well, ett är kvar.

/Jourhavande polisaspirant

  • Medlem
  • 2009-06-03 17:31

Vardå?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-03 19:22

http://www.usb-audio.com/

USB drivaren iaf!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-06-03 22:03

Apple branded computer... räcker med ett klistermärke då... För att få den branded.... hmmm?? Jag har inte skrivit om några hack... hitta en film på youtube bara... med acer one i huvudrollen!

Jag skulle vilja slå ett slag för linux oxå... under wine snurrar mycket. Och med alsa och RT kernel så blir det riktigt bra.. Tror ardour rullar riktigt fint på linux och där kan du köra energyXT oxå!!

1
Bevaka tråden