Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur felsöker man "tyst" rörförstärkare?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-06 21:03

Jag har en Musicman 410 från 70-talet som är mycket tystare än den ska vara. Den distar inte och låter ibland inte alls.

Hur letar jag fel? Jag är beredd att skruva lite om det behövs. (Garantin har redan gått ut... )

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-06-06 21:07

Byt rören till å börja med, annars finns lite info på http://www.tommy-folkesson.nu , farliga ström i dom så akta fingrarna!

  • Medlem
  • 2009-06-06 21:28

Rören är väldigt lite använda, så de är i alla fall inte utslitna även om de är gamla.

Hepp!
Nu var det väl sisådär 20+ år sedan jag rotade runt i en Musicman 410, men jag har gjort det!
(Bytte slutrör i farsgubbens dito)
Men, som jag minns den så var det bara slutsteget som var rör i den, resten är "solid state". Halvledare i form av diskreta transistorer och en o annan op-amp.
Spontant så skulle jag inte börja med att gå på slutrören. Om den inte distar som den skall så borde det vara något vaj i preamp-delen.
Om jag själv skulle ge mig på en sådan felsökning, skulle jag fixa fram rätt schema (finns ett gäng här: Music Man Amps - Online Music Man Guitar Amplifier Resource) och släpa fram mitt oscilloskop...
Och som sagt, se upp därinne. Anodspänningarna biter ifrån rätt bra. Jag haver prövat - i en Marshall förvisso, men ändå... *zap*

/R.t:M.I.

  • Medlem
  • 2009-06-06 23:26

Är det värt att få den reparerad? Vad kan det kosta att fixa nåt liknande?

Det är en schysst gammal stärkare, även om den inte är "helrör"... (Jag brukade låna den och köra synt och trummaskin igenom!)
Det är ju alltid värt att höra med ngn servicetekniker som sysslar med gitarrstärkare. Själv har jag noll erfarenhet av att lämna in grejor, jag försöker alltid själv!
Någon timmes jobb eller två för en hyfsat erfaren tekniker + delar. Något sådant skulle jag gissa.

/R.t:M.I.

Har en MusicMan 210 combo, när den lade av var det rören i alla fall (men den var å andra sidan helt tyst). Väl värt att fixa tycker jag, underbart ljud, och hybriddesignen tycker jag själv gör den mer flexibel än hel-rör.

  • Medlem
  • 2009-06-07 10:03

Tips på bra serviceställen i Helsingborg/Malmö-området?

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2009-06-10 09:39

Låter den ibland? Är det variationer i ljudnivån? Tycker nästan det verkar som kall-lödning..(eller glapp)
Är det någon del som verkar bli onormalt varm?
Kolla alla lödningar med förstoringsglas eller lupp, löd om i fall någon verkar skum.
Det finns ett bra företag i Gävle (och på nätet ) som heter GMF. De har alla tänkbara delar till gitarrförstärkare. Hör med dem lite. Skulle kanske behöva byta rören i försteget?

  • Medlem
  • 2009-06-13 15:54

Nu har jag lämnat in den på Halméns i Helsingborg. De säger att det är bra pris på MM 410 nu, att man kan få 8000-10000 för en som funkar. Får se om jag kanske behåller den eller köper en ny.

1
Bevaka tråden