Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icke-Applediskar i Xserve G5?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte byta ut två 250 GB diskar i en Xserve G5:a mot två 1 TB diskar och spegla dessa. Det ska enbart ligga utdelningar på dessa, ej något system. Apples originaldiskar är bra mycket dyrare än "vanliga" 1 TB diskar.

Har någon med framgång använt 3:e parts-diskar i en Xserve? Apple säger naturligtvis att det inte går. Vad jag kan läsa mig till på diverse forum, så har det funkat bra för det mesta, men ibland har det blivit problem.

Om någon har testat och har tips på vilket fabrikat som kan tänkas vara ett bra val, så mottages tips tacksamt.

EDIT: Jag menar ju inte 3:e parts-diskar utan icke-Apple-branded-diskar egentligen.

Senast redigerat 2009-05-08 11:17

Var har du sett/hört att Apple säger att det "inte går"? SApple tillverkar inga hårddiskar utan samtliga Apples diskar (inmonterade och till salu lösa) är "tredjepart" (Western Digital, Samsung, Hitachi sov). Däremot kan det ju vara läge att köpa diskar av "serverklass" som är byggda för att gå 24/7. Dessa kostar mer än vanliga diskar, så kanske är det det du ser som stor prisskillnad. Eller har du SCSI-kort inmonterat? Då ska du ju ha SCSI-diskar. Och ja, dessa är dyrare.

Trådrubriken blev lite missvisande, visste inte riktigt hur jag skulle formulera det hela.

Jo, jag vet att det är Western Digital, mm, i de Drive Modules som Apple säljer till Xserve. Och det lär bli diskar av "serverklass" som installeras, om nu kunden tycker att det är ok. Även om man köper diskar av serverklass så blir dessa billigare än att köpa Drive Modules direkt från Apple.

Jag har pratat med Apples premium support och fått svaret att inget annat än Apples Drive Modules fungerar i Xserve, och att det svaret egentligen betyder att Apple inte garanterar att några andra varianter än Apple egna fungerar.

Det är inget SCSI-kort i servern, diskarna ska bara mjukvaru-speglas med hjälp av Disk Utility.

Jag var mer ute efter om någon här på 99mac har bytt ut diskar i en Xserve till Hitachi/WD eller något annat, och kan rekommendera en disk som har funkat bra för dem.

Senast redigerat 2009-05-08 16:53

Då är det alltså själva modulerna du är ute efter? Är det inte bara att använda dom gamla?

Gör en sökning på "xserve barracuda" i rutan uppe till höger så dyker det upp en del matnyttigt (verkar det som).

Ursprungligen av johan_tanying:

Då är det alltså själva modulerna du är ute efter? Är det inte bara att använda dom gamla?

Gör en sökning på "xserve barracuda" i rutan uppe till höger så dyker det upp en del matnyttigt (verkar det som).

Modulerna kommer jag att återanvända, plockar ur dom gamla diskarna och skruvar i nya.

Jag har bytt så på flera Xserve G5 och det har fungera bra. Enda kruxet jag inte lyckats kringgå är om hårdvaru-RAID är inblandat.

Din lösning borde fungera hur bra som helst.

Något direkt tips om vilken disk man skall välja har jag inte, utan i mitt (mina) fall har det mer varit av typen att jag tagit diskar som funnits (och som varit större/snabbare) än de medföljande.

Ursprungligen av Mikael Svensson:

Jag har bytt så på flera Xserve G5 och det har fungera bra. Enda kruxet jag inte lyckats kringgå är om hårdvaru-RAID är inblandat.

Din lösning borde fungera hur bra som helst.

Något direkt tips om vilken disk man skall välja har jag inte, utan i mitt (mina) fall har det mer varit av typen att jag tagit diskar som funnits (och som varit större/snabbare) än de medföljande.

Okej, fint. Det är som sagt ingen hårdvaruraid, diskarna ska endast speglas mjukvarumässigt. Hade tänkt mig Hitachi Deskstar E7K1000 i så fall.

"Jag har pratat med Apples premium support och fått svaret att inget annat än Apples Drive Modules fungerar i Xserve, och att det svaret egentligen betyder att Apple inte garanterar att några andra varianter än Apple egna fungerar."

Det bör du påpeka för kunden, i prakatiken betyder det att om du framtiden får strul med servern och ringer supporten så kommer de inte lyfta ett finger föränn du kör på "SUPPORTERAD" hårdvara.

Ursprungligen av mendezzz:

"Jag har pratat med Apples premium support och fått svaret att inget annat än Apples Drive Modules fungerar i Xserve, och att det svaret egentligen betyder att Apple inte garanterar att några andra varianter än Apple egna fungerar."

Det bör du påpeka för kunden, i prakatiken betyder det att om du framtiden får strul med servern och ringer supporten så kommer de inte lyfta ett finger föränn du kör på "SUPPORTERAD" hårdvara.

Jodå, det är givetvis upp till kunden att välja mellan billigare icke-supporterade diskar och Apple-supporterade diskar. Dock är det ju ingen garanti kvar på servern och kunden har inget supportavtal mot Apple. Att ringa Apple Support för dyra pengar lär inte vara nåt alternativ.

Ursprungligen av acke:

Visst kostar de mera men borde det inte vara ett litet pris att betala? Vi pratar ju ändå om en server. Det borde dina kunder acceptera alternativt att du får dem att acceptera detta.

En av anledningarna är att det sitter något chip på diskarna "från Apple" som gör att du kan övervaka diskarna i Server monitor. Men det vet du kanske redan.
igår 14:29

Jag är medveten om att diskarna förmodligen inte kommer att övervakas med Server Monitor. Och jag hade gärna sålt Apples Drive Modules rakt av. Men om kunden efterfrågar billigare alternativ så får jag ju presentera en möjlig lösning, givetvis med förbehållet att det kanske inte kommer att funka, men om kunden säger "Testa!" så gör jag väl gärna det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-09 20:14

Visst kostar de mera men borde det inte vara ett litet pris att betala? Vi pratar ju ändå om en server. Det borde dina kunder acceptera alternativt att du får dem att acceptera detta.

En av anledningarna är att det sitter något chip på diskarna "från Apple" som gör att du kan övervaka diskarna i Server monitor. Men det vet du kanske redan.

TidBITS: Going Deep Inside Xserve Apple Drive Modules innehåller lite intressant info om vilka skillnaderna är mellan Apples moduler och tredjepartsdiskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 07:40
Ursprungligen av Hagelin:

TidBITS: Going Deep Inside Xserve Apple Drive Modules innehåller lite intressant info om vilka skillnaderna är mellan Apples moduler och tredjepartsdiskar.

Där är den! Som jag har letat.

Tack, tack för alla tips. Seagate Barracuda ES2 1TB SATA2 verkar vara ett bra val. Det blir troligen två sådana. Om och när bytet blir gjort så ska jag rapportera hur det gick.

Kan bara bekräfta att det fungerar fint att byta diskarna i Apple Drive Modules (ADM) till valfri SATA disk. Fungerar dock ej med hårdvaru-RAID kortet.

Jag har faktiskt några tomma vaggor liggande också...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-08 23:05
Ursprungligen av Björnström:

Kan bara bekräfta att det fungerar fint att byta diskarna i Apple Drive Modules (ADM) till valfri SATA disk. Fungerar dock ej med hårdvaru-RAID kortet.

Jag har faktiskt några tomma vaggor liggande också...

Som du vill sälja? Passar de i G5 dual?

Ursprungligen av kenjon:

Som du vill sälja? Passar de i G5 dual?

Passar i alla Xserve med SATA anslutning - dvs Xserve G5 och Xserve Intel.
Tror jag har fem stycken men jag får kolla noggrannare på kontoret.

1
Bevaka tråden