Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tethering ej valbart under General-Network (iPhone 2G)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-06-20 18:54

Tjena!

Körde in 3.0 med Pwnage Tool imorse, allt funkar bra. Allt utom Tethering. Har följt med i flera trådar angående detta här på 99, men har inte hittat någon mer information om hur man ska få det att funka (för det borde det väl göra?).

Någon som har mer info om detta, eller som har fått det att funka på en 2G iPhone?

Har pulat runt med olika carrier files, reset network settings, startat om telefonen etc. i ett par timmar nu, dock utan resultat.

Mycket tacksam för svar.

Det verkar som att tethering inte fungerar på iPhone 2G. Det står visserligen inget om att det inte skulle fungera på Apple sida, men det verkar så om man googlar runt lite (som t.ex. denna tråd på MacRumors).

Sidor som denna och denna säger uttryckligen att de bara gäller för 3G.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-06-21 10:38
Ursprungligen av Adrian B:

Det verkar som att tethering inte fungerar på iPhone 2G. Det står visserligen inget om att det inte skulle fungera på Apple sida, men det verkar så om man googlar runt lite (som t.ex. denna tråd på MacRumors).

Sidor som denna och denna säger uttryckligen att de bara gäller för 3G.

Har kollat runt lite mer och onekligen verkar det så. Kanske inte helt oväntat, men känns lite trist. Verkar som at man får installera PdaNet kanske då trots allt.

Uppskattar ditt svar och hjälpen med att kolla upp detta.

/Erik

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-21 11:12

Det är trots allt en två år gammal telefon, skulle de släppa alla finesser till den så skulle ingen köpa ny.

Ursprungligen av zappee:

Det är trots allt en två år gammal telefon, skulle de släppa alla finesser till den så skulle ingen köpa ny.

Jag tror inte det är skälet faktiskt, jag tror dom försöker få med så mycket finesser som det går, så länge hårdvaran klarar det. Men ibland väljer de lösningar där hårdvaran inte klarar av det, som t.ex. att deras MMS-lösning använder sig av 3G-teknik och därför inte fungerar på 2G. När det gäller tethering kanske det bedömts vara för segt över EDGE och därför inte värt besväret...?

Fast det är ändå udda att Apple inte skriver det på sin hemsida. För när det gäller MMS står det uttryckligen att det bara fungerar med 3G, så i konsekvensens namn borde de skrivit så om tethering också, om det var sant. Så kanske kanske går det ändå, bara att ingen hittat någon lösning på det?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-06-21 11:54
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte det är skälet faktiskt, jag tror dom försöker få med så mycket finesser som det går, så länge hårdvaran klarar det. Men ibland väljer de lösningar där hårdvaran inte klarar av det, som t.ex. att deras MMS-lösning använder sig av 3G-teknik och därför inte fungerar på 2G.

En MMS-applikation som passar alla skulle definitivt hårdvaran klara, om intresset fanns att utveckla den. Jag tror som tidigare talare - de utvecklar sina lösningar efter marknaden, och i det här fallet på så vis att 2G-användarnarna inte får ta del av MMS (som i sin tur fått en alldeles för stor hype), och då börja snegla mot 3GS.

Ursprungligen av wckd:

En MMS-applikation som passar alla skulle definitivt hårdvaran klara, om intresset fanns att utveckla den. Jag tror som tidigare talare - de utvecklar sina lösningar efter marknaden, och i det här fallet på så vis att 2G-användarnarna inte får ta del av MMS (som i sin tur fått en alldeles för stor hype), och då börja snegla mot 3GS.

Ja, vi får väl vara överens om att inte vara överens

Jag vet att MMS skulle kunna fungera över GPRS precis som det gör på alla andra telefoner, men jag tror inte skälet till att de inte ansträngt sig för att 2G ska få det är för att tvinga folk till nya telefoner. I så fall skulle det inte bara vara en liten grå fotnot i minimal text på deras hemsida, då skulle det vara ett försäljningsargument som de verkligen tryckte på. Däremot kanske de inte inte känner det värt att lägga extra krut och tid på att satsa på 2G.

Jag tror att iPhone 3G S kommer att sälja otroligt bra bara på de andra stora fördelarna, den är mycket snabbare, kameran är mycket bättre och den kan spela in video. Det tror jag slår mycket högre än MMS.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2009-06-22 20:20

Här har vi i alla fall svaret på min fråga, gott folk. Där blir det nej, 2G iPhone har inte stöd för tethering.

http://support.apple.com/kb/HT3630

PdaNet nästa antar jag.

Skulle precis posta samma länk, men jag är ju alldeles för sent ute Nåja, då är det svart på vitt i alla fall. MMS, tethering och bluetooth stereo är skillnaden mellan 2G och 3G alltså.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-24 17:57
Ursprungligen av Adrian B:

Skulle precis posta samma länk, men jag är ju alldeles för sent ute Nåja, då är det svart på vitt i alla fall. MMS, tethering och bluetooth stereo är skillnaden mellan 2G och 3G alltså.

Ja tyvärr. Apple tog bort funktioner som teoretiskt ska fungera på 2Gn också. T ex så har 2G exakt samma nätverks kontroller som 3Gn och då borde tethering fungera men Apple stängde av den funktionen.

Ett annat exempel är MMS där den fungerar endast över 3G. Det är nog så att Apple vill att alla 2G ägare uppgraderar till 3GS.

Vi ska väl vara glada att vi fick copy/paste i alla fall.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Ja tyvärr. Apple tog bort funktioner som teoretiskt ska fungera på 2Gn också. T ex så har 2G exakt samma nätverks kontroller som 3Gn och då borde tethering fungera men Apple stängde av den funktionen.

Ett annat exempel är MMS där den fungerar endast över 3G. Det är nog så att Apple vill att alla 2G ägare uppgraderar till 3GS.

Vi ska väl vara glada att vi fick copy/paste i alla fall.

//Rob

Du borde jailbreak-mods komma hyfsat snart som löser detta...

Ursprungligen av Robo-X:

Ja tyvärr. Apple tog bort funktioner som teoretiskt ska fungera på 2Gn också. T ex så har 2G exakt samma nätverks kontroller som 3Gn och då borde tethering fungera men Apple stängde av den funktionen.

Jag tror fortfarande inte att det är av illvillighet för att tvinga folk till nya telefoner, utan jag tror det har sin förklaring i val av tekniska lösningar och att de inte tycker det är värt att anstränga sig extra för 2G. Eller t.ex. att de anser att surfning av GPRS är så segt att de inte tyckte det var värt besväret (sen kan man ju anse att det mycket visst går bra, men Apple har ju sin syn på vad som är en bra användarupplevelse). Även om det är samma nätverkskontroller så är det ju inte samma modemchip (eftersom 3G har just 3G).

Ursprungligen av Robo-X:

Ett annat exempel är MMS där den fungerar endast över 3G. Det är nog så att Apple vill att alla 2G ägare uppgraderar till 3GS.

Men i så fall borde dom väl inte ha givit MMS till iPhone 3G heller om din teori ska stämma eller hur? För både MMS och tethering finns ju till iPhone 3G.

Jag tror Apple inte behöver hålla på med att mopedstrypa 2G-telefonerna för att få folk att köpa 3GS. Det stora nyheterna som att 3GS är betydligt snabbare, har mycket bättre kamera och en bra videoinspelning är oändligt mycket tyngre argument ändå.

Ursprungligen av Robo-X:

Vi ska väl vara glada att vi fick copy/paste i alla fall.

Ja, eller några av de andra hundratals små förbättringarna. Istället för några få finesser som saknas så kan man ju vara glad över att en två år gammal telefon får nästan alla nya finesser och det helt gratis.

Apple hade kunnat lämna iPhone 2G med OS 1.x och lämna iPhone 3G med OS 2.x om de verkligen vill tvinga kunderna att uppgradera varje år. Men istället har dom valt att satsa på en bred plattform med ett OS som gör det enklare att underhålla, mer likt en datorplattform och bättre för utvecklarna som får en bredare marknad.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-25 00:49
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror fortfarande inte att det är av illvillighet för att tvinga folk till nya telefoner, utan jag tror det har sin förklaring i val av tekniska lösningar och att de inte tycker det är värt att anstränga sig extra för 2G. Eller t.ex. att de anser att surfning av GPRS är så segt att de inte tyckte det var värt besväret (sen kan man ju anse att det mycket visst går bra, men Apple har ju sin syn på vad som är en bra användarupplevelse). Även om det är samma nätverkskontroller så är det ju inte samma modemchip (eftersom 3G har just 3G).

Segt och segt. Det är väl ok om man inte har något snabbare. 3G är inte lika utbyggt som GPRS.

Ursprungligen av Adrian B:

Men i så fall borde dom väl inte ha givit MMS till iPhone 3G heller om din teori ska stämma eller hur? För både MMS och tethering finns ju till iPhone 3G.

Skulle bli väldigt svårt att kunna ta bort det när 3G fortfarande säljs fast då med 8GB.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror Apple inte behöver hålla på med att mopedstrypa 2G-telefonerna för att få folk att köpa 3GS. Det stora nyheterna som att 3GS är betydligt snabbare, har mycket bättre kamera och en bra videoinspelning är oändligt mycket tyngre argument ändå.

Visst är 3GS mycket bättre och jag tror att många 2G ägare kommer att uppgradera (speciellt de som köpte den från början). Men att släppa firmware 3.0 för 2G gör det också lättare för Apple som behöver endast stödja en verison.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, eller några av de andra hundratals små förbättringarna. Istället för några få finesser som saknas så kan man ju vara glad över att en två år gammal telefon får nästan alla nya finesser och det helt gratis.

Apple hade kunnat lämna iPhone 2G med OS 1.x och lämna iPhone 3G med OS 2.x om de verkligen vill tvinga kunderna att uppgradera varje år. Men istället har dom valt att satsa på en bred plattform med ett OS som gör det enklare att underhålla, mer likt en datorplattform och bättre för utvecklarna som får en bredare marknad.

Ja men eftersom Apple delar upp inkomsten för iPhonen på 24månader går det inte att droppa den förrän alla 2G telefoner har blivit äldre än 24 månader. Nästa år kanske ser det helt annorlunda ut. Men jag tror Apple kommer nog att stödja den några år till. Men vi får se hur länge Apple vill stödja den. Hoppas flera år till.

//Rob

1
Bevaka tråden