Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag saknar w i kontaktlistan.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag saknar w i min kontaktlista, är det så på era iPhonar oxå eller bara min?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 13:37

samma för mig -,-

Jag har varit inne på Teliabutiken i Örebro och dom kollade på en av sina mobiler och det saknades på den med. Dom sa att W var en om diskuterad bokstav men den finns ju med på tangetbordet, så då borde den ju finnas i kontaktlistan oxå. Jag prövade att ställa om telefonen till engelska och då var W med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:07

Bugg el en feature?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:15

givetvis en bugg

jag har W i min telefonbok.

har en iphone 1gen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:28
Ursprungligen av cusion:

jag har W i min telefonbok.

har en iphone 1gen

svenska "out of the box" finns inte på din iphone, kanske är därför

Hoppas det löser sig i första uppdateringen av 2.0. Klart som korvspad att W är värd en egen kategori.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:37

Jag har W i min telefonbok. iPhone 3G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 14:40

Jag har det inte.
iPhone 3G och svenska inställningar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-16 15:04

Jag har inte W i listan.
1a gen iPhone.

Det är inte så enkelt att det är olika för olika p.g.a. att man måste ha någon kontakt som heter på W för att kategorin ska skapas...? Har det inte på min iPhone EDGE, men har inte heller någon kontakt som heter på W....

Ursprungligen av Porcelina:

Det är inte så enkelt att det är olika för olika p.g.a. att man måste ha någon kontakt som heter på W för att kategorin ska skapas...? Har det inte på min iPhone EDGE, men har inte heller någon kontakt som heter på W....

Antagligen är det så. Iofs har har W i på min iPhone Gen1.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 17:14

Är inte det rätt lätt att testa? Skapa en kontakt med ett efternamn som börjar på w. Spara och kolla om w dyker upp i kontaktlistan. Om inte är det en bugg annars så är det en feature.

//Rob

Ursprungligen av Porcelina:

Det är inte så enkelt att det är olika för olika p.g.a. att man måste ha någon kontakt som heter på W för att kategorin ska skapas...? Har det inte på min iPhone EDGE, men har inte heller någon kontakt som heter på W....

Nej, testade själv detta genom att skapa kontakten "william wild".
W hamnar under V... :/

Även Q och X saknas fast de är ju rätt ovanliga jämfört med W.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-16 17:20
Ursprungligen av Andreas Th:

Nej, testade själv detta genom att skapa kontakten "william wild".
W hamnar under V... :/

Även Q och X saknas fast de är ju rätt ovanliga jämfört med W.

OK verkar vara en bugg. Bara att skriva Apple och kanske fixar dom det någon gång i framtiden.

//Rob

Har en Iphone 2G 1.1.4. Här finns a-z och # med. Inga konstigheter what-so-ever

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 17:42

Jag har W, på min iPhone EDGE, dvs det är ingen bugg, utan feature...

W och V har ju väldigt länge varit "samma bokstav" på Svenska. Ta en titt i valfri tryckt telefonkatalog så får ni se hur det funkar där!

Rätt logiskt att Wolgers och Volgers ligger på samma ställe i listan liksom. Eller Wahlgren och Vahlgren.

Ursprungligen av MungoBBQ:

W och V har ju väldigt länge varit "samma bokstav" på Svenska. Ta en titt i valfri tryckt telefonkatalog så får ni se hur det funkar där!

Rätt logiskt att Wolgers och Volgers ligger på samma ställe i listan liksom. Eller Wahlgren och Vahlgren.

Vad är en telefonkatalog?
Nej men ja det kanske är lika bra om man tänker efter...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 10:52
Ursprungligen av MungoBBQ:

W och V har ju väldigt länge varit "samma bokstav" på Svenska. Ta en titt i valfri tryckt telefonkatalog så får ni se hur det funkar där!

Rätt logiskt att Wolgers och Volgers ligger på samma ställe i listan liksom. Eller Wahlgren och Vahlgren.

Precis.

Och kolla på åäö. Finns de i en Svensk telefon? I en Engelsk?

Jag har ingen iPhone själv men tippar på att Andersson och Åkerlund båda sorteras under A i England.

Ursprungligen av MungoBBQ:

W och V har ju väldigt länge varit "samma bokstav" på Svenska. Ta en titt i valfri tryckt telefonkatalog så får ni se hur det funkar där!

Rätt logiskt att Wolgers och Volgers ligger på samma ställe i listan liksom. Eller Wahlgren och Vahlgren.

Nu var det länge sedan jag kollade i en telekatalog, men jag har fög mig att det brukar stå så här "v/w" eller något liknande.

Jag har ett namn på Q och det funkar och jag har provat ett namn på X och fick oxå en egen plats trots att det inte står med i alfabetet till höger.

Jag tycker också att v/w ska vara en grupp...men vad som här är intressant är att en del har w och en del inte. DET är skumt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tycker också att v/w ska vara en grupp...men vad som här är intressant är att en del har w och en del inte. DET är skumt.

Kanske är iPhone 3G med svenska menyer som fixar det automatiskt? Det borde vara den bästa förklaringen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 00:39

Nu när jag tänker efter så har jag ju inte några namn på W så det är väll kanske inte så konstigt att W inte ligger med. Dock så ligger det med i högerkanten när man snabb-bläddrar igenom kontakterna såg jag precis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 07:57

kainen: Med svenska inställningar?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 09:17
Ursprungligen av Trineo:

kainen: Med svenska inställningar?

iPhone Generation 1.
med svensk ordlista + tangentbord och eng menyer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 09:22
Ursprungligen av kainen:

iPhone Generation 1.
med svensk ordlista + tangentbord och eng menyer.

Vi kan nog sammanfatta det så här:

iPhone 2G med svenska menyer och ordlista har w i kontakt listan. Men eftersom det är en hack kan man inte jämföra med iPhone 3G.

iPhone 3G med Apples svenska inställningar saknar w i kontakt listan. Verkar som det är avsikligt eftersom man inte skiljer mellan v och w i Sverige.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Verkar som det är avsikligt eftersom man inte skiljer mellan v och w i Sverige.

W var en variant av V tidigare. Men 2006 införde Svenska Akademien W som enskild bokstav i SAOL. Det dyker säkert upp ett W om vi bara tjatar på rätt person.

Men, det är lite intressant. Hur länge sedan var det inte man hörde någon säga exempelvis dubbelve, dubbelve, dubbelve när de ska rabbla en URL? VeVeVe säger väl alla?

Yeah!
Nu när jag har OS3 finns W med listan i alla fall, men inte till höger i alfabetet.
Jag är nöjd nu

Bevaka tråden