Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klickljud med USB-Ljudkort

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 12:02

Jag har använt ett Terratec DMX 6fire USB sedan tidigt i år och känner mig ganska nöjd med det. Dock brukar det alltid bli en del klickljud och liknande då och då, men det sker mest om jag arbetar i 32-bitversionen av Windows Vista.

Nu fick jag nyss hem datorn från lagning och väl inne i 64-bit Vista så installerar jag Ableton Live 8 och prövar att spela in ett kort spår. Det klickar och blir en del missljud (väldigt låga) väldigt ofta. Det klickar även till om jag inte haft något ljud igång på ett tag och sedan börjar lyssna på något- Som om ljudet 'aktiveras', sedan klickar det till då och då när man använder webläsare, eller bara rotar i mappar.

Latencyn är inställd på näst lägsta (6ms)
Innan körde jag Ableton Live 7, men det borde inte var en så stor skillnad?

Fruktansvärt irriterande, och nästan omöjligt att få till en bra inspelning!

Jag förstår inte!
Hjälp

datorn: 4gb ram, ~1,9ghz dual core AMD processor, 256mb Ati grafikkort.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 12:26

ibland hjälper det att sätta dem på hubb... ferrit ring på usbkabeln oxå!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 12:26

bakgrunds tjänster på oxå ?? minns ej var man ställer det!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 12:27

via brygga på moderkort??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 12:57

Hmm... Hub kanske är värt att kolla in!
Bakgrundstjänster, moderkort? Vad menar du då?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 13:03

Why Change ? ASIO and all DirectX, VSTi etc. are classified as background tasks. With the computer optimized for background services, FX, virtual instruments and synths are given priority over graphics animations and other less important stuff. Changing this will without a doubt help lower latency and also greatly increase the amount of real-time processing of audio that your computer can handle.

How to change ? This is found by.... START>CONTROL PANEL>SYSTEM>ADVANCED>PERFORMANCE SETTINGS>ADVANCED

This is the ONLY tweak you need to perform to win-xp, all the rest only give you small improvements if any at all, hence why I recommend you only apply this tweak if you are unsure of using windows xp and applying tweaks. Also make sure you check DMA and IRQ's which are found explained HERE. I don't classify irqs and dma as tweaks are they are so essential they should be done on all computers.

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 13:05

börja med att slå på bakgrunds tjänster!! inget farligt tweak... inte säketr att en hubb löser det!! kan förvärra oxå!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 13:09

http://www.arctic-quest.com/docs/dawtweakxp.pdf

en del trix däri!! men var försiktig!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 13:10

It is done! Får se om det hjälper! Tack så mycket
EDIT: Man kanske borde pröva att trycka in XP på burken?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 13:13

aha vista??

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 13:15

Ja, det står ju där uppe!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-09 14:01

såg det!! ... hmmm blev det bättre då??

  • Medlem
  • Avesta
  • 2009-07-09 14:22

Jag upplevde exakt samma problem som dig med mitt novation nio när jag hade vista. När jag bytte till mac försvann alla missljud.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-09 14:36
Ursprungligen av mats88:

Jag upplevde exakt samma problem som dig med mitt novation nio när jag hade vista. När jag bytte till mac försvann alla missljud.

Håå... Okej... Har ju planer på att skaffa en Macbook Pro... Man kanske ska ta tag i det på riktigt. När jag hade mac var det heller aldrig problem med ljudkort och allt det där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-10 15:18

Nu har jag försökt med allt
Stängt av saker till höger och vänster, stängt av allt som kräver en minsta lilla resurs som man kan leva utan.

Men icke!

Knaster
Klick
Knak

Helvete!

Detta är alltså så fort det kommer ljud så börjar den löpa amok.
På morsans laptop funkade det bra senaste gången jag använde den. Det var sisådär två veckor sedan.
Skitkul det här... Vill mörda laptopen just nu... Eller kanske ljudkortet?

Ska jag skälla lite på jam kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-10 21:41

Okej, så jag testade på farsan lite äldre och svagare HP-laptop
Lägsta latency... Funkar perfekt!

Vad i...... Arrghhhhh!!

Senast redigerat 2009-07-10 21:53

Chansing - du har ingen audio-synkning över S/PDIF eller liknande på någonting? Har man olika digitala ljudströmmar kan de komma i osynk ibland och då knäpper det till, men det hörs bara om det är något ljud igång. Har det problemet med min Line6 Pod som är inkopplad med S/PDIF till Macken. Jag måste slava dator till Podden för att det ska låta ok.

/Stefan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 01:52

Nepp... Ska sälja datorn nu i alla fall och köpa en mer passande med intelpropp!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-11 14:03

allt går att fixa men det kan vara jobbigt!! om det är VIA bryggor i så kan det vara det som spökar... vet ej... prova att uppgradera drivare till modekortet brukar finnas i paket på tillverkarens hemsida!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-11 14:17

Äsch, jag är trött på den, den passar inte mig! Det känns jävligt bra att bli av med den faktiskt!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-11 14:23

hehe...

1
Bevaka tråden