Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med val av Digital Systemkamera!?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-23 09:21

Hej alla glada Macare,

Jag har en fråga till Er kunnig inom just Systemkameraområdet. Jag vill införskaffa mig en digital systemkamera, ska nyligen bli pappa och måste fotografera mycket samt att jag vill ha en robust kamera som håller.

Vad mina kriterier är?

* Kommer användas då och då.
* Är ej proffsfotograf, utan enbart för hobby samt tillställningar.
* Maxpris 5500,-
* Märke spelar mindre roll.
* Kvaliteten av bilder och snabb bild tagning ett krav.
* Storlek spelar mindre roll.
* Skall finnas möjlighet att kunna spela in mindre filmsnuttar.

Ifall ni hittar något eller kan och vill rekommendera mig någon systemkamera så är jag mer än tacksam.

Ifall jag är helt fel ute så , är jag väldigt flexibel med mina kriterier utan priset. Då likviditeten just nu är inte på topp

Ha en skön dag!:cool:

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-23 09:28

Jag är ju vanligtvis ett Nikon-fan så därför tänkte jag tipsa om en Canon

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX1

Ursprungligen av Jetwash:

Jag är ju vanligtvis ett Nikon-fan så därför tänkte jag tipsa om en Canon

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX1

Ja vill man ha halv-system-kamera är nog denna Canon bra. Själv har jag för-förgångaren IS3... och nu kör jag inte ens med DV-kameran längre.

Från andrainlägg jag lagt:
För såpass enkla inspelningar kör jag med min gamla digital-kamera Canon IS3..spelar in 640*480 30fps med 12x optisk zoom och stereo-ljud...där man kan ställa in mic-nivå, har haft på konserter o det funkar perfa.

Är förvånad över hurpass bra det blir med den, har ju även en Sony mini-DV som är knappt marginellt bättre.
Ett exempel från i somras... ånglok i Brösarp (Skåne): http://erikhall.mine.nu/~ronny/brosarp/mvi_2962.avi

30fps räcker gott... mini-DV kör ju med 24fps så...
Det är mera storlek på objektivet (ljusinsläpp) och upplösningen, ok inte vrålstor där heller men helst högre än 640*480 (räcker dock till youtube...men jag kör ju till DVD).

Mkt zoom är inte heller bra, 12x tycker jag är lagom, jag zoomar lite snabbt i filmen ovan, men man kan fin-zooma.

Ett kort oxo då: http://erikhall.mine.nu/~ronny/brosarp/img_2966.jpg
Halvtaskigt i AUTO tycker jag....men i Av elr Tv är den grym.
Går även att fota när man filmar...

Känns ju som om du kanske skulle kunna nöja dig med en kompakt kamera? Min pappa har en Lumix 10megapixel och den tar fantastiska bilder...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=271796

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-06-23 20:56

Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 för 5500:- på mediamarkt
(lite osäker på priset men jag tror jag hörde rätt)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-24 20:55
Ursprungligen av miri:

Nikon D60 med kitobjektivet 18-55 för 5500:- på mediamarkt
(lite osäker på priset men jag tror jag hörde rätt)

Problemet är att den inte går att filma med så den diskas utifrån kravspecen. Annars bra kamera

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 20:46
Ursprungligen av szabo84:

Hej alla glada Macare,

Jag har en fråga till Er kunnig inom just Systemkameraområdet. Jag vill införskaffa mig en digital systemkamera, ska nyligen bli pappa och måste fotografera mycket samt att jag vill ha en robust kamera som håller.

Vad mina kriterier är?

* Kommer användas då och då.
* Är ej proffsfotograf, utan enbart för hobby samt tillställningar.
* Maxpris 5500,-
* Märke spelar mindre roll.
* Kvaliteten av bilder och snabb bild tagning ett krav.
* Storlek spelar mindre roll.
* Skall finnas möjlighet att kunna spela in mindre filmsnuttar.

Panasonic LX3 har ju fått väldigt bra kritik. Det är en liten och lätt kompaktkamera, men låt dig inte luras av det. Många proffs-fotografer har köpt den som sin "andra"-kamera. Den kameran som fortfarande tar bra bilder, men som inte är så förbannat tung och klumpig att den kräver en ryggsäck!

Enligt prisjakt går den för under 5 papp.

Jag skulle kolla in den. Om du inte behöver eller har en massa optik eller annan utrustning som den måste passa till så är nog det den kamera som skulle passa bäst till en som inte verkar ha fotograferat så mycket tidigare, men som skulle vilja kunna göra lite mer.

Lycka till!
/B

ps
Dessutom kan den kameran ta bilder i "raw-mode" vilket är viktigt om du blir intresserad av att redigera dina bilder med tiden. JPG är inte alls lika bra för det.
ds

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-24 21:31

Jag köpte en Olympus E-520, och är jättenöyd med den:
http://www.plusfoto.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=2762

Eller denne, om du vill komma lite billigare undan, dock så får du då inte nåt zoom objektiv:
http://www.plusfoto.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=2761

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-06-24 21:31

Jag köpte en Olympus E-520, och är jättenöyd med den:
http://www.plusfoto.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=2762

Eller denne, om du vill komma lite billigare undan, dock så får du då inte nåt zoom objektiv:
http://www.plusfoto.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=2761

Just nu släpper Pentax sin nya, då är det många som vill byta upp sig från K20D - en grymt bra kamera. Vettiga funktioner, genomtänkt i detaljer och väldigt mkt kamera för pengarna.

Och NEj, den tar inga löljiga filmsnuttar....

En sprillans ny Pentax K-m är inte heller så dyr (antagligen betydligt billigare än en beg K20D), har ett ok kitobjektiv, är liten och nätt, har bildstabilisering inbyggt osv. Eller en begagnad K100D/K200D som är ungefär likadana. K200D är dessutom vädertätad som storebröderna K10D/K20D/K-7.

Sedan när du har råd finns det ett inte så stort men naggande gott utbud av glas. Vilket också kan sägas om Olympus ovan.

Men för att citera Goflorp, inte heller dessa tar några filmsnuttar...

Ta i så fall en titt på Panasonics långzoomskompakter i MZ- och FZ-serierna. De senare är ganska "systemkameraliknande" med bra objektiv (som förstås inte går att byta). Dessutom bildstabilsering, filmning osv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-25 11:20

Gå till närmaste bibliotek och se i senaste numret (kom idag hos mig) av Råd & Rön. De testar 14 modeller med väldigt intressant resultat.

Rent allmänt är resultaten väldigt jämna trots att priset varierar mellan 4 tusen och 20 tusen. Som de skriver spelar det ingen större roll vad man köper, rent kvalitetsmässigt. Nikon D90 kom t.ex. sist av alla. Bäst i test var Canon 1000D för 5-6000:-

Sen när har Råd & Rön varit något att ha när det gäller kameror och datorer? Men visst, man ska ju inte stirra sig blind på "specs" som megapixel och brusnivåer - 6 megapixlar räcker ju långt exvis. Det viktiga är att man lärt sig hantera kameran, trivs med den och - framför allt - att den är med!

Ursprungligen av johan_tanying:

Sen när har Råd & Rön varit något att ha när det gäller kameror och datorer? Men visst, man ska ju inte stirra sig blind på "specs" som megapixel och brusnivåer - 6 megapixlar räcker ju långt exvis. Det viktiga är att man lärt sig hantera kameran, trivs med den och - framför allt - att den är med!

Jag kan nämna att Pentax grejer har en mkt hög faktor här - grejerna är goa att hålla i, ligger fint i handen, bra balans.

Några små förnuftsregler dock:

- Skit i pixelracet. 10MPixlar är mkt bra. 8 helt ok.
- Bra optik kostar.
- Köper du zoom är det bra med "fasta" bländartal 24-70/2,8 är ett bättre obektiv
än 24-70/3,5-4,5
- Köper du BRA optik kan du ta med den in i nästa kamerahus.
- Alla kameror har brus när det blir mörkt.
- Glöm inte bort "runtikringet", minneskort, ngn bra väska, program i datorn, en bra
kamerarem, kanske ett stativ så småningom... det växer...
- Kör dina tre kompisar Canon, köp en Canon.
- Canon, Nikon, Olympos, Pentax : inget är fel här
- Handlar du på nätet, undvik den som är ALLRA billigast på Prisjakt.nu

- "kamera-test-porr" finns på dpreview.com där kan du läsa tester tills du skelar....
- Scandinavianphoto.se och Cyberphoto.se har mkt bra websiter...Cyber för objektivkoll

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-25 16:07

Rent generellt kan man säga att kamerorna får väldigt lika resultat. Poängen sträcker sig mellan 73 och 60 och där det är 6 kameror mellan 71 och 69.

Senaste numret av MacWorld har bra test av systemkameror precis i det prisintervallet du vill ha. Själv skulle jag nog köpt en Canon D1000 med 18-55/3,5-5,5 objektiv för runt 5000 kr från Fotokungen.

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=2548

Jag tror dock inte att den spelar in video, tror inte många systemkameror spelar in video...

Det här med video är senaste skitet i kamerorna för att lägga till en "plutt "till i listan över saker den kan. Man använder det en gång eller så.
Det finns säkert många anledningar till att FILMkameror INTE ser ut som systemkameror? Eller?

Samma sak med vridbara bakre skärmar på 3" eller däromkring.
Om man nu fotograferar enbart myror eller tussilago, ja, ok bra då.
jag har känt kanske EN gång att ... hmm, det kunde vart bra.
Snarare blir det en sak till so kan gå av....

Nä, satsa på "bra pinaler" som håller. Det är svårt se förbi "brus" - alla dessa "jättenödvändiga" detaljer som egentligen inte gör en bättre kamera.

Får man video med, ja det var väl roligt, men att välja systemkamera efter det? Nej.
Då är det väl bättre man skaffar en renodlad filmkamera till det jobbet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-25 22:37
Ursprungligen av Goflorp:

Får man video med, ja det var väl roligt, men att välja systemkamera efter det? Nej.
Då är det väl bättre man skaffar en renodlad filmkamera till det jobbet.

Men styrkan med att filma med en digitalkamera är ju att du kan filma med alla möjliga objektiv (extrem-vidvinkel, macro m.m.) och obskyra inställningar, det har du ju oftast inte till en vanlig videokamera.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-06-25 23:32
Ursprungligen av Jetwash:

Men styrkan med att filma med en digitalkamera är ju att du kan filma med alla möjliga objektiv (extrem-vidvinkel, macro m.m.) och obskyra inställningar, det har du ju oftast inte till en vanlig videokamera.

Plus att det som ser ut som "vanligt fotograferande" när man filmar inte sticker ut så mycket som när man har en filmkamera. Folk har ju en tendens att bli mer besvärade av att bli filmade jämfört med att bli fotograferande.

köp alltid minst ett EXTRA BATTERI! Se till att det är laddat!
Att bara ha ett är totalt värdelöst. Det tar alltid slut när man
behöver kameran som bäst. Framförallt om du använder inbyggd blixt.

I övrigt spelar optiken betydligt större roll än kamerahusen idag.
Proffsoptik gör underverk för dina bilder jmf de plastbitar man får på
köpet i de billiga paketen. Tyvärr är diskrepansen i pris inte liten...

/m

Ursprungligen av martinator:

köp alltid minst ett EXTRA BATTERI! Se till att det är laddat!
Att bara ha ett är totalt värdelöst. Det tar alltid slut när man
behöver kameran som bäst. Framförallt om du använder inbyggd blixt.

I övrigt spelar optiken betydligt större roll än kamerahusen idag.
Proffsoptik gör underverk för dina bilder jmf de plastbitar man får på
köpet i de billiga paketen. Tyvärr är diskrepansen i pris inte liten...

/m

Skall man lägga på lite små "goa" saker....

* Ett extra batteri har martinator redan nämnt, håller med.
* En bra putsduk
* En bra blåsbälg att pysa rent med (129:-)
* Ett extra minneskort eller två
* En bra kamerarem (250:-)
* Om pocket ; en liten gorillapod och/eller flaskstativ (149:-)
* Om system ; en kraftigare gorillapod
* En bra minneskortsläsare
* En bra väska, gärna lite för stor, gärna regnskyddat eller vattentät.
* ett stativ, ett enbens kan vara mkt bra.
* en pytteliten ficklampa (leta inställningar mitt i natten?)
* Lägg manualen i väskan - ha med den. Hemma gör den ingen nytta.

Jag har alltid med i stora kameraväskan;

Våtservetter med sprit (tårta på händerna och fota - nä...), bra torka av kameran med ...
ipren, en flaska vatten, druvsocker (drar det ut 2 timmar extra kan man gå på Socker + vatten och hålla huvet igång). Riktigt isoleringsband en hel rulle - bra till allt.
Leatherman multiverktyg är alltid bra ha - till allt.

  • Medlem
  • Linköping, Sweden, Sweden
  • 2009-06-30 20:10

Nikon D60 eller Pentax K200D, K200an känns ritkigt stabilt för priset o inte alls lika plastig som exempelvis Canons mellan modeller som verklgein är superplastiga. Nikon är lite mittemellan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-08 01:05

Hej allihop.

Sedan jag postade denna förfrågan så har jag "tyvärr" inte läst den och det var trevligt att logga in och se vad Ni skrivit.

Det blev en Nikon D60 m. objektiv VR 18-55 + väska (lowepro) + 4gb snabbt minne X2.

Har aldrig varit så nöjd som jag är!

Nu har jag gått igång och fotograferat min gravida flickvän, känner mig nästan som en (Pappa)razzi.

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden