Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Samtal kommer direkt till telesvar, 3.0 iPhone 2G

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-06-27 20:13

Uppdaterade till 3.0 för några dagar sedan (iPhone 2G).
De flesta, men inte alla, kommer direkt till mitt telesvar. Körde först med Pwnage, men eftersom så många kom till telesvar testade jag med redsn0w, men problemet kvarstår.
Någon med tips?

Håller du på med mobildata (surfar eller annat)? När du surfar på EDGE-nätet så kan man inte ringa till ditt nummer och det går direkt till mobilsvar.

  • Medlem
  • 2009-06-29 23:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Håller du på med mobildata (surfar eller annat)? När du surfar på EDGE-nätet så kan man inte ringa till ditt nummer och det går direkt till mobilsvar.

Jag har tagit bort de inställningarna. Så den kan inte koppla upp sig med GPRS eller EDGE.

Har samma problem på en 2g 3.0 tele2

  • Medlem
  • 2009-06-28 12:54

Jag också, och jag har inget telesvar, så alla som ringer mig får höra att numret inte kan nås. Det känns som att ha röda hund och ingen får leka med en. Jag har Telia Refill, iPhone 2G och använde QuickPwn förra gången, nu Redsn0w. Allt annat verkar fungera. Usch. Vad är felet? Ska jag nedgradera (fasa) till 2.2.1?

Dessutom, fan vad varm iphonen blir under laddning numera!

  • Medlem
  • 2009-06-28 14:59

Hmmm. Nu har min phone laddat fullt, och det går att ringa till den igen. Kan det ha varit en telia-glitch?

Jag har också samma problem. Skall försöka nedgradera, hoppas det funkar. Tele2 och en 2g iPhone 3.0.

Hmm... Är det ingen av er som läst mitt förslag till orsak som är inlägg nummer 2? När ni surfar eller göra annat som kräver mobildata på EDGE (dvs era 2G telefoner) så går det inte att ringa till den beroende på att det är så som EDGE fungerar (har jag för mig i alla alla)

Ganska lätt att prova. Starta safari, ladda ner en sida och ring till er telefon. Se vad som händer.

Har inte edge så det är inte det. Jag lyckas även ta emot samtal om jag precis innan har ringt ett själv.

Ursprungligen av pompedompe:

Har inte edge så det är inte det. Jag lyckas även ta emot samtal om jag precis innan har ringt ett själv.

BlackSMP har 100% rätt, men du verkar inte förstå.

Har du en iPhone 2g använder den EDGE-standarden för datakommunikation.
LUREN klarar inte att använda datatjänster (Surfa, kolla mailen etc) satmidigt som man pratar i den.

Om man surfar (anv datatjänster över EDGE) kopplar luren över till Mobilsvar etc.

Om du precis ringt ett har datakanalen inte börjat användas än, kanske är det ett glapp där på ett par sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-29 17:57

Frågan är om det kan vara så att 3.0 i större utsträckning använder Data tack vare Push-funktionaliteten? (alltså den för Applikationer, inte push-mail) Om så är fallet så är det ju naturligt att samtalen kopplas direkt till telefonsvararen precis som konstaterats här.

Jag har stängt av Push-mail i Min iPhone 3G just för att det var så ofta jag var på ställen med enbart 2G-täckning och då kopplades inga samtal fram...

Så den använder alltså edge även fast jag inte använder edge? Jag kör enbart med wifi(de gånger jag surfar/kollar mail) då jag inte har något abonnemang för edge.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-06-29 21:03
Ursprungligen av pompedompe:

Så den använder alltså edge även fast jag inte använder edge? Jag kör enbart med wifi(de gånger jag surfar/kollar mail) då jag inte har något abonnemang för edge.

Blir samma sak på GPRS, vad har du för abonnemang idag?

Tele2 ngnting. Betalar 160kr i månaden och har enbart uppkopplingsavgift på 69 öre per samtal..

Har nu testat att installera 2.1 och då funkar iPhonen prima. Därefter testade jag att installera 3.0 återigen denna gången installerade jag även bossprefs och såg till att edge var avstängt, mottagande av samtal fungerar ej. Installerade återigen 2.1 och då funkar den. Är det något jag fortfarande inte fattar vad det gäller mottagande av data i 3.0? Jag kan inte surfa med den eller något annat utan att vara uppkopplad till wifi.

Vill ju ha 3.0.

Då blir det mer intressant. Det som jag skulle göra är att nollställa statistikräknarna och se hur mycket data som används. Det skulle kunna vara som amioff funderar över att 3.0 använder mer mobildata "under huven"

Samtidigt är det som jetwash skriver, det spelar egentligen ingen roll om det är EDGE (egprs) eller GPRS som används för mobildata. Det blir samma effekt, det är bara datatakterna som skiljer sig åt.

Nästa fråga är: går det aldrig att ta emot samtal eller bara ibland?

  • Medlem
  • 2009-07-05 19:54
Ursprungligen av BlackSmp:

Då blir det mer intressant. Det som jag skulle göra är att nollställa statistikräknarna och se hur mycket data som används. Det skulle kunna vara som amioff funderar över att 3.0 använder mer mobildata "under huven"

Samtidigt är det som jetwash skriver, det spelar egentligen ingen roll om det är EDGE (egprs) eller GPRS som används för mobildata. Det blir samma effekt, det är bara datatakterna som skiljer sig åt.

Nästa fråga är: går det aldrig att ta emot samtal eller bara ibland?

Vissa går till telesvar vissa kommer fram...
Nu nedgraderar jag.

Imponerande att du klarade dig så länge!=)

Tänkte idag, nu när 3.0.1 kommit, att jag skulle ge mig på det igen för att testa om problemet försvunnit.

Det hade det inte, samtalen fortsätter att komma till telesvar. Dock har jag genom att fylla i apn uppgifterna, i mitt fall internet.tele2.se, fått 3.0.1 att fungera. Jag vill dock inte kunna surfa annat än med wifi så jag provade att stänga av edge via bossprefs och till min förvåning verkar det fortsatt fungera.

Alltså, se till att fylla i riktig uppgift under apn, prova sen ev. att stänga av dessa via ex. bossprefs.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-02 23:06
Ursprungligen av pompedompe:

Tänkte idag, nu när 3.0.1 kommit, att jag skulle ge mig på det igen för att testa om problemet försvunnit.

Det hade det inte, samtalen fortsätter att komma till telesvar. Dock har jag genom att fylla i apn uppgifterna, i mitt fall internet.tele2.se, fått 3.0.1 att fungera. Jag vill dock inte kunna surfa annat än med wifi så jag provade att stänga av edge via bossprefs och till min förvåning verkar det fortsatt fungera.

Alltså, se till att fylla i riktig uppgift under apn, prova sen ev. att stänga av dessa via ex. bossprefs.

3.0.1 är bara en buggfix för SMS, inget annat.

1
Bevaka tråden