Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklicka för att skicka en fil per mail?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 11:27

Hej,
jag provade att söka på forumet utan resultat. Jag skulle vilja kunna högerklicka på en fil i finder och sen välja skicka till:
Då ska min Lotus Notes email klient skapa ett nytt mail och bifoga filen.
Är detta möjligt på Macen?

Jag har testat Automator, men det verkar bara fungera för Entourage dessvärre.
Någon som har lite erfarenheter att dela med sig?

I många många trådar har jag fått förklara att Automator är ett program som ett litet litet fåtal program har ett litet litet begränsat stöd för, vilket innebär att en liten liten mängd med åtgärder kan automatiseras. Det är alltså i dagsläget mycket ovanligt att ett program har stöd för Automator och har det stöd är det inte hela programmets funktioner, det är ett litet fåtal.

Stödet för Applescript är dock mycket större, har ett program stöd för Applescript är det vanligen stort och rejält och många många program har stöd för Applescript.

Applescript kan även göra många saker som inte Automator kan, tex fatta beslut och gå olika vägar beroende på villkor.

Automator är vanligen helt enkelt fel lösning. I en annan tråd liknade jag det vid att redigera video med Word eller försöka landa ett flygplan i Excel man kör på en dator sittandes i Business-class.

Du har redan konstaterat att Loutus Notes inte har stöd för Automator.

Nästa steg är att kolla om det har stöd för Applescript - starta Program > Applescript > Manusredigerare. Välj Arkiv > Öppna ordlista. Om du hittar Lotus Notes där i, öppna det.

Se vilka kommandon som finns, verkar något av dem ha att göra med att skapa ett email? Sök på saker som make, attachment, mail tex.

I annat fall kan du prova med den vanliga enkla (på Mac)-genvägen att helt enkelt dra filen på ikonen för Loutus Notes i dockan och se om inte det skapar ett nytt mail med filen som bilaga. Så är det i de flesta epostprogram.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 17:27

Hej Taz_1999,
tack för ditt inlägg, dock inte mycket som hjälpte.
Automator är väldigt begränsat har jag oxo konstaterat.
Droppa filer på notes ikonen i dockan fungerar ikke
Kikade i Skriptredigeraren och ordlistorna där, ingen Lotus Notes dessvärre.
Verkar inte som om det inte finns någon lösning

Vilket alltså beror på att du använder dig av Lotus Notes, vars utvecklare inte har lagt in stöd för Applescript eller Automator i programmet, eller helt vanlig drag och släpp.

Hade det varit Mail, Entourage eller andra epostklienter så hade det gått. Båda dessa har tex utmärkt stöd för Applescript. Att anpassa tex detta för att ta med en bilaga också hade inte varit svårt:

http://www.99.se/applescript/25805-applescript-foer-att-skapa-mail-till-viss-person-i-microsoft-entourage.html

Båda dessa program har också funktionen att skapa nytt mail om man släpper en fil på programikonen. Jag säger detta bara för att klargöra att det är inte "Macens" fel så att säga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-14 08:26

Skulle v ilja säga att Notes är skit. fast sen så jobbar jag på företaget som säljer det, så det kanske inte är så passande. Ska kolla i vårt utv. forum o se om det inte är någon med samma problem

1
Bevaka tråden