Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av planB:

Det säger väl allt?

Säger väl bara att moderator är människa och även han kan göra "fel".
Du tror inte en FÖRKLARING kan vara att man snabbläser det hela,
ser man sina moderatorkollegors avatarer så hoppar man över det som står där...
Så man läser nästa.. och DÄR... huga vad OFF-Topic.... bort bort.

Att man i stressen missar helt enkelt.

Sedan säger det ju en del om dig att du påpekar det, jag tycker det är lite drygt.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-04 10:53
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ingen fara. Det är inte speciellt mycket OT men det blev lite lustigt eftersom två inlägg (mitt och Capemans) som påpekar att det var ganska många offtopic inlägg blev raderade men inte inläggen som var offtopic (som då var skrivna av "99 funktionärer")

Jag tog bort inläggen som ni påpekade, det roliga var att det som var OT var ganska kul så jag tog inte bort det från tråden. Nu är ju tråden i fråga rätt stor och kan lätt spåra ur om ingen rapporterar, bättre att rapportera OT än att skriva det i tråden så att alla kan kommentera att det är OT

Här är tråden om man måste se den:
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/265636-officiella-traden-foer-nya-iphone-3gs-8.html

Återigen i villkoren: "Inlägg som helt saknar relevans eller anknytning till forumet det skrivs i tas som regel bort utan förvarning."

Så ingen kan bli förvånad eller tycka sig bli illa behandlad om deras inlägg försvinner.

Sen ett annat villkor som många verkar helt strunta i är regel nr.1 (inget ont riktat till dig dock BlackSmp)

@bollman: äh men du... om du nu inte har lust att svara på frågor från "mindre kunniga" och är sååå elit att du inte behöver ställa några själv, har du knappast något behov av 99.
Jag föreslår att du loggar ut och inte loggar in igen.

Ursprungligen av ranger_rob201:

@bollman: äh men du... om du nu inte har lust att svara på frågor från "mindre kunniga" och är sååå elit att du inte behöver ställa några själv, har du knappast något behov av 99.
Jag föreslår att du loggar ut och inte loggar in igen.

Vadå? Jag har känt Bollman här ett antal ÅR och tycker han är en av de trevligare här. Om han inte har lust LÄNGRE att bolla med de akuta nybörjarna - det kan bli rätt jobbigt - så har jag full förståelse för det.
Det innebär inte att han slutar hjälpa andra.

Jag rör i en hel del vad gäller nybörjare och en tumregel är ofta, lyssna mycket i början, var snäll, kan ngt tolkas på två sätt är det det "snälla" sättet som gäller.

Dörrar som är stängda, har handtag, knacka och öppna dem.
Att sparka in dem med känga på är inte trevligt eller snällt.

Att logga på här, med 11 inlägg i ryggen däremot och börja kasta skit och uppmana medlemmar att försvinna. Det är ju ett tvärsäkert sätt att INTE skaffa sig vänner på.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-04 08:46

Det var väl ett moget svar ranger_rob201. Är man inte nöjd så får man inte påtala det eller komma med förslag till ändringar, för då kan man dra! Precis så låter det på många arbetsplatser i dag också, är du inte nöjd, stick härifrån då, det finns alltid de som är nöjda. Är det ett sådant 99 vi vill ha?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 12:34

I en demokrati, vilket 99.se i alla högsta grad representerar, så skall det finnas balans mellan tolerans, fritt åsiktsutrymme, ömsesidig respekt och en slags 'vett & etikett' - umgänge med andra människor kräver alltid för att fungera lika portioner skyldigheter som rättigheter. Människan har övat på detta nu i tusentals år och här står vi nu, mitt i den digitala revolutionen (den har ju inte så många år på nacken) och tampas och fajtas med samma 'problem' i umgänget som t.ex. de gamla romarna brottades med i sina försök till någon slags demokrati (inga jämförelser i övrigt).

Jag tror inte det går att komma fram till en allmänt gällande slutsats (vilket kanske heller inte är målet), utan diskussionen i sig är viktigast. Som gammal moderator känner jag igen alla argumenten från förr, de kommer upp med jämna mellanrum. Men som en med 'fingrarna i syltburken' vill jag påstå att jag tror på följande:

- Ett forum kräver visst mått av moderering för att fungera, men grundnivån skall (för lång fortlevnad) vara att ge diskussionerna någorlunda 'högt i tak'

- Ett forum kräver ömsesidig respekt för individen och resp. åsikt, men direkta smutskastande personangrepp slutar oftast i rent elände och hör inte hemma här.

- Moderering, å andra sidan, kan inte bedrivs enbart 'passsivt' utan måste ha en aktiv roll för att hålla forumet på rätt köl. Uppmuntran, inspiration och tillrättavisande tillhör moderatorns roll och är kanske viktigare än rena 'polisiära' beteenden som grundar sig på att vara 'reglernas väktare'. Se det mer som en lärarroll (vet att många inte håller med mig där, men jag tror det är skillnaden mellan att också få en allmänt trevlig stämning på ett forum med många medlemmar än en 'liten inbördes klubb för beundran').

Jag kan inte annat än tycka att 99.se ändå är ett mycket bra forum med få brister som kämpar med samma problem som alla andra demokratier. Det har varit 'ups and downs' under resans gång, men jag tycker utbytet med att vara med här (både passivt och aktivt) är fortfarande påtagligt positivt!

Dock vill jag ställa er alla, som diskuterar formen för forumets spelregler, en fråga; vilket tycker ni är bäst - ett jättestort forum med väldigt många medlemmar som i princip tolererar det mesta med få undantag och som utvecklas 'organiskt' (dvs åt det håll som de samlade medlemmarna driver det) - eller ett hårdare modererat forum med färre medlemmar där spelreglerna är betydligt mer gemensamma inom givna ramar (t.e.x. att samtliga diskussioner måste hålla sig inom vissa förutbestämda ämnen) ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-04 13:21

Aldrig sett 99 som en demokrati men har aldrig haft ett problem med det heller. Jag är bara tacksam för att det finns folk som ställer upp med hårdvara, kunskap och tid för att skapa en lösning som är helt gratis att använda. Om detta medför att jag blir modererad ibland (vilket jag blir) så tycker jag det är värt det.

Tycker folk ska släppa prestigen och svälj att 99.se funkar på det här sättet. För det är ju det det handlar om. Folk blir generade och tycker att de blir offentligt slagna på fingrarna. Tröttsamt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-04 16:07
Ursprungligen av acke:

Aldrig sett 99 som en demokrati men har aldrig haft ett problem med det heller. Jag är bara tacksam för att det finns folk som ställer upp med hårdvara, kunskap och tid för att skapa en lösning som är helt gratis att använda. Om detta medför att jag blir modererad ibland (vilket jag blir) så tycker jag det är värt det.

Tycker folk ska släppa prestigen och svälj att 99.se funkar på det här sättet. För det är ju det det handlar om. Folk blir generade och tycker att de blir offentligt slagna på fingrarna. Tröttsamt.

sanna ord. inte mycket att tillägga.

"Att logga på här, med 11 inlägg i ryggen däremot och börja kasta skit och uppmana medlemmar att försvinna. Det är ju ett tvärsäkert sätt att INTE skaffa sig vänner på."

Hmm, nu var det inte menat att "kasta skit" på vare sig bollman eller någon annan. Jag har inte bett någon att "dra" eller att sluta försöka påverka något.
Jag hoppas att ingen tog illa vid sig av mitt inlägg.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-06 20:52
Ursprungligen av ranger_rob201:

Jag har inte bett någon att "dra" eller att sluta försöka påverka något.

Var väl precis vad du gjorde iofs.

Ursprungligen av ranger_rob201:

Jag föreslår att du loggar ut och inte loggar in igen.

Det är kanske jag som ska logga ut...

  • Medlem
  • 2009-07-09 18:10
Ursprungligen av noren:

Dit jag vill komma är att det verkar vara en otroligt tråkig stämning här nu.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Med erfarenhet av en mängd forum under årens lopp, dagligt sökande, m m, så påstår jag att du har en viss poäng. Det märks när det är en dålig stämning på ett forum. Som jag ser det beror det på de som skriver, så klart, men också på de som moderar.

Det krävs en viss social talang för att vara en bra moderator, något man har naturligt inte beroende på hur länge man varit med eller hur många inlägg man gjort. Jag tycker en bra moderator är bra på att skapa och bibehålla stämningen.

Rundgång på information är ett problem men något vi får leva med. Hellre det än att tillrättavisa folk och att stämningen blir dålig. Och ta inte för givet att folk inte har sökt. Det är jäkligt ofta man inte hittar rätt info fast det har frågats fler gånger förut. Kanske för att varje situation eller problem kan uttryckas på så många olika sätt.

Ha det bra, och upp med humöret.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-09 19:31

Information har företräde framför gemenskap på 99mac. Inget fel med det, men det blir mer strama tyglar då på hur trådar utvecklas.

Ett exempel är detta:

http://www.99.se/apple-programvara/267143-mejlen-foersvann-efter-borttag-konto.html

OK att frågeställaren fått svar, men hade man varit lite mer flexibel ifråga om information/människa hade det varit intressant att veta hur den "tragedin" utvecklades.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-09 19:51
Ursprungligen av planB:

OK att frågeställaren fått svar, men hade man varit lite mer flexibel ifråga om information/människa hade det varit intressant att veta hur den "tragedin" utvecklades.

Fast du, är det inte lite mycket om och men? Tycket det känns som du försöker få den där tråden till att fungera som ett exempel för ditt resonemang på ett högst haltande sätt.
Vad mer finns det att säga? Frågan är besvarad och läser man trådarna det länkas till så vet man att "tragedin" bara kan utvecklas åt ett håll.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-09 20:27
Ursprungligen av acke:

Fast du, är det inte lite mycket om och men? Tycket det känns som du försöker få den där tråden till att fungera som ett exempel för ditt resonemang på ett högst haltande sätt.
Vad mer finns det att säga? Frågan är besvarad och läser man trådarna det länkas till så vet man att "tragedin" bara kan utvecklas åt ett håll.

Nej, det finns inget mer att säga. Informationen x är överförd från person 1 till person 2.

  • Medlem
  • 2009-07-09 22:43
Ursprungligen av planB:

Information har företräde framför gemenskap på 99mac. Inget fel med det, men det blir mer strama tyglar då på hur trådar utvecklas.

Ett exempel är detta:

http://www.99.se/apple-programvara/267143-mejlen-foersvann-efter-borttag-konto.html

OK att frågeställaren fått svar, men hade man varit lite mer flexibel ifråga om information/människa hade det varit intressant att veta hur den "tragedin" utvecklades.

Brrr. Rysligt exempel. Personligen tycker jag inte denna sorts beteende hör hemma på ett forum. Finns det inte en huvudmoderator som moderar moderatorerna?

Att denna diskussion ens pågår borde vara en väckarklocka.

Ursprungligen av palb:

Brrr. Rysligt exempel. Personligen tycker jag inte denna sorts beteende hör hemma på ett forum. Finns det inte en huvudmoderator som moderar moderatorerna?

Att denna diskussion ens pågår borde vara en väckarklocka.

Mwn, vad mer skulle kunna komma fram. fråga påstående i inlägg ETT, svar i nr TVÅ.

Efter det skulle det ju bara blivit Buhu och tandagnisslan.
Vad mer skulle kunna komma fram genom diskussion?

Du är ju ytterligare en av dessa newbies som sitter där och pöser och tycker en jävla massa om ett forum som jag har vart med på i åratal, du verkar ju inte känna hur pulsen går här.
Trådskaparen till den här tråden har numera (wow) 8 inlägg.
"Denna diskussion" som du tycker skall vara en väckarklocka har vi haft dussinet gånger.

Istället för att falla in i den allmänna klagokören så kan du väl se till då att:
1) var aktiv
2) påverka forumet åt det håll du vill se det utvecklas.
3) Var hjälpsam
4) Erkänn att du själv inte har patent på "sanningen", alltid rätt och är bättre än andra.
5) var en bra förebild för andra, hjälp till, var schysst, var trevlig.

"du har blivit modererad, acceptera det" PUNKT.

  • Medlem
  • 2009-07-09 23:29
Ursprungligen av Goflorp:

Mwn, vad mer skulle kunna komma fram. fråga påstående i inlägg ETT, svar i nr TVÅ.

Efter det skulle det ju bara blivit Buhu och tandagnisslan.
Vad mer skulle kunna komma fram genom diskussion?

Du är ju ytterligare en av dessa newbies som sitter där och pöser och tycker en jävla massa om ett forum som jag har vart med på i åratal, du verkar ju inte känna hur pulsen går här.
Trådskaparen till den här tråden har numera (wow) 8 inlägg.
"Denna diskussion" som du tycker skall vara en väckarklocka har vi haft dussinet gånger.

Istället för att falla in i den allmänna klagokören så kan du väl se till då att:
1) var aktiv
2) påverka forumet åt det håll du vill se det utvecklas.
3) Var hjälpsam
4) Erkänn att du själv inte har patent på "sanningen", alltid rätt och är bättre än andra.
5) var en bra förebild för andra, hjälp till, var schysst, var trevlig.

"du har blivit modererad, acceptera det" PUNKT.

"newbies". Den var bra.

Vad gäller just detta forum har jag varit med länge (fast kanske inte som medlem, minns inte riktigt när jag blev det egentligen, har för mig att jag varit med sedan tidigare fast kanske under annat namn). Läser det ofta, nästan dagligen, samt söker info.

"1) var aktiv"

Det beror på stämningen här om man har lust att hänga här mer aktivt. Det är dessutom upp till mig och inte dig. Eller finns det regler för det också?

"2) påverka forumet åt det håll du vill se det utvecklas."

Tja, det är det jag försöker göra. Hoppas det är ok.

"3) Var hjälpsam"

Precis. Kunde inte sagt det bättre själv. Exemplet ovan är inte det. Just därför hör den sortens beteende inte hemma på ett forum, som jag ser det. Däremot försöker jag vara hjälpsam till frågeställaren med min syn på hans inlägg.

"4) Erkänn att du själv inte har patent på "sanningen", alltid rätt och är bättre än andra."

Den förstår jag inte i sammanhanget. Tycker annars den är rätt träffande för ditt inlägg.

"5) var en bra förebild för andra, hjälp till, var schysst, var trevlig."

Sant. Men jag misstänker att du inte riktigt förstått vad detta handlar om. Ditt svar är ett sådant som gör att man inte har lust att vara "aktiv" här.

Ursprungligen av palb:

Brrr. Rysligt exempel.

På vilket sätt är det rysligt?

Frågeställaren får flera länkar till trådar där ämnet tas upp - där han dels kan läsa om andras erfarenheter med samma problem, och dels kan fortsätta diskutera frågan.

Och för att undvika att samma fråga diskuteras parallellt i ännu en tråd, så stänger vi den ena.

Berätta gärna hur du tycker att den tråden skulle ha utvecklats...

  • Medlem
  • 2009-07-10 01:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På vilket sätt är det rysligt?

Frågeställaren får flera länkar till trådar där ämnet tas upp - där han dels kan läsa om andras erfarenheter med samma problem, och dels kan fortsätta diskutera frågan.

Och för att undvika att samma fråga diskuteras parallellt i ännu en tråd, så stänger vi den ena.

Berätta gärna hur du tycker att den tråden skulle ha utvecklats...

Rysligt var väl kanske att ta i. Men med tanke på utgångspunkten i denna tråd tycker jag det är rätt självförklarande.

Lägg er inte i på det sättet så bli allt mycket bättre. Det finns flera orsaker till det. En är att det inte är din tråd utan frågeställarens. Måhända hade han en följdfråga på lur. Vem vet. Jag vet inte var du rör dig i övrigt på nätet men i mina ögon anses det inte som ett speciellt trevligt sätt. Släpp på garden. Det funkar på andra ställen så varför inte här?

Ursprungligen av palb:

Måhända hade han en följdfråga på lur. Vem vet.

Då ställer han den i en av de andra trådarna, där man diskuterar exakt samma ämne.
Vi försöker undvika att ha flera parallella trådar där samma sak diskuteras.

Ursprungligen av palb:

En är att det inte är din tråd utan frågeställarens.

Nej, det är inte hans personliga tråd, där han kan prata om vad som helst. Och det är inte heller min. Det är hela forumets. Tråden ska fylla en funktion på forumet, som en del av något slags faktabank. När någon längre fram letar efter information om just det problemet, så ska man inte behöva leta i flera olika trådar - utan för sökbarhetens skull är det bättre att ha ett ämne i en tråd.

  • Medlem
  • 2009-07-10 10:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då ställer han den i en av de andra trådarna, där man diskuterar exakt samma ämne.
Vi försöker undvika att ha flera parallella trådar där samma sak diskuteras.

Nej, det är inte hans personliga tråd, där han kan prata om vad som helst. Och det är inte heller min. Det är hela forumets. Tråden ska fylla en funktion på forumet, som en del av något slags faktabank. När någon längre fram letar efter information om just det problemet, så ska man inte behöva leta i flera olika trådar - utan för sökbarhetens skull är det bättre att ha ett ämne i en tråd.

Jag förstår. Personligen tycker jag det är fel sätt.

Jag tycker att det blivit lite överdrivet. Var och varannan tråd känns lite kort med en sista kommentar "sök innan du frågar" och sen låst. Visst, jag kan söka. Först i forumet, sen på google. Hittar jag inte svaret kan jag skriva en fråga som kanske accepteras. Men om man alltid ska söka överallt, hur mycket blir det då kvar att fråga om? Är det inte bättre att acceptera frågor som upprepas ibland?
Att det sedan modereras bort när det inte är helt i linje med forumets regler kan också bli lite tråkigt. Droppen för mig var när jag startade en tråd, fick hjälp och tackade och bjöd på en bild jag tagit på en festival häromveckan. Den raderades utan kommentar för att mitt tack var off-topic...(det fick jag veta i efterhand, när jag frågade)

Men det är ok, jag respekterar att jag är här som gäst och att de som hanterar det hela har all rätt att radera som de önskar. Jag är i och för sig ganska ny här så jag har inte någon längre erfarenhet av 99 men tycker ändå att jag ser att det går åt ett trist håll. Å andra sidan är jag ganska tjurig ibland så det kanske är mitt eget fel

Hur som helst, det har varit mycket som är bra här så jag kommer hit ofta ändå även om jag inte skriver så mycket längre. Det blir säkert bättre, eller så får jag bättre förståelse för utvecklingen som sker.

En sak som man måste ta upp i de här sammanhangen och det är den "lättkränkthet" som vissa uppvisar:

Somliga personer tål helt enkelt inte att höra att de är off-topic, även om de är det, att få höra att de kan hitta svaret genom en enkel sökning etc. etc. utan de tar varje moderering som en personlig förolämpning och känner sig kränkta.

Därmed inte sagt att vi som moderatorer är ofelbara, såklart inte, vi begår misstag och fel som alla andra, men viss kritik har absolut ingen annan grund än de klagandes egen lättkränkthet.

Allvarligt talat hur kan någon vuxen människa bli upprörd över att bli uppmanad att söka svaret innan man postar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 10:07

Richard, många här är inte vuxna.

Förövrigt, jag tror inte att det är där problemet ligger i första hand. Problemet ligger i att många har en romantisk tanke av att internet ska vara lite coolt punkigt och anarkistiskt.

Personerna med krav om att de ska kunna få göra som de vill är nästan alltid samma personer som är otroligt lättstötta och skrikiga. De finns här precis som de finns i verkliga livet. Krångliga och krävande människor som ska ha och ha men inte ge något tillbaka. Fördelen här är att man inte behöver ta hänsyn till deras egoistiska och orimliga krav på samma sätt.

  • Medlem
  • 2009-07-10 11:13
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

En sak som man måste ta upp i de här sammanhangen och det är den "lättkränkthet" som vissa uppvisar:

Somliga personer tål helt enkelt inte att höra att de är off-topic, även om de är det, att få höra att de kan hitta svaret genom en enkel sökning etc. etc. utan de tar varje moderering som en personlig förolämpning och känner sig kränkta.

Därmed inte sagt att vi som moderatorer är ofelbara, såklart inte, vi begår misstag och fel som alla andra, men viss kritik har absolut ingen annan grund än de klagandes egen lättkränkthet.

Allvarligt talat hur kan någon vuxen människa bli upprörd över att bli uppmanad att söka svaret innan man postar?

Du har säkert rätt, till viss del. I exemplet ovan tror jag dock det är en känslighet bland er moderatorer, eller den av er som känner sig träffad. Jag tror hela denna tråden mer handlar om det än något annat.

Handen på hjärtat, hur ofta behöver ni gå in och moderera? Hade det spelat någon roll om ni inte gjorde det? Med erfarenhet från många andra forum så tror jag inte det. Det beror förstås på vilken typ av forum det är. Därmed inte sagt att ni inte behövs. Ni behövs, speciellt för att hålla stämningen uppe och ge kloka svar, som vi alla är tacksamma för

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-10 08:52

OT

Det är ju på samma sätt irl också
Frågar nån om information hur man gör en sak i ett program och man svarar tillbaka har du kollat program hjälpen då får man ju värsta blickarna tillbaka.

  • Medlem
  • 2009-07-10 09:28

Klart man frågar om folk har kollat manualen innan de frågar. I alla fall på musikdelen så har vi inställningen att vi inte hjälper till med frågor av typen "aaaaah, värsta feta progget jag wärschade från pijjatebejj igår, hur får jag ljud i det". En liten enkell fråga av typen "har du läst manualen" brukar avslöja fultankade saker rätt fort.

Ursprungligen av jgb:

Klart man frågar om folk har kollat manualen innan de frågar. I alla fall på musikdelen så har vi inställningen att vi inte hjälper till med frågor av typen "aaaaah, värsta feta progget jag wärschade från pijjatebejj igår, hur får jag ljud i det". En liten enkell fråga av typen "har du läst manualen" brukar avslöja fultankade saker rätt fort.

Vi brukar köra lite i samma anda; "Har du bootat datorn från den MEDFÖLJANDE skivan?"

  • Medlem
  • 2009-07-10 10:24

För övrigt så är det ofta två aspekter på det här, individens aspekt och forumet som kunskapsdatabas.

Som individ så vill jag ha personliga, snabba och raka svar på mina frågor oavsett om de har frågats 100 ggr förut..
Från forumets perspektiv som kunskapsdatabas så är tanken "en fråga - ett svar".

Det är det här som kolliderar hela tiden tycker jag det verkar som.

Bevaka tråden