Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synka Google-kalender till iPhone via CalDAV

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 20:19

Jag lånar denna del av 99.se då iPhone brukar ge mer tillfredsställande svar än iPod Touch delen...

Jag har hört att det ska gå att synka kalendern på google (heter den Google-kalender?) med den i iPoden / iPhone. Är detta möjligt? Om ja, hur ?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 20:24
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 20:38

Jag får inte länken du länkade till att fungera.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-21 20:55
Ursprungligen av ecth:

Jag får inte länken du länkade till att fungera.

Skumt, testa:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/263093-traden-om-iphone-os-3-0-a-24.html#post1785078

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/263093-traden-om-iphone-os-3-0-a-24.html

Inlägg #924

Iofs så föredra jag hellre att synka via Googles Exchangeserver. Det fungerar bättre om du har flera samtidiga kalendrar som du synkar med och det blir till och uppdatering via "push":)

http://www.appsafari.com/productivity/8605/gmail-iphone-sync/

Ursprungligen av BlackSmp:

Iofs så föredra jag hellre att synka via Googles Exchangeserver. Det fungerar bättre om du har flera samtidiga kalendrar som du synkar med och det blir till och uppdatering via "push":)

http://www.appsafari.com/productivity/8605/gmail-iphone-sync/

Jag har testat detta nu, men jag hittar bara min "huvudkalender". Alltså den som heter anvä[email protected]. De övriga sidokalendrarna hänger inte med, till skillnad från i iCal på mina macar. Där följer alla kalendrar med! Kan det vara något jag missat? Guiden följde jag till punkt och pricka.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-06-21 23:24

Om du har installerat OS 3.0 så kan du synka kalenderna via CalDAV, läs nedan:

http://www.atnan.com/2009/6/19/configuring-multiple-caldav-google-calendars-on-iphone-os-3-0

Ursprungligen av UrbanP:

Om du har installerat OS 3.0 så kan du synka kalenderna via CalDAV, läs nedan:

http://www.atnan.com/2009/6/19/configuring-multiple-caldav-google-calendars-on-iphone-os-3-0

Där satt den! Jag har provat med CalDav innan, men hittade inte rätt och fick aldrig mer än min vanliga kalender att funka! Men med ICU var det ju skitlätt. Tips dock för nybörjare som jag:

Ursprungligen av http://www.google.com/support/forum/p/Google+Mobile/thread?tid=49fe939571160fb2&hl=en:

Just to let you know, you can import more than the first google calendar, but you need a new caldav for each google calendar.

1. Expand the “Server Options” section to expose the Account URL setting.
2. For Account URL, specify “https://www.google.com/calendar/dav/[Google Calendar ID]/user”. Note that it’s actually “/user” there at the end, not your user name. The Google Calendar ID in brackets is visible in Google Calendar by going to the settings for a calendar and looking toward the bottom of the Calendar Details tab. You’ll see some funky junk like “[email protected]” or similar. That’s the Google Calendar ID.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har testat detta nu, men jag hittar bara min "huvudkalender". Alltså den som heter användarnamn@gmail.com. De övriga sidokalendrarna hänger inte med, till skillnad från i iCal på mina macar. Där följer alla kalendrar med! Kan det vara något jag missat? Guiden följde jag till punkt och pricka.

Du måste besöka m.google.com/sync på din telefon för att välja vilka kalendrar som du vill synka mot. Lite knöligt men :)¨

Och om jag minns rätt så måste du också ha engelska som språk när du besöker den där sidan.

Men det är ju bra att det finns olika lösningar på samma problem så att man kan välja det som passar bäst;)

Ursprungligen av BlackSmp:

Du måste besöka m.google.com/sync på din telefon för att välja vilka kalendrar som du vill synka mot. Lite knöligt men

Man behöver inte hålla på med det, utan istället kan man följa guiden på atnan.com som UrbanP länkade ovan. Ma får lägga till varje kalender för sig, precis som det står i guiden. Jag har gjort det och det fungerar utmärkt.

Ett tips är att man kan exportera kalenderar i iCal och sen importera dessa i Google Calendar så man får in alla gamla händelser man lagt in, om man skapat nya kalendrar i Google Calendar.

Jag är riktigt nöjd med hur smidigt det är nu att ha automatiskt synkning mellan iCal/Mac - iPhone - Google/Web. Det kombinerat med Google Apps för att få Gmail med egen domän och man har lagt sitt liv helt i händerna på Google

Ändrade rubriken på tråden

Nu har jag även testat att använda ICU för att skapa en konfigurationsprofil och installera den på telefonen (så som i guiden länkad ovan). Var faktiskt riktigt smidigt när jag hade hela 6 kalendrar att ställa in.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 22:04

Det jag söker är eg. BARA att synka kalendern. Det verkar som att detta gör att man synkar både kontakter och kalender. Kontakter synkar jag redan med Windows...

Ursprungligen av ecth:

Det jag söker är eg. BARA att synka kalendern. Det verkar som att detta gör att man synkar både kontakter och kalender. Kontakter synkar jag redan med Windows...

Gör som Jetwash skriver och gå in på den här sidan; http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/263093-traden-om-iphone-os-3-0-a-24.html och scrolla dig ner till mitt inlägg som är nummer 4 ovanifrån. Där beskriver jag att jag precis fått kalendern att synka med min googlekalender.

Vad jag dock inte fått att fungera [än] är att få alla kalendrarna i kontot att funka. Exempelvis har jag min vanliga kalender, men jag har lagt till en kalender för Familj & Fritid och en för Möten och så vidare. Men jag får bara min xxx@gmail.com att synka.

Får kolla in Exchangeserverjoxet som BlackSmp skrev om!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-21 23:55

Jag följde den där Guiden som jag blev hänvisad till och nu synkar iPodkalendern med google-kalendern och tvärtom
Tack för hjälpen !

Ja, jag tackar också! Kanon!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-01 22:16

När jag trycker på install i ICU så händer inget i min iPhone. Knappen gråas ut en liten stund, men sedan kan jag trycka på den igen. Jag kör iPhone 3G med 4.0.1, iTunes 9.2.1 och OS 10.6.4. Finns det något mer man ska göra innan man installerar?

Nu sedan iOS 4 tillåter flera Exchange-konton är det ett enklare sätt än att fippla med CalDAV om man kör Gmail eller Google Apps.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-03 00:11

Jag tycker det klart bästa är att ha alla kalendrar inställda i hos Google och sedan bara besöka Google, ändra språk till English, logga in och sedan välja vilka kalendrar du vill ha tillgång till på telefonen.

Smidigt och enkelt.

Ursprungligen av zinned:

Jag tycker det klart bästa är att ha alla kalendrar inställda i hos Google och sedan bara besöka Google, ändra språk till English, logga in och sedan välja vilka kalendrar du vill ha tillgång till på telefonen.

Japp, mycket viktigt tips för försöker man bara på svenska får man det inte att fungera.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-03 22:46

Tack för hjälpen...

Får se vilken lösning det blir i slutändan, kollar lite på mobile me just nu och om beta-versionen innehåller en smidig lösning för att dela kalendrar info-mobileme-beta.html så kanske den tjänsten blir användbar inom en rimlig framtid.

Jag får det verkligen inte att funka. Har försökt följa guiden UrbanP länkar till.
Pallar någon göra en idiotsäker guide steg för steg? Vore fruktansvärt tacksam.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-25 10:42

Gäller det Google så rekommenderar jag Set Up Your Apple Device for Google Sync : Google Sync - Google Mobile Help.

När du har följt ovanstående guide, glöm inte följande för att fixa kalendrarna :

Google Sync allows you to choose up to 25 Calendars with the Calendar app on your Apple device.

To select which calendars to sync to your Apple device, follow the steps below:

1. Open the Safari browser on your device and go to :

http://m.google.com/sync

2. Sign in with your account and select your device from the list of devices you've set up for Google Sync.
3. Bookmark this page so you can return to it easily.

zinned:
Tack!
"Google Exchange"-inställningarna körde jag redan på, behövde bara aktivera kalendrar samt välja vilka via m.google.com/sync.
Tack tack.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-25 12:22

Skönt att det löste sig, bara kul att kunna hjälpa till

Det är lite klurigt det där. Jag har varit med om att alla kalendrar plötsligt varit borta i telefonen, men då har jag fått gå in och aktiva dom på nytt.

Helt plötsligt får jag inte upp en kalendermapp i telefonen efter att synkat min telefonen med saisuke..
Vad händer? Mappen kommer upp i google kalendern men inte i saisuke..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-28 10:35

Jag försökte skitlänge med olika lösningar, m.google.com/sync, exchange etc. Fortfarande dök bara min grundkalender upp. Med atnans guide funkade det äntligen. Genomförde först med ICU vilket var helt ok i smidighet, men när jag sedan behövde uppdatera en kalenderadress där (och därmed gjorde om profilen) ville den inte installera sig längre. Det fanns redan ett identiskt konto stod det.. Hm. Detsamma hände på en kalender när jag försökte lägg till dom var för sig. En krånglade uppenbarligen. Någon som vet vad problemet var?

Slutligen skrotade jag den krånglade kalendern, gjorde en ny, och lade till alla manuellt. Det var i princip lika smidigt eftersom jag mailade alla kalenderadresser till mig själv - copy-paste. Eller lika osmidigt kanske Tips!

Någon som vet hur man väljer vilka Google-kalendrar som ska synkas i iPad?

Får meddelande att "this device isn't supported by google sync" eller liknande.

Ändra språket till engelska (för google, inte iPaden) så går det bättre. Du kan ändra tillbaka till svenska efter det att du har valt kalendrar.

Skumt, men så är de.

Jag gjorde det med felet kvarstod.
Du hittade jag en guide som förklarade att på iPaden måste man stänga av Java i Safariinställningar, sedan ställa in som beskrivs ovan, och sedan slå igång Java igen.
Ursäkta att jag var inne i iPhoneforumet och harvade ang detta.

Bevaka tråden