Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips kring ljudkortsköp för mac tack...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har efter många års frustration över datorstrul gått över till Mac (Macbook white) och är hittills jättenöjd. Har tidigare avverkat många ljudkort, från m-audio, creamware luna och nu senast terratech phase 88 FW, som jag dock aldrig fick till att fungera ok. Därför är det nu väldigt viktigt att jag skaffar ett kort som är stabilt, och funkar bra ihop med min macbook och Logic (har tidigare kört cubase, men tänkte testa något som är anpassat för mac för att minska problemen).

Är inne på Focusrite Saffire PRO24, som verkar riktigt bra. Dock är det såpass nytt att få problem uppmärksammats & dokunemterats. Någon som har bra/dålig erfarenhet av tidigare Focusrite Saffire? Något annat bättre kort i liknande prisklass?

Kortet finns på Thomann för 3400kr, vilket borde vara rätt prisvärt, eller? Tänkte mig avbetalning, men förmodar att utlänska företag inte beviljar sånt - eller?

Tacksam för svar/Jonathan

Denna [Apogee Duet hos Thomann] skulle jag köpa om jag var du. Kommer inskaffa mig den så fort jag lyckas skramla ihop pengarna.

Ursprungligen av Raumschiff:

Denna [Apogee Duet hos Thomann] skulle jag köpa om jag var du. Kommer inskaffa mig den så fort jag lyckas skramla ihop pengarna.

Jag skulle välja Pro24 sju dagar i veckan framför Duet. Billigare och kan mer. Nu har den förvisso inte kommit än men den borde vara väldigt lik Pro40.

http://www.99.se/showthread.php?t=231756&referrerid=100476

Instämmer med föregående.

Tackar, ska kolla men de brukar ju vanligtvis vara så dyra att man absolut inte har råd. Är fattig student nu, så det får ej kosta mer än ca 3500...helst

Eh, visst, låter verkligen som den skulle funka bra med Apple och logic, men behöver midi och minst fyra input, då jag främst jobbar med hårdvarusynthar...

Jag har kört med Saffire Pro 40 sedan i Februari och den har varit kanon!
Bra preamps, stabila drivrutiner och flexibel konfigurering, vad mer kan man begära

Låter bra Janne, men tvingas nog hålla mig till den billigare pro 24 då min ekonomi inte är den bästa. Har den bra drivrutiner tycker man ju att även den billigare borde ha det (fast man vet ju aldrig)

Man kan nog anta att Pro24, Pro40 & Liquid Saffire 56 är i stort sett identiska förutom antal in/utgångar, antal och typ av preamps.
Samma klockteknik, AD/DA omvandlare, Firewire-teknik, drivrutiner m.m.

Tack Janne, det låter ju verkligen lovande!

Ja tack för det Gilbert! Den finns att beställa hos Thomann, fast kanske inte leveransklar?
Tänkte faktisk gå till någon butik i sverige och höra om de kan ta hem den genom Generalagenten, för att höra vad priset hamnar på. Rekommenderat var 3695:-

Ursprungligen av onathanj:

Ja tack för det Gilbert! Den finns att beställa hos Thomann, fast kanske inte leveransklar?
Tänkte faktisk gå till någon butik i sverige och höra om de kan ta hem den genom Generalagenten, för att höra vad priset hamnar på. Rekommenderat var 3695:-

Då den precis har annonserats så kommer det nog dröja minst en månad innan den finns att köra. Om 3695:- är rekommenderat så borde street hamna på ca. 3495:- skulle jag gissa.

Har mailat Thomann för att se om de är leveransklara nu...skulle helst vilja handla nu, men måste ta det på avbetalning och har svårt att tänka mig att de går från utomlands...eller?

Det verkar inte vara så stor skillnad på Pro 24 och Saffire LE, förutom formatet, mätarna och ADAT. Men Pro 24 har kanske bättre omvandlare och/eller preampar?

Ja, det kanske är så...men hur bra är LE? Finns ju för rätt rimligt pris (omkring 2300 tror jag) i Sverige nu..

Focusrites ljudkort har överlag fått bra kritik, så endera är nog ett bra val. Själv skulle jag nog föredra Pro 24, mest av den egentligen irrelevanta orsaken att jag gillar formatet bättre.

Att det inte är stående, som Le? Ja, det spelar nog ingen större roll för mig, men prisskillnaden är ju över tusen, så det är där som får mig att tveka...

Apropå ämnet så har du en LE till salu i den här tråden.

Tack messiah - det fanns ju mycket godsaker via den tråden=)...

Kanske en svår fråga här... Jag kör med en Digidesign M-Box 1 idag (har focusrites micpreamp inbyggt) på en Mac Mini. Kommer kanske skaffa en Macbook Pro 13" snart för jag vill gärna kunna ta med "studion", och funderar då just på ett Saffire Pro 24 iom att MBP har FW.

Kommer jag vinna mycket på att köra FW istället för USB? Har inga latencyproblem idag direkt... Eftersom ljudkortet används främst till sånginspelning (en Guitarport sköter resten) så borde det väl inte låta totalt annorlunda? Menar då att preampen i M-Boxen är just Focusrite...

Känns inte riktigt som att pengarna jag får lägga kommer göra någon större skillnad för mig, har jag fel? Skulle ju just vara FW och midi-inspelning som är fördelarna. Sen sitter det väl inte exakt samma preamp i korten heller, saker går ju framåt.

Jag tänkte köpa ett Apogee men det blev ett tc electronics desktop konnekt 6 för halva priset i stället.

Jag får inget ljud i det! O:-)
Är det någon som vet hur man gör?

I "Ljud" i Systeminställningar finns ingenting att välja.

1
Bevaka tråden