Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag skulle föredra mindre moderering i trådarna

Tråden skapades och har fått 246 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jgb:

Som individ så vill jag ha personliga, snabba och raka svar på mina frågor oavsett om de har frågats 100 ggr förut..
Från forumets perspektiv som kunskapsdatabas så är tanken "en fråga - ett svar".

Åtminstone på musikdelen är det ju ofta de små detaljerna som är viktiga, eftersom det är svårt att hitta ett enhetligt svar på frågor som "hur gör man bra dub", "vilken är den bästa trummaskinen", osv.

Jag har fått uppfattningen att mac-delen har mer frågor som det finns specifika svar på.

Citat:

Det är det här som kolliderar hela tiden tycker jag det verkar som.

Individens bästa mot kollektivet?

Tillägg: en modell i stil med Stack overflow skulle också kunna funka. Tydliga frågor, tydliga svar, viss möjlighet till diskussion, bra svar kan bubbla upp, osv.

  • Medlem
  • 2009-07-10 10:43

Kan man hitta en bra struktur för FAQ som gör det i stort sett lättare att använda den än att ställa en fråga i forumet? Då kan det bli något.

  • Medlem
  • 2009-07-10 10:55

fm: Precis, men det finns ju klassiker som "vilka monitorer finns det för ca 4000 kr" och sådant. Men jag håller helt med om att när det gäller många av musikfrågorna så är det individuella svar som fungerar bäst.

Ursprungligen av jgb:

fm: Precis, men det finns ju klassiker som "vilka monitorer finns det för ca 4000 kr" och sådant. Men jag håller helt med om att när det gäller många av musikfrågorna så är det individuella svar som fungerar bäst.

Priser och modeller varierar ju dock, så det som var ett bra svar för ett eller två år sedan kan ha ändrats. Men visst, det finns ju många återkommande frågor där det skulle vara bra med ett referenssvar.* (Vet inte hur många gånger jag svarat på frågan "finns det några bra billiga ljudprogram" och "vilken mjukvara är bäst för att göra elektronisk musik om man är nybörjare".)

Men ju mer jag tänker på det så tror jag på en Stack overflow-variant eller en uppstyrd wiki..

* "Gissa synten" blir dock kanske lite väl enkelt om vi har ett standardsvar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-10 12:18

Problemet är helt enkelt att man både försöker se 99mac som ett slags gemenskap OCH en slimmad, strukturerad fakta-databas. Jag tror inte det är en bra idé helt enkelt. Som faktadatabas är den för pratig, ostrukturerad, delvis föråldrad. Som gemenskap hämmas den av modereringen.

Ursprungligen av planB:

Problemet är helt enkelt att man både försöker se 99mac som ett slags gemenskap OCH en slimmad, strukturerad fakta-databas. Jag tror inte det är en bra idé helt enkelt. Som faktadatabas är den för pratig, ostrukturerad, delvis föråldrad. Som gemenskap hämmas den av modereringen.

Första gången på et bra tag som jag håller med dig.

Jag håller med planB.

  • Medlem
  • 2009-07-10 20:03
Ursprungligen av planB:

Problemet är helt enkelt att man både försöker se 99mac som ett slags gemenskap OCH en slimmad, strukturerad fakta-databas. Jag tror inte det är en bra idé helt enkelt. Som faktadatabas är den för pratig, ostrukturerad, delvis föråldrad. Som gemenskap hämmas den av modereringen.

Bra sagt. Det förklarar nog en del personers reaktioner och att det kanske rör sig om ett missförstånd. Jag har aldrig sett 99mac som en faktadatabas. Vem har egentligen gjort det? Tror det krävs ett annat upplägg för det, att inte se ut som ett Forum, inte flagga för "diskussioner", m m.

Instämmer i Goflorps kommentar, håller med planB.

  • Medlem
  • 2009-07-10 14:48

planB: Huvudet på spiken.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-10 14:55

Med vad exakt hämmas gemenskapen av moderering ?

Ursprungligen av Mindmeld:

Med vad exakt hämmas gemenskapen av moderering ?

Det undrar jag också.

På vilket sätt skulle det gynna gemenskapen...
...om trådar får ligga kvar i fel underforum?
...om det tillåts dubblett-trådar där samma ämne diskuteras parallellt på flera ställen?
...om vaga och otydliga trådrubriker får stå kvar?

Det är ju den typen av modereringar vi oftast gör. Hur kan de åtgärderna hämma gemenskapen?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-10 16:01
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det undrar jag också.

På vilket sätt skulle det gynna gemenskapen...
...om trådar får ligga kvar i fel underforum?
...om det tillåts dubblett-trådar där samma ämne diskuteras parallellt på flera ställen?
...om vaga och otydliga trådrubriker får stå kvar?

Det är ju den typen av modereringar vi oftast gör. Hur kan de åtgärderna hämma gemenskapen?

Men det är aldrig de modereringarna som folk stör sig på.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-10 15:52
Ursprungligen av Mindmeld:

Med vad exakt hämmas gemenskapen av moderering ?

Vilka av oss modererar i umgänget ute i "verkligheten"?

Det pågår ett samtal här, och samtal följer vissa konventioner. När detta samtal skall pressas in i byggandet av en kunskapsbas (hålla nere antalet trådar, till varje pris undvika upprepandet av frågor, osv) måste man göra visst våld på dessa samtalskonventioner, vilket kan skapa friktion och irritation.

De två sakerna; sökbarheten och pladdret står i kontrast till varann.

Det här är svårt. Utan moderering blir det ju som kommentarerna på MacWorld.se - hemskt.
För mkt moderering läger locket på.

Kanske är det bra om moderatorerna filar på argumenten för radering/stängning etc. Det verkar ofta som nästa fråga blir "Vaffö då?"

Här är du bra Jesper. Du raderar/stänger och skriver tydligt varför.

BRA moderering är det Jesper nämner ovan.

Just när man blir moderererad blir man sur, besviken, ibland arg.
Efter ett tag så går man vidare eller så omformulerar man sitt inlägg på ett bättre sätt.

När det gått en tid så bryr man sig inte.

Därför tycker jag det är bra om man går ifrån en stund när man blivit "trampad på" av en moderator.
Sätt på kaffekokarn, ring Mamma, spela alfapet med din lillebror.....

Och gemenskapen? Tja, jag skulle bädda pinnsoffa på stört åt åtminstone ett dussin om så behövdes.

  • Medlem
  • 2009-07-10 16:10

planB: Vilka är de modereringarna som folk stör sig på då?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-07-10 16:16
Ursprungligen av jgb:

planB: Vilka är de modereringarna som folk stör sig på då?

Att - med rätt eller orätt - inlägg tas bort och trådar stängs, skulle jag tro. Det är just var ribban bör ligga som diskuteras, inte att den skall försvinna.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-27 11:02

Vill bara lyfta den här tråden igen.. på det stora hela är jag nöjd med modereringen med undantag för Jespers nitiska men samtidigt väldigt godtyckliga rensningar av inlägg som han tycker är osakliga. Det går säkert att hitta argument som försvarar modereringen men kan vi inte spänna av lite och _inte_ rensa varenda inlägg som skulle kunna ligga på gränsen. Den här typen av moderering är mer till skada än nytta och det är väldigt tröttsamt att det _alltid_ är Jesper som står för den. Jag har vädjat till Jesper i meddelande tidigare men vi kunde inte alls förstå varandra, är det bara jag som har synpunkter på Jespers nivå?

Iphone77 har skickat ett PM till mig där han uttrycker missnöje mot att vi inte modererar en viss användare mer..

Har du rapporterat dessa inlägg som du vill ha modererade? Svar nej.

Rapportera mera, så händer det kanske mer.

Att vi raderar offtopic-inlägg när någon i trådarna skriver kommentarer om att de vill ha saker modererade är inte så konstigt, eftersom det ju är offtopic i tråden.

Använd rapporteringsfunktionen i stället för att skriva sådana kommentarer inne i trådarna, så slipper vi dessa offtopic-inlägg och vi slipper radera dem.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2011-05-27 11:11

Helst vill jag inte att du modererar alls men eftersom du tydligen inte kan låta bli kan du väl åtminstone hålla samma nivå? Du tolkar mig helt fel, igen tyvärr. Jag tycker inte lösningen är att rapportera mer och moderera mer, tvärtom önskar jag att du spände av lite och inte resonerade som en robot.

Kommentarer om att man vill ha något modererat, eller kommentarer om en annan medlem, eller privata diskussioner, eller allmänt tjafs utanför ämnet - allt detta är offtopic, och offtopic tas oftast bort. Inte alltid, det beror lite på trådens karaktär.

Jag föreslår att du rapporterar nästa gång du ser en moderering som du tycker är överdriven, så tar vi ställning till det enskilda fallet.

/Mod

Här blev det väldigt personligt, må jag säga...

Min uppfattning är att moderatorerna håller en jämn och bra nivå. Jag hängde mycket på MacWorlds forum tidigare, men där var moderatorerna alldeles för passiva. Börjar jag läsa en tråd om ämne "A" vill jag inte läsa en massa ovidkommande om ämne "B".

Däremot kan jag ibland sakna en "skitsnack"-avdelning på forumet där vi kunde prata om vad som helst utan inblandning (nästan). Jag fick till exempel en stark önskan igår om att skriva kungahusets vara eller inte, men någon sådan forumdel har vi inte på 99.se.

Ursprungligen av iTiger:

Däremot kan jag ibland sakna en "skitsnack"-avdelning på forumet där vi kunde prata om vad som helst utan inblandning (nästan). Jag fick till exempel en stark önskan igår om att skriva kungahusets vara eller inte, men någon sådan forumdel har vi inte på 99.se.

Jodå, vi har "99 Lounge". Där är ämnet fritt. Men den forumdelen är bara tillgänglig för Veteraner och Supporters.

Har märkt att flera och flera av minna inlägg bara försvinner att jag inte längre orkar bry mej, kan inte ens komma för mej att kommentera detta i en tråd som denna...

Oj, tänkte jag högt?!

  • Oregistrerad
  • 2011-05-27 11:35

Om det fanns en poäng med att rapportera en moderering skulle jag gärna göra det men eftersom jag _aldrig_ fått gehör för mina synpunkter på dina modereringar hittills så känns det rätt meningslöst (det tog ungefär två minuter innan Capeman gav dig ryggdunk med ett 'gilla' på ditt svar). Ungefär som att polisanmäla en polis, kollegorna utreder fallet där kollegan står åtalad. Det är möjligt att jag har fel och kritiserar ditt agerande på felaktiga grunder men jag har vanligtvis inte problem med modereringar överlag trots att jag är aktiv på rätt många forum. Du och jag har ju pratat förut, både via PM och i trådar, utan att överhuvudtaget förstå varandra så det känns rätt hopplöst att försöka nå fram. Konsekvensen för mig blir att jag blir mindre benägen att skriva överhuvudtaget och söker man i min historik framgår det rätt snabbt att jag faktiskt ofta anstränger mig för att bidra med kunskap. Att jag som medlem känner så tycker jag är tråkigt för 99 som community.

Senast redigerat 2011-05-27 11:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-27 12:08
Ursprungligen av Iphone77:

Om det fanns en poäng med att rapportera en moderering skulle jag gärna göra det men eftersom jag _aldrig_ fått gehör för mina synpunkter på dina modereringar hittills så känns det rätt meningslöst (det tog ungefär två minuter innan Capeman gav dig ryggdunk med ett 'gilla' på ditt svar). Ungefär som att polisanmäla en polis, kollegorna utreder fallet där kollegan står åtalad. Det är möjligt att jag har fel och kritiserar ditt agerande på felaktiga grunder men jag har vanligtvis inte problem med modereringar överlag trots att jag är aktiv på rätt många forum. Du och jag har ju pratat förut, både via PM och i trådar, utan att överhuvudtaget förstå varandra så det känns rätt hopplöst att försöka nå fram. Konsekvensen för mig blir att jag blir mindre benägen att skriva överhuvudtaget och söker man i min historik framgår det rätt snabbt att jag faktiskt ofta anstränger mig för att bidra med kunskap. Att jag som medlem känner så tycker jag är tråkigt för 99 som community.

Inget personligt mot dig, samma sak har hänt mig, jag vart direkt sur när mitt inlägg försvann men jag tänkte snabbt till och insåg att jag lagt in en liten skämtsam kommentar till en gammal god kompis, i hans tråd om en mer seriös MAC OS X fråga. Det var inte lämpligt alls när jag tänkte till en andra gång, men då jag spontant skrev mitt korta inlägg kändes det toppen och superkul, och jag skrattade tom lite i förväg, sedan fick jag svälja skrattet och stoltheten och gå vidare. Vi söker alla lite bekräftelse, kunskap och lite goda skratt men allt går inte alltid samtidigt ihop.

That is how it works for us all you included pal

Senast redigerat 2011-05-27 14:28

I den här typen av debatter brukar jag säga:
Ta fram ett konkret exempel, för det är alltid mycket lättare att diskutera utifrån ett konkret exempel.

Vi försöker känna av trådens karaktär när vi raderar offtopic. Är det en "snacke-tråd" (t.ex diskussioner kring rykten och sådant) så släpper man igenom mer. Är det en "fråga-svar"-tråd så är vi hårdare på offtopicen.

Därför kan vi inte ge en generell förklaring till varför vi raderar offtopic, om vi inte vet vilken sorts offtopic som kritiken gäller.

Och därför är det mycket lättare om vi har något konkret fall att diskutera utifrån.

Men tyvärr är det sällan eller aldrig som någon av våra kritiker faktiskt producerar något konkret exempel. Du får gärna skicka trådlänkar i PM, om du inte vill hänga ut någon tråd här.

Klart jag gillade hans inlägg, jag håller ju med det helt. Jag tycker vi har en väldigt bra balans i modereringen just nu även om det självklart kan bli fel ibland. Vi är bara människor! I vissa lägen kan det vara svårt att veta hur/om man ska moderera, och hur man skall göra det på bästa sätt. Det kan tyckas godtyckligt ibland men det kan också bero på att vi ser vissa saker och modererar dem, men missar andra. Det går inte att läsa varenda tråd med 100 % fokus hela dagarna utan vi måste också till stor del förlita oss på rapporteringarna. Och de är få. Jag och de andra moderatorerna har tjatat om detta förut, men det blir inte så mycket bättre. Vi har kanske ett par tre rapporteringar om dagen, men vi modererar flera gånger mer än så. Om då ett inlägg inte rapporteras är det givetvis en risk att vi missar något som borde tagits bort/ändrats.

Rapporterar du en moderering så tar vi självklart ställning till den också. Jag har ändrat tillbaka modereringar jag gjort eftersom det ibland uppstår missförstånd eller man blir övernitisk.

Vad jag vill säga är egentligen att vi bara är människor, och vi är inte speciellt många som aktivt modererar 99mac. Klart det kan bli fel ibland.

/Mod

Ursprungligen av Capeman:

Vi har kanske ett par tre rapporteringar om dagen, men vi modererar flera gånger mer än så. Om då ett inlägg inte rapporteras är det givetvis en risk att vi missar något som borde tagits bort/ändrats.

Dessa trådar (har inget övrigt konkret exempel mer än denna tråd) handlar alltsom oftast om en uppmaning om att vi ska bli bättre på att rapportera, men om ni nu får så få rapporteringar, kan det inte vara så att medlemmarna är inte tycker att fler inlägg än så bör modereras?

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-27 13:18

Det kan jag inte tänka mig, speciellt det är en handfull medlemmar (kanske 5-6st) som rapporterar 90% av alla de rapporterade inläggen.
Dessa 5-6st tror jag inte på något sätt kan står för majoriteten av åsiketer på forumet.

Bevaka tråden