Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Navigon MobileNavigator Europe släppt för iPhone

Tråden skapades och har fått 587 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-26 10:35

Jag får det inte att funka, får inge GPS signal

Ursprungligen av Cyberz:

Jag får det inte att funka, får inge GPS signal

Fransk bil?

Peugot och Renault (Citroën?) har ett metalliskt skikt i vindrutan för att släppa igenom mindre IR-strålning. Denna blockerar i många fall GPS-signaler.

I handboken till de flesta GPS:er tas detta upp och rekommendationen är yttre antenn.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-26 11:24

-inge bil alls, stod bara på balkongen.

Ursprungligen av Cyberz:

-inge bil alls, stod bara på balkongen.

Prova ställ dig ute på gräsmattan, mkt fri himmel.
tryck på kartan, tryck på lokalisera dig.

Se till att du har ställt in i inställningar att du tillåter
"platstjänster" (inställningar/Allmänt/ Längst ner i andra stycket).

Klarar du av att lokalisera dig på kartan? Då får du GPS-signal.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-26 13:00
Ursprungligen av Goflorp:

Prova ställ dig ute på gräsmattan, mkt fri himmel.
tryck på kartan, tryck på lokalisera dig.

Se till att du har ställt in i inställningar att du tillåter
"platstjänster" (inställningar/Allmänt/ Längst ner i andra stycket).

Klarar du av att lokalisera dig på kartan? Då får du GPS-signal.

Den knappen är på. får väl ge det lite tid...... kanske GPS paj.

Ursprungligen av Cyberz:

Den knappen är på. får väl ge det lite tid...... kanske GPS paj.

Tar fem sekunder (max) få en "Fix" här i GBG, bara man har himlen över si.

Gick ut på balkongen, tryckte på kartan, positionera mig; 1-2s har "stora blå" (Trianguleringen), sedan tog det tid, kasnke 15s - jag ser bara kanske tredjedelen av himlen från balkongen (lite höghus i vägen).
Efter 15s, skarp "fix" på exakt rätt ställe.

Vet att just idag är det stora problem i Telias nät med i princip allt (3G Tal, 3G/Edge-data osv...).. Kan ju betyda ngt för trianguleringen.

Annars luktar det ju att din GPS är bajs.

Ursprungligen av Cyberz:

Den knappen är på. får väl ge det lite tid...... kanske GPS paj.

Jag hade problem att få GPS-signal i flera program (Motion-x, Google Kartor & Kamera geotaggning) tidigare i veckan.

Att ändra platstjänster av/på hjälpte ej. Dock fungerade GPS:en som vanligt efter en omstart av telefonen. Har du testat det?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 11:50

Det kan ta upp till 30 min att få signal. Normalt tar det några minuter att få en signal men har man aldrig fått det tidigare kan det ta längre.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det kan ta upp till 30 min att få signal. Normalt tar det några minuter att få en signal men har man aldrig fått det tidigare kan det ta längre.

//Rob

Är det inte där A-GPS kommer in. Det är därför som du kan se den stora blå cirkeln - din position plockas från ett par master med sk Triangulering.
Sedan matas tydligen infon in som ett grundvärde i GPS:en - den hittar då din pos väldigt snabbt. Det blir ju lite skillnad om GPS har ett hum om var man är...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-26 12:39
Ursprungligen av Goflorp:

Är det inte där A-GPS kommer in. Det är därför som du kan se den stora blå cirkeln - din position plockas från ett par master med sk Triangulering.
Sedan matas tydligen infon in som ett grundvärde i GPS:en - den hittar då din pos väldigt snabbt. Det blir ju lite skillnad om GPS har ett hum om var man är...

Precis. Men jag skrev slarvigt. Jag menade förståss att GPSs kan ta upp till 30 min att positionera dig. Signal får den rätt snabbt.

//Rob

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-26 18:49

Jag talade med Navigons support idag, ville ha tekniska specifikationer. De skall skicka dessa ikväll!
Då lägger jag ut det här på forumet.

Här en YouTube Film
http://www.youtube.com/watch?v=g1mEpGtcnTI

Senast redigerat 2009-06-26 19:19
  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-06-26 18:59

Det funkar nu. kanske var en omstart som krävdes.

Har inte orkat läsa alla inlägg, är det någon som har samma problem som mig när jag installerar MobileNavigator Europe? Jag får nämligen inte rätt ikon till programmet, i övrigt verkar det fungera som det ska, men det vore ju trevligt om det ser korrekt ut.. Har avinstallerat det och installerat det flera gånger, men den ändras inte.. Ni ser själva på skärmdumpen hur det står "NAVIGON" under ikonen nere till höger, men bilden stämmer ju inte alls..

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2009-06-27 11:59
Ursprungligen av Pain Reaper:

Har inte orkat läsa alla inlägg, är det någon som har samma problem som mig när jag installerar MobileNavigator Europe? Jag får nämligen inte rätt ikon till programmet, i övrigt verkar det fungera som det ska, men det vore ju trevligt om det ser korrekt ut.. Har avinstallerat det och installerat det flera gånger, men den ändras inte.. Ni ser själva på skärmdumpen hur det står "NAVIGON" under ikonen nere till höger, men bilden stämmer ju inte alls..

Har du startat om luren? Det eller installera om har hjälpt för mig när jag haft samma problem.

Verkar rätt vanligt
http://www.tuaw.com/2009/06/26/iphone-icons-all-over-the-place-in-version-3-0/

Ursprungligen av Robban B:

Har du startat om luren? Det eller installera om har hjälpt för mig när jag haft samma problem.

Verkar rätt vanligt
http://www.tuaw.com/2009/06/26/iphone-icons-all-over-the-place-in-version-3-0/

Yes, har startat om den också.. Helt sjukt.. Sen har programmet problem att hitta satelliterna verkar det som (under bar himmel).. Tar först 10 min innan den får kontakt, sedan har den kontakt i någon minut innan den försvinner igen (satt förvisso på bussen när den försvann).. Ska testa den lite mer innan jag kommer att ge den en review på App Store..

Sen får vi se vad som händer med ikonen ifall den rättar till sig med tiden.. Men min custom 3.0 carrier logo behåller jag gärna

Sen undrar jag om jag uppfattar det rätt att den inte använder någon datatrafik och att man då kan använda den fullt ut även i flygplansläge..?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-27 22:11

MIn 3GS tar inte GPS signal om wifi är aktivt. Utan wifi går det direkt. Signalen kanske stör ut chippet. Kan vara OS3 grej också.

Citat:

MIn 3GS tar inte GPS signal om wifi är aktivt. Utan wifi går det direkt. Signalen kanske stör ut chippet. Kan vara OS3 grej också.

Jag har inga problem att köra wifi samtidigt som GPS, men dock på en 3G OS3.0. Lika snabb som utan, får fix på under 5 sekunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-28 11:20
Ursprungligen av gauntman:

Jag har inga problem att köra wifi samtidigt som GPS, men dock på en 3G OS3.0. Lika snabb som utan, får fix på under 5 sekunder.

Idag funkar det lika bra på 3GS som på 3G - vet inte varför det strulade, Och jag har flera wifiroutrar igång i rummet. Det lustiga är att jag har inget SIM i 3GS men den hittade snabbt ändå, förmodligen pga lagrad position.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-06-30 10:32

Ni som laddat hem Navigon, kan man lyssna på musik i iphonen samtidigt som man navigerar?

Citat:

Ni som laddat hem Navigon, kan man lyssna på musik i iphonen samtidigt som man navigerar?

Jajjamän.

Ursprungligen av Trued:

Ni som laddat hem Navigon, kan man lyssna på musik i iphonen samtidigt som man navigerar?

Enligt en av de som skrivit en recension om appen på iTunes så fungerar det klockrent på den fronten.. När den kvinnliga rösten i navigatorn pratar så stängs musiken av på ett mjukt och behagligt sätt och fortsätter sedan lika mjukt när hon sagt sitt.. Så det har dom tydligen tänkt ordentligt på.. Har inte testat det själv dock.. Kan bara referera till den recensionen..:)

Vad kan chanserna vara för att de kommer en upgrade med TMC? Har Navigons vanliga gps:er TMC inbyggt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-30 18:41
Ursprungligen av westerlu77:

Vad kan chanserna vara för att de kommer en upgrade med TMC? Har Navigons vanliga gps:er TMC inbyggt?

8110 har det.

Jag har en Globalsat bluetooth GPS-puck med TMC-mottagare som funkade till min gamla windowsmobiletelefon med Navigons programvara som hade stöd för TMC och eftersom Navigon ska funka med iPod Touch så lär den väl funka med externa GPS-mottagare, de går dock inte att ställa in i iPhone just nu vad jag hittat.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2009-07-02 04:06
Ursprungligen av westerlu77:

Vad kan chanserna vara för att de kommer en upgrade med TMC? Har Navigons vanliga gps:er TMC inbyggt?

I min numera stulna 2110 Max var TMC inbyggt i laddkabeln. Någon som kommit på hur det funkar med uppdatering av kartorna?

Citat:

Vad kan chanserna vara för att de kommer en upgrade med TMC? Har Navigons vanliga gps:er TMC inbyggt?

I mjukvaran till WindowsMobile-versionen så fanns det stöd för TMC via bluetooth. Det finns externa mottagare att köpa och även bluetooth gps-puckar med inbyggs TMC. Eftersom Navigon även ska funka till iPod Touch borde det i alla fall finnas stöd för extern gps och då borde de även kunna lägga till TMC.

Senast redigerat 2009-07-02 12:42
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-06-30 21:04

Det jag saknar mest är ju definitivt fartkamerorna! Även i deras "riktiga" GPS:er har det varit bökigt med fartkameror, där ligger TomTom och Garmin före.

Lite tveksam

Har funderat lite om jag ska eller inte köpa den och nu är det bara 2 timmar kvar för att få köpa Navigon billigare. Så nu har jag bestämt mig och slagit till. Kommer att prova den här uppe i Norrbotten imorgon

  • Medlem
  • International user
  • 2009-06-30 22:59

Jag väntar tills TomTom kommer.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-01 07:28

Jag tycker jag har väldiga problem med ljudet i Navigon. I bilen har jag en vanlig Apple Universal Docok-anslutning till bilstereon som laddar och för över ljud/video till en AV-ingång. Dessutom är telefonen ansluten till stereon via bluetooth för att hantera telefonsamtal.

Jag förstår inte hur jag ställer in hur ljudet i navigatorn skall skickas ut. Har inte hittat någon konfiguration för detta och man får inte heller upp några val som man får när man t.ex. börjar ringa. Istället verkar den gå på samma inställning som man har för "iPod-ljudet" (musik/video-applikationen), men hur jag än gör så tycker jag att den inställningen tappas efter ett kort tag.

Bevaka tråden