Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleTV-ej "äkta" 1080p

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-25 13:13

Någon annan som lagt märke till att bilder och bildspel inte visas med "äkta" 1080p trots att man ställt in på 1080p i appleTV. bilderna i bildspelet ser mer ut som en dassig uppsakalning av 720p. Jag har en Samsung 40" full-HD. Kopplar jag macbooken till samma TV så ser bilder ruggigt bra ut.

ATV'n är ju bara på 720p vad jag har fattat. Har den alltid varit. Teven skalar upp det.

Vem har påstått att TV skulle vara 1080p?
Anledningen att dom ser ut som en dassig uppskalning av 720p är att det ÄR 720p.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-25 16:02

AppleTV har väl bara 1080i d v s 1080 interlaced på utgången. Men sen måste ju materialet vara det också för att man ska märka någon skillnad..

Ursprungligen av Macus:

AppleTV har väl bara 1080i d v s 1080 interlaced på utgången. Men sen måste ju materialet vara det också för att man ska märka någon skillnad..

Nej Apple TV har 1080p på utgången om man har en TV som stöder det, men trots allt är det ändå bara en uppskalning!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-26 08:33
Ursprungligen av Hugeman:

Nej Apple TV har 1080p på utgången om man har en TV som stöder det, men trots allt är det ändå bara en uppskalning!

Jaha, då slapp jag kolla det själv.

Hade jag ingen aning om, måste jag säga. Då går nog den bort och jag behåller minin.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-26 08:56

Fast den stora kvalitetsskillnaden är ju mellan PAL och 720. Mina enkla ögon blir bortskämda av SVT HD.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-15 09:51
Ursprungligen av planB:

Fast den stora kvalitetsskillnaden är ju mellan PAL och 720. Mina enkla ögon blir bortskämda av SVT HD.

Varför är det så, skiljer det inte endast 200 linjer ca?

Är det nån som vet hur det är med komponentutgångarna, kan man få ut 720p till tv:n om den endast har scart/s-video in och man använder sig av någon slags converter?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-07-15 10:07
Ursprungligen av p0tatis:

Varför är det så, skiljer det inte endast 200 linjer ca?

Är det nån som vet hur det är med komponentutgångarna, kan man få ut 720p till tv:n om den endast har scart/s-video in och man använder sig av någon slags converter?

Nej, du måste ha komponent eller HDMI in på TV:n.

Bara? Det är ju enormt mycket. Räkna ut procenten.

Ursprungligen av p0tatis:

Varför är det så, skiljer det inte endast 200 linjer ca?

Vad jag har förstått så är den lite lurig, och kör ut gränssnitt (menyer mm) i "äkta" 1080p, medan film och bilder körs i uppskalad 720p.

Ursprungligen av staed:

Vad jag har förstått så är den lite lurig, och kör ut gränssnitt (menyer mm) i "äkta" 1080p, medan film och bilder körs i uppskalad 720p.

Jaha, ja då kanske det är en annan femma. Så mycket film i 1080p kommer jag nog inte att se, var mest menyer och sådant jag funderade över...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-07-13 19:40

Jag har nu testat lite mer och kommit fram till detta:
AppleTV kan skicka 1080p signal till TV:n, men detta är totalt onödigt då allt som skickas via HDMI är uppskalat från 720p, även gränssnittet och om man kör bildspel t.ex.
Skärp er Apple! Att hårdvaran i AppleTV inte klarar video i 1080p det kan jag förstå. Men att man inte ens kan visa sina bilder i 1080p är ju helt värdelöst!

Ursprungligen av UrbanP:

Jag har nu testat lite mer och kommit fram till detta:
AppleTV kan skicka 1080p signal till TV:n, men detta är totalt onödigt då allt som skickas via HDMI är uppskalat från 720p, även gränssnittet och om man kör bildspel t.ex.
Skärp er Apple! Att hårdvaran i AppleTV inte klarar video i 1080p det kan jag förstå. Men att man inte ens kan visa sina bilder i 1080p är ju helt värdelöst!

Uppskalningen håller dock väldigt bra kvalitet, så frågan är vad du egentligen förlorar när du visar fotografiska bilder?

Ja, jag har själv prövat. 720p jämte 1080p (Sony KDL-40V2500 mot KDL-40W3000) och hade svårigheter att se skillnad.

jag hittar inte var jag ställer in ATVn så att signalen ut blir 1080 (uppskalad alltså )
Anyone?

Big A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-08 09:40

Det gör du under allmänt - video.

Med förbehåll för att det var länge sedan jag gjorde det.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-08 11:31

Ett tecken på TVs ålderdom är inte bara upplösningen den inte klarar, utan också bitraten. Den klarar inte ens av att köra 720 med filerna från min 2000:- videokamera. Den har 9k någonting, och TVn klarar bara 5k, med den upplösningen har jag för mig.

Klarar ATV bara 5000 bps!!?? Det är inte möjligt...låter ju surrealistiskt. Nog tror jag den lirar en eller ett par megabit per sek i alla fall. AVCHD konsumentkameror filmar 17 mbps - en DVD ligger på 2-4 mbps. Jag gissar att ATV'n fixar 3-5 mbps - beroende på codec (den ska ju packas upp och det är nog där flaskhalsen sitter).

Ursprungligen av planB:

Ett tecken på TVs ålderdom är inte bara upplösningen den inte klarar, utan också bitraten. Den klarar inte ens av att köra 720 med filerna från min 2000:- videokamera. Den har 9k någonting, och TVn klarar bara 5k, med den upplösningen har jag för mig.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-08 15:46
Ursprungligen av Zimmerman:

Klarar ATV bara 5000 bps!!?? Det är inte möjligt...låter ju surrealistiskt. Nog tror jag den lirar en eller ett par megabit per sek i alla fall. AVCHD konsumentkameror filmar 17 mbps - en DVD ligger på 2-4 mbps. Jag gissar att ATV'n fixar 3-5 mbps - beroende på codec (den ska ju packas upp och det är nog där flaskhalsen sitter).

Skrev fel. Givetvis skall det vara megabit inte kilobit. Men faktum kvarstår. Den når inte upp till vanliga konsumentkameror ens på 720

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 10:32
Ursprungligen av planB:

Skrev fel. Givetvis skall det vara megabit inte kilobit. Men faktum kvarstår. Den når inte upp till vanliga konsumentkameror ens på 720

Försök att visa dina AVCHD i 1080 på en 4 år gammal macbook och återkom med resultat, sen tror jag du blir tyst!

Tom min macpro tar en jävla tid att importera AVCHD i imovie/FinalCut. AVCHD använder fetaste-fetaste komprimering. Tänkt dig själv att packa upp en 5Mbyte zip fil 25 ggr i sekunden (Lite överdrift men)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-09 13:18
Ursprungligen av studiox:

Försök att visa dina AVCHD i 1080 på en 4 år gammal macbook och återkom med resultat, sen tror jag du blir tyst!

Tom min macpro tar en jävla tid att importera AVCHD i imovie/FinalCut. AVCHD använder fetaste-fetaste komprimering. Tänkt dig själv att packa upp en 5Mbyte zip fil 25 ggr i sekunden (Lite överdrift men)

Att en fyra år gammal Macbook inte heller klarar av att spela upp AVCHD i 1080 gör väl inte Apple TV bättre? Det finns mediaspelare för 1000:- som spelar upp 1080p för glatta livet. Inte mycket begärt om Apples produkter klarar det också.

Jag filmar i 720 och det är nog tålamodsprövande redan det, och jag vågar knappt tänka på vilket tid det skulle ta att importera / exportera till 1080 på min hårdvara.

Ok... En aning offtopic här, fast på samma planhalva.

För er som vill kunna hålla liv i era trötta tv:ar så finns det hopp. Även om hoppet kräver en del hackande. Broadcom har utvecklat ett litet Mini PCIe-kort som klarar att avkoda MPEG2, VC-1 och H.264 i upp till 1080p, och Broadcom håller tillsammans med utvecklaren som portade XBMC till tv på att fixa stöd för kortet.

Så, man kommer inom en inte alltför avlägsen framtid att kunna kika på 1080p-filmer via sin tv, så länge man använder XBMC. Fast det kräver att man köper ett litet Mini PCIe-kort och kastar ut Airport-kortet ur tv:n.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-12-08 15:26

Ni som har TV och klagar på upplösningen, vilken bildvisare har ni? En 40" LCD syns det ju ingen skillnad på mellan 720p och 1080p, den är ju för liten. Man måste upp i betydligt större format för att nyttja den högre upplösningen.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-08 15:49
Ursprungligen av MatsOlov:

Ni som har TV och klagar på upplösningen, vilken bildvisare har ni? En 40" LCD syns det ju ingen skillnad på mellan 720p och 1080p, den är ju för liten. Man måste upp i betydligt större format för att nyttja den högre upplösningen.

Schhhhhhhh!

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 16:07

Jag ska äta en balja rotmos om du kan få en 1000 kr mediaspelare att spela upp 1080p AVCHD native

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-09 16:22
Ursprungligen av studiox:

Jag ska äta en balja rotmos om du kan få en 1000 kr mediaspelare att spela upp 1080p AVCHD native

Jag hade fel. Den kostar 749:-

WESTERN DIGITAL TV HD MEDIASPELARE - Förvandla din USB disk till en HD mediaspelare - Produktinformation

Jag har en sådan. Kontakta mig om du vill att jag skall testa. Jag har inte kört något 1080p i den men på papperet så stöder den både AVCHD och 1080p. Däremot vet jag inte vilket bitrate.

  • Oregistrerad
  • 2009-12-09 18:30

Återkom när du testat då

Notera att jag också skrev "NATIVE" dvs den ska använda processorn och inget hårdvarudekoder då ATV inte har någon sådan.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-12-10 01:46

Jag önskar så att TV skulle vara funkis, men det är inte det än.
I flera trådar har jag ställt frågan: varför TV? och ännu ej fått en bra förklaring, då listan på format som inte funkar är långt mycket längre än listan på de format som funkar. Förlåt denna utvikning men jag önskar så att TV med full 1080p snart är på marknaden.

Jag hoppas våra annars så framsynta amerikanska datortillverkare, vaknar upp och inser att utvecklingen inte står stilla på det här området. På tal om AVCHD har jag beställt en i7 och hoppas den skall fixa det hela. Håller tummarna!

Ursprungligen av Ricard:

Jag önskar så att TV skulle vara funkis, men det är inte det än.
I flera trådar har jag ställt frågan: varför TV? och ännu ej fått en bra förklaring, då listan på format som inte funkar är långt mycket längre än listan på de format som funkar. Förlåt denna utvikning men jag önskar så att TV med full 1080p snart är på marknaden.

Jag hoppas våra annars så framsynta amerikanska datortillverkare, vaknar upp och inser att utvecklingen inte står stilla på det här området. På tal om AVCHD har jag beställt en i7 och hoppas den skall fixa det hela. Håller tummarna!

Vill du veta varför du ska köpa en AppleTV? En AppleTV ska du köpa om du vill ha en snygg och smidig media-spelare för att spela upp ditt iTunes-innehåll, framförallt tänkt för det du köper av Apple, vilket kanske inte är så mycket om du bor i konungariket sverige.

Du ska inte köpa en AppleTV om du vill spela de senaste allskönes piratformaten i standardutförande för det kommer Apple förmodligen aldrig stödja utan då är du hänvisad till att det går att hacka den.

I dagsläget finns ingen anledning för Apple att släppa en ny AppleTV då den gör det den ska. 1080p kommer den dagen Apple börja sälja 1080p i iTunes, innan dess har dem ingen som helst anledning att släppa någon ny hårdvara.

Enda ljusningen i så fall ligger väl i att den hårdvaran som Apple använder börjar bli lite gammal så förhoppningsvis kan Apple inte få tag i den så länge till så att dem bli tvungna att släppa en ny maskin, därmed inte sagt att 1080p kommer att stödjas från Apples sida om dem inte samtidigt börja sälja filmer i 1080p.

Troligtvis så är detta inte svaret på din fråga, för jag tror aldrig du kan få ett svar som kan motivera ett köp av en AppleTV då du söker funktioner som AppleTV troligtvis aldrig kommer att få

Bevaka tråden