Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korg DS-10 (MS10!) till Nintendo DS

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av KORG DS-10:

KORG DS-10
The KORG DS-10 is a music-creation software for the Nintendo DS that combines the superior interface of the Nintendo DS and the design concept of the famous MS-10 synthesizer.

The sound sources in the KORG DS-10 come from KORG - one of the world's top musical instrument producers - and no effort was spared in creating these ultra-high-quality sounds. The Nintendo DS's dual-screen touch panel is used to the fullest to provide a feel and operability that is unsurpassed, and combined with the sensory input mode at the touch-control screen, this unit can be appreciated by the complete novice as well as the seasoned professional.

In addition to the two analog synth simulators and drum module, a 6-track/16-step sequencer enables precise control and provides a wide range of musical possibilities. Several units can be connected and played together through a wireless link, and this and other features make the Nintendo DS and KORG DS-10 almost limitless in their application - they can take you places that no single synthesizer can.

The KORG DS-10 will introduce “stylus music” to the world at the International Musikmesse Frankfurt (Germany).

Description
- World's first music tool software created for the Nintendo DS
- Two patchable dual-oscillator analog synth simulators:
- Four-part drum machine that uses sounds created with the analog synth simulator
- Six-track (analog synth x 2, drum machine x 4) /16-step sequencer
- Delay, chorus, and flanger sound effects available from the mixing board
- Three note-entry modes: touch-control screen, keyboard screen, matrix screen
- Real-time sound control mode via touch-control screen
- Exchange sounds and songs and play multiple units simultaneously through a wireless communications link

Specifications
Specifications KORG DS-10
Release date July 2008
Price 4,800 YEN (tax included)
Distributor AQ Interactive, Inc.
*FOR JAPAN ONLY

Korg DS-10 till NDS hemsida

Korg DS-10 på Youtube

Kan ju alltid vara intressant för någon här på 99:an så jag beslutade mig att posta det här och ber om ursäkt om det har rapporterats om det här innan (jag har vart lat och inte sökt!)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-12 16:27

Haha...lite småkul faktiskt. Det kan ju inte varit särskilt kostsamt eller svårt för Korg att göra en MS-10 digitalt då de redan har gjort så med MS-20. Dock är det kul att Nintendo DS har blivit ännu roligare.

Ett riktigt måste till DSen, för strax under 300kr är det ju tom billigare än ett spel till den. Men att det skulle vara det första musikverktyget är ju en ren lögn.

Ojoj...vill ha!!!

Fast...får man den i kassett då eller måste man köra den via flashkort!?

är inte ds:en region fri? borde kunna köra bara i så fall om man nu kan köpa den från nånstans.

Tänk om den fanns till iPaq också..!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 20:52
Ursprungligen av Real Parakeet:

Tänk om den fanns till iPaq också..!

Eller till iPhone..

Med tanke på Apples inställning till design så skulle den förmodligen bara ha en knapp och smakfulla och Steve Jobs-godkända presets.

(men det är väl egentligen bara att sätta igång)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 21:02

Eller till psp...

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-12 21:48

PSP har ju redan en machinedrum-klon mer eller mindre med en tillhörande 303'ig synt (som låter förvånandsvärt bra måste jag säga). Sedan tror jag det fanns någon polyfon maskin till den nu också, men jag kommer inte ihåg riktigt. Bra låter det i varje fall och kul är det också.

DS är regionsfri för övrigt. Bara till att beställa från nippon-landet. Själv är jag väldigt sugen på att ha ett DS. Perfekt i bussen att lira ihop med bandkamraterna. Det trådlösa nätverket och speldelningen vi det är genialisk. Alla kan vara med och ha roligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 22:40
Ursprungligen av Clase:

PSP har ju redan en machinedrum-klon mer eller mindre med en tillhörande 303'ig synt (som låter förvånandsvärt bra måste jag säga). Sedan tror jag det fanns någon polyfon maskin till den nu också, men jag kommer inte ihåg riktigt. Bra låter det i varje fall och kul är det också.

DS är regionsfri för övrigt. Bara till att beställa från nippon-landet. Själv är jag väldigt sugen på att ha ett DS. Perfekt i bussen att lira ihop med bandkamraterna. Det trådlösa nätverket och speldelningen vi det är genialisk. Alla kan vara med och ha roligt.

http://www.psprhythm.com/

aaaa

Fast man borde ha båda...

Ursprungligen av Clase:

PSP har ju redan en machinedrum-klon mer eller mindre med en tillhörande 303'ig synt (som låter förvånandsvärt bra måste jag säga). Sedan tror jag det fanns någon polyfon maskin till den nu också, men jag kommer inte ihåg riktigt. Bra låter det i varje fall och kul är det också.

DS är regionsfri för övrigt. Bara till att beställa från nippon-landet. Själv är jag väldigt sugen på att ha ett DS. Perfekt i bussen att lira ihop med bandkamraterna. Det trådlösa nätverket och speldelningen vi det är genialisk. Alla kan vara med och ha roligt.

undrar om allt är på engelska eller om man börjar med att leta upp "osiraturu" på kanji.?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-03-12 22:33

om det blir en gruppbeställning är jag på. helt klart.

Ursprungligen av leere:

om det blir en gruppbeställning är jag på. helt klart.

Jag också!!!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-13 07:49

Den var frän, men är det bara jag som saknar ett gränssnitt som faktiskt *liknar* själva MS-10an? Annars kan man ju lika gärna kalla den typ vad som helst. lågt PR-trick.

Du har ju en inzoomad del som verkar se ut som originalet, och det verkar ju gå att patcha i farten, så jag tycker det verkar vara betydligt mer än ett marknadsföringstrick. Kompromisser behövs nog om man ska få in en synt på så små skärmar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-13 09:15
Ursprungligen av false messiah:

verkar se ut som originalet

...men om det bara är en mjukvaru-synt som har samma arkitektur som en MS-10 och "patchnings-möjligheter" men inte ser ut som en MS-10 - Är det då en MS-10?
Filosofisk fråga...:p

Jamen hallå! Det är en mjukvarusynt till DS! Sluta gnöka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 09:46

Det är en leksak. Kan tänka mig att ha den och leka med den när jag åker tåg. Orginalet orkar man ju inte ens ta ner från bokhyllan. Den här är lättare att flytta...

jättekuuuul :D.. skall köpa till ungarna.... neh.. till mej förresten XD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 13:25

Jag börjar bli riktigt sugen på DS nu. Finns ju massa kul grejer verkar det som.

Funkar det att midisynca med wlanet tro?

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-03-14 14:47
Ursprungligen av 834:

Jag börjar bli riktigt sugen på DS nu. Finns ju massa kul grejer verkar det som.

Funkar det att midisynca med wlanet tro?

nej, Fått ganska hård kritik på andra forum pga just denna brist.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 15:04
Ursprungligen av indigo:

nej, Fått ganska hård kritik på andra forum pga just denna brist.

typiskt, men jag blir sugen ändå. Nån som har en beggad ds lite att sälja till mig?

Om jag fixar en sån vill jag nog också vara med på en gruppbeställning från le japan. kanske. om jag inte botar min GAS.

Ursprungligen av 834:

Funkar det att midisynca med wlanet tro?

Undrar forftfarande samma sak.
Har någon knäckt att skicka emluerad sync så Korg DS-10 tar emot denna och tror att det är en annan NDS vilket istället är ett Cubase/Ableton/Logic arr. med sync. utsänt via WiFi ifrån datorns Wireless?

I detta klipp kör han en homebrewprogramvara och triggar Garageband via MIDI: YouTube - DSMidiWifi
Well, det är väl sådär användbart. Men att få ihop det med valfritt program och sannerligen ett Cubase arr i mitt fall är vad jag är ute efter samt med Korg DS-10 förstås!

Vill verkligen börja integrera min NDS+Korg DS-10 i riggen nu då den har grymma kvaliteer! Sitter på tåget, hotellrum & överallt nu och komponerar små allster som verkligen hade varit så balla spela in i studio ihop med mina fetanaloger och effektpedaler.

Mitt favoritklipp med DS-10 tils dags datum är detta förövrigt: YouTube - KORG/AQ DS-10

Ursprungligen av moogpower:

Undrar forftfarande samma sak.
Har någon knäckt att skicka emluerad sync så Korg DS-10 tar emot denna och tror att det är en annan NDS vilket istället är ett Cubase/Ableton/Logic arr. med sync. utsänt via WiFi ifrån datorns Wireless?

I detta klipp kör han en homebrewprogramvara och triggar Garageband via MIDI: YouTube - DSMidiWifi
Well, det är väl sådär användbart. Men att få ihop det med valfritt program och sannerligen ett Cubase arr i mitt fall är vad jag är ute efter samt med Korg DS-10 förstås!

Vill verkligen börja integrera min NDS+Korg DS-10 i riggen nu då den har grymma kvaliteer! Sitter på tåget, hotellrum & överallt nu och komponerar små allster som verkligen hade varit så balla spela in i studio ihop med mina fetanaloger och effektpedaler.

Mitt favoritklipp med DS-10 tils dags datum är detta förövrigt: YouTube - KORG/AQ DS-10

Verkar vara tyst som i kistan än sålänge ang. ovanstående.
Får väl vänta lite tills någon knäckt problemet vilket inte skall vara så enormt komplext egentligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-14 16:49

Hmm ingen MIDI sync! Då är det ju inte så kul... vad ska man ha den till då lixom. Göra musiksnuttar när man sitter på T-banan...

Synd, jag var riktigt sugen!

Mvh
Demokid

Ursprungligen av Demokid:

vad ska man ha den till då lixom. Göra musiksnuttar när man sitter på T-banan...

Lättare att köra DS10 än att ta med Minimoogen.

Nej, precis, när originalet har så bra midifunktionalitet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-17 09:47

Hmm jag är faktiskt lite köpsugen... Någon som vet om DS har ljudutgång?

Mvh
Demokid

Räknas hörlursutgången? isf ja.

Ursprungligen av Demokid:

Hmm jag är faktiskt lite köpsugen... Någon som vet om DS har ljudutgång?

Mvh
Demokid

Bevaka tråden