Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook Pro (okt 2008)

Tråden skapades och har fått 567 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-03 12:27

Och det har ni betalt runt 20k för? Det är ju rent ut sagt dåligt! Hur tror de att de skall knna behålla marknadsandelar och tom öka när de säljer skräp?

Ursprungligen av Ricard:

Och det har ni betalt runt 20k för? Det är ju rent ut sagt dåligt! Hur tror de att de skall knna behålla marknadsandelar och tom öka när de säljer skräp?

Ja, jag vände på slantarna länge och väl innan jag vågade ta språnget till mac med denna dyrgrip, fattig student som jag är. Hoppades verkligen på en premiumdator med tanke på vad den kostade och att jag nu får äta en himla massa nudlar för att kompensera.

Måste faktiskt hålla med Minto0 angående servicen som jag för en stund sedan erfor. Ringde och berättade om problemet och fick tillslut besked om att en ny dator ska byggas till mig och min "gamla" (17h) hämtas upp. Väldigt smidigt skött av Apple måste jag säga. Sen att jag får ytterligare en resa med UPS är inget de kan göra något åt. Nu får jag bara hålla tummarna att den nya som kommer är det jag hoppades på från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 14:49
Ursprungligen av Köörmit:

Ja, jag vände på slantarna länge och väl innan jag vågade ta språnget till mac med denna dyrgrip, fattig student som jag är. Hoppades verkligen på en premiumdator med tanke på vad den kostade och att jag nu får äta en himla massa nudlar för att kompensera.

Måste faktiskt hålla med Minto0 angående servicen som jag för en stund sedan erfor. Ringde och berättade om problemet och fick tillslut besked om att en ny dator ska byggas till mig och min "gamla" (17h) hämtas upp. Väldigt smidigt skött av Apple måste jag säga. Sen att jag får ytterligare en resa med UPS är inget de kan göra något åt. Nu får jag bara hålla tummarna att den nya som kommer är det jag hoppades på från början.

Bara för o låta dig veta också, så brukar dom vara väldigt snabba på ersättningsdatorerna. Några har fått dom så snabbt som inom 3-4 dagar.

Det låter skönt! Beställde iofs min nuvarande i fredags så den kom fort, kanske byggdes den lite väl snabbt också.

Man börjar ju undra om de inte har någon som kontrollerar produkterna innan de skeppas? Till och med lite dyrare kläder brukar ha någon som sätter en kråka någonstans som verifierar att en kvalitetskontroll är utförd.

Jag frågade tjejen på Apple om jag skulle avinstallera allt som jag hunnit få in men hon sa att de kunde ta den som den var. Vad gör de egentligen med inskickade datorer? Känns konstigt att lämna ifrån sig den med olika konton till program jag hunnit proppa in som Spotify exempelvis. Finns något fint sätt att radera allt jag hunnit få in? Som total mac-nybörjare fick jag igår lära mig hur saker installerades och nu är det väl dags att lära sig motsatsen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 15:53
Ursprungligen av Köörmit:

Det låter skönt! Beställde iofs min nuvarande i fredags så den kom fort, kanske byggdes den lite väl snabbt också.

Man börjar ju undra om de inte har någon som kontrollerar produkterna innan de skeppas? Till och med lite dyrare kläder brukar ha någon som sätter en kråka någonstans som verifierar att en kvalitetskontroll är utförd.

Jag frågade tjejen på Apple om jag skulle avinstallera allt som jag hunnit få in men hon sa att de kunde ta den som den var. Vad gör de egentligen med inskickade datorer? Känns konstigt att lämna ifrån sig den med olika konton till program jag hunnit proppa in som Spotify exempelvis. Finns något fint sätt att radera allt jag hunnit få in? Som total mac-nybörjare fick jag igår lära mig hur saker installerades och nu är det väl dags att lära sig motsatsen.

Du kan ju alltid bara köra i skivorna o installera om OS X. De gör de väl inte helt enkelt o få tillbaka infon iaf, även om de säkert går om man har mkt goda hackingkunskaper. Men antar att Apple inte lägger ner tid på sånt:)

Ja =D Idag kom den Känns lite ovant med nytt operativsystem men man lär sig!
Mycket fin dator och det går som ett skott gemfört med min gamla stationära Pc (:
Toppen!

Pixelfel

Hej allihopa!

Sitter nu och skriver på min andra MBP som jag fick helt utan krångel från Apples då min förra hade väl ful backlight bleeding. Tangentbordet är rakt och fint (förra hade lite krokiga F-tangenter) och de små blödningarna jag har i nederkant nu kan jag leva med.

Så, allt är frid och fröjd och jag njuter av min nya fina dator ända till alldeles nyss då en grön pixel plötsligt fastnar strax till vänster om mitten ovanför dockan. Svordomar följs av en snabbsökning här på forumet och Google och tips hittas med diverse mer eller mindre våldsamma metoder att bli kvitt hemskheten. Av det jag hittar här på forumet verkar inte Apple ha någon speciellt generös pixelpolicy, eller har jag missuppfattat?

Vad ska jag göra?

Ursprungligen av Köörmit:

Hej allihopa!

Sitter nu och skriver på min andra MBP som jag fick helt utan krångel från Apples då min förra hade väl ful backlight bleeding. Tangentbordet är rakt och fint (förra hade lite krokiga F-tangenter) och de små blödningarna jag har i nederkant nu kan jag leva med.

Så, allt är frid och fröjd och jag njuter av min nya fina dator ända till alldeles nyss då en grön pixel plötsligt fastnar strax till vänster om mitten ovanför dockan. Svordomar följs av en snabbsökning här på forumet och Google och tips hittas med diverse mer eller mindre våldsamma metoder att bli kvitt hemskheten. Av det jag hittar här på forumet verkar inte Apple ha någon speciellt generös pixelpolicy, eller har jag missuppfattat?

Vad ska jag göra?

Reklamera eller "ångra" köpet och få en ersättnings produkt. Fick min gamla macbook utbytt då jag hade en död pixel.

Den erfarenheten jag har från Apple hittills är att man aldrig kan förvänta sig att man får en fungerande produkt från start, men service har dem så man får lätt prylarna utbytta. Fick min macbook och min iMac utbytt, det ena var just av pixel fel och den andra dog efter ett par timmar på något underligt sätt:/. Men ring och be att få en ny.

Ursprungligen av sallebasjan:

Reklamera eller "ångra" köpet och få en ersättnings produkt. Fick min gamla macbook utbytt då jag hade en död pixel.

Den erfarenheten jag har från Apple hittills är att man aldrig kan förvänta sig att man får en fungerande produkt från start, men service har dem så man får lätt prylarna utbytta. Fick min macbook och min iMac utbytt, det ena var just av pixel fel och den andra dog efter ett par timmar på något underligt sätt:/. Men ring och be att få en ny.

Det låter ju lite lovande iaf. Tack för det! Nu när jag sitter och skriver upptäcker jag att den här pixeln har börjat flimra lite lätt. Kanske finns det hopp att den slocknar men vad vet jag, har ingen större erfarenhet av denna typen av knas. Förtroendet för produkten ökar iaf inte. Har den inte slocknat till imorn så ska jag ta och ringa till Apple.

Surt!
Var livrädd för min LED 24" att den skulle ha döda pixlar också men än så länge peppar peppar funkar allt som det ska

Okej om aset var dött men nu lyser det som en julgran... Min dyra jäkla dator ser plötsligt betydligt billigare ut i mina ögon och tjejens sextusenkronors Acer börjar kännas som ett allt vettigare val. Ingen som har någon aning om vad Apple säger om lysande pixlar? Att en liten liten pryl kan störa så mycket...

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 13:47

Glappar era batteriluckor lite? Min gör det, har även ytterst lite ljus som tränger igenom längst ner på skärmen.

Köpte min på inLife, hoppas de är lika snälla.

Ursprungligen av zightx:

Glappar era batteriluckor lite? Min gör det, har även ytterst lite ljus som tränger igenom längst ner på skärmen.

Köpte min på inLife, hoppas de är lika snälla.

Inget glapp på min. Tänkte nog låta den sitta där den sitter tills jag måste öppna den. På min förra glappade den men efter att jag tagit loss den och satt dit den själv satt den mycket bättre.

Den lysande pixeln jag berättade om tidigare som senare började flimra, kom igång under lite motion med filmtittande och fungerar nu normalt. Puh! Men jag kommer nog inte kunna starta min dator under den närmsta tiden och inte titta efter pixelknas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-12-11 19:21
Ursprungligen av zightx:

Glappar era batteriluckor lite? Min gör det, har även ytterst lite ljus som tränger igenom längst ner på skärmen.

Köpte min på inLife, hoppas de är lika snälla.

Du hade väl en vit MacBook förut?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 23:17

dayweed: Ja, jag har en vit MacBook också. Vart vill du komma?

Uppgrade precis min MBP till 4GB RAM, jävlar vad hårt vissa skruvar satt. Men kanske ska byta den då batteriluckan glappar ytterst lite i ena hörnet, kommer säkert ångra mig senare om jag inte gör det.

Har någon av er testat att pressa grafikprestandan? Jag tänker bland annat på om någon har bootat om till Windows och lirat lite tunga 3D-spel?

Är så sugen på att kunna spela lite schyssta lir igen med mus och tangentbord och då räcker varken min xbox360, macbook (svart 2,2ghz) eller PowerMac G5 till...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 22:05

Har två frågor:
- Jag har fått lite fläckar på skärmen från tangentbordets tangenter, syns när skärmen är helsvart. Hur kan man tvätta och hålla skärmen ren på bästa sätt? Får man använda medel av något sätt för att göra rent den? Hur undvika den här typen av fläckar?
- Har haft problem när jag spelar att fläktarna inte går igång när jag har datorn i soffa/sängen utan istället överhettas. Kan man manuellt styra fläktarna? Känns konstigt när datorn fryser för att den är så varm och fläktarna inte ens startar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 22:17
Ursprungligen av zAjben:

Har två frågor:
- Jag har fått lite fläckar på skärmen från tangentbordets tangenter, syns när skärmen är helsvart. Hur kan man tvätta och hålla skärmen ren på bästa sätt? Får man använda medel av något sätt för att göra rent den? Hur undvika den här typen av fläckar?

En microfiberduk fixar jobbet. Finns i de flesta matbutiker eller den nedan från Macoteket. För de "svåra fläckarna" kan du testa att fukta den lätt.
Att undvika tangentavtrycken gör du nog lättast genom att köpa en microfiberduk som är anpassad för datorn och lägger mellan skärmen och tangentbordet innan du stänger den.

Microfiberduk:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024034&product_id=234239

Duk att lägga mellan tangentbord & skärm: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1024034&product_id=572140

Ursprungligen av zAjben:

Har två frågor:
- Jag har fått lite fläckar på skärmen från tangentbordets tangenter, syns när skärmen är helsvart. Hur kan man tvätta och hålla skärmen ren på bästa sätt? Får man använda medel av något sätt för att göra rent den? Hur undvika den här typen av fläckar?
- Har haft problem när jag spelar att fläktarna inte går igång när jag har datorn i soffa/sängen utan istället överhettas. Kan man manuellt styra fläktarna? Känns konstigt när datorn fryser för att den är så varm och fläktarna inte ens startar..

http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/264764-blir-flottflaeckar-pa-skaermen-tangenterna.html

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-19 11:03

Nu är min MBP 15" skickad, Wieee

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-01-22 05:10

...och nu har den anlänt (igår) NAJS!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-01-31 22:48

Hur lång batteritid får ni ungefär? Tycker min MBP håller väldigt kort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-02 00:37

Beror helt på antalet program du har igång samt vilket grafik kort du använder.
När datorn jobbar som mest så kan jag få ut 1h30min eller om jag tar det lungt 3h

Så var det till slut dags att gå över från PowerPC. Beställde mellanmodellen på 2,66 GHz i standardkonfiguration tidigare idag som nu nått avgångsskanningen i Nederländerna. UPS gissar att det ska ta till på måndag, blir spännande att se om de klarar det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-16 07:35

Även här har nu en MB Pro inhandlats, detta efter att min gamla MB slutat samarbeta på vissa punkter efter lång och trogen tjänst.
Kommer nästa vecka..längtarlängtar!

så sjukt nöjd med min nya mbp!

Idag kom min andra MBP som jag skall behålla dock
2,93 Ghz 500 GB HD LED 24"

Sjukt snabb maskin, tyst som en mus är den också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-06 19:02

Igår kom min MBP 2,4Ghz, 4GB, 250GB 7200RPM.

Jag tänker inte gå utanför dörren den här helgen iaf.

Bevaka tråden