Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S T U L E N ?

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-11-03 19:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av William Naversten
Försäkringsbedrägeri alltså? Tycker du är OK, tydligen? Nu förstår jag varför min premie har blivit så mycket dyrare.

Din premie har blivit dyrare antagligen pga dyra lägenheter för chefer och deras anhöriga.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Din premie har blivit dyrare antagligen pga dyra lägenheter för chefer och deras anhöriga.

Med den omsättningen som Skandia och andra försäkringsbolag har, dvs ett stort antal miljarder, tror jag inte att några miljoner till lägenheter spelar någon större roll. Därmed inte sagt att jag tycker att det är OK vad dom gjort, långt ifrån. Men jag vill gärna få rätt perspektiv på saker och ting. Att försöka få ut orättmätigt på en försäkring är bedrägeri och inget annat. Tyvärr är det nog så många som gör så att det påverkar premierna. Att diverse chefer har fått några lägenheter är inget försvar för bedrägeri. Rösta hellre med fötterna och välj ett annat bolag.

  • Medlem
  • 2003-11-04 02:41

Appropå stulet...
Har meilat med killen ang. 17"macen och han har kvitto o allt! Är jag naiv om jag slår till? Skulle verkligen vilja ha en sån dator!

  • Medlem
  • 2003-11-04 06:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av maclake
Ja precis... Men även lägenheter på Strandvägen och överbetalda läkare som har betalt för att förnedra människor som betalt sina premier snällt i alla år och inte får en spänn när dom skadar sig!
Så länge försäkringsbolagen uppför sig som dom gör idag så skulle jag inte ha några moraliska betänkligheter angående att göra så... bara den har blivit stulen!

STAND UPP FOR YOUR RIGHTS!

Hur kom läkarna in i bilden?:confused:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-04 07:31

De bolag som är på tapeten just nu är livbolagen och deras premiesättning och utgifter påverkar inte premien på era sakförsäkringar. Detta är helt skilda verksamheter som bär sina egna kostnader.
Sen är ju spiralen när det gäller försäkringar oändlig. Ju mer folk fuskar, desto dyrare blir det. Ju dyrare det blir desto mer fuskar folk eftersom "man har ju ändå betalat in så mycket genom åren så det är lika bra att lägga på lite extra"...
Vi skjuter oss själva i foten med det tänkandet. Man har fått valuta för sina pengar trots att man aldrig utnyttat sin försäkring. Det är ju risken som bolaget står för man betalar för...

A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 07:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Att diverse chefer har fått några lägenheter är inget försvar för bedrägeri. Rösta hellre med fötterna och välj ett annat bolag.

Nej precis! Att uräkta sitt eget brottsliga/dåliga/omoraliska beteende genom att skylla på att "andra är dumma" är knappast att ta ansvar för sina handlingar.
(Vill minnas att det var rätt vanligt med just den uräkten på dagis...:rolleyes: )
Ta en titt på villkoren hos olika försäkringsbolag och kolla premien och vad du får för den. Rösta sedan med fötterna, precis som Alf säger. Det kan löna sig och du har hedern i behåll.
Kan tipsa om Salus Ansvar om du är medlem i t ex ngt fack. De har bra villkor och premier. Men, kolla andra bolag också.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 08:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Måns
Appropå stulet...
Har meilat med killen ang. 17"macen och han har kvitto o allt! Är jag naiv om jag slår till? Skulle verkligen vilja ha en sån dator!

Har han kvitt och grejjor så slå till så klart - men tänk på att "god tro" inte gäller sedan en tid

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 08:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Måns
Appropå stulet...
Har meilat med killen ang. 17"macen och han har kvitto o allt! Är jag naiv om jag slår till? Skulle verkligen vilja ha en sån dator!

Var det inte i Luleå datorn fanns? Och du i Malmö? Hur gör man en säker affär då? "Sätt in pengar så kommer den..." eller postförskott för ett tomt paket? Varför säljer han den för 13000 och inte det dubbla? Lite väl passande att han finns i Luleå, så långt borta från de flesta eventuella köpare...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 08:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Lite väl passande att han finns i Luleå, så långt borta från de flesta eventuella köpare...

Då är det skönt att ha lite 99:or i lule som kanske kan vidarefefordra mot betalning (åt endera hållet )

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 09:01

Jag bor i lule.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 09:48

Lite väl passande att han SÄGER sig finnas i Luleå menade jag egentligen. Han kan ju finnas var som helst. Det är ju synd att anta att det är nåt fuffens med det hela, men svårt att låta bli...

Hur går det för er som haft kontakt med säljaren?

  • Medlem
  • 2003-11-04 14:17

Jag har ju i och för sig inte fått se serienumret ännu... men det går ju att ljuga om det också... Såg att någon här hade bett om att få det. Är det någon som fått det då?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-11-04 16:26

Hmm, en kompis till mig ringde på en iBook med liknande prissättning(i Norrbotten), kompisen bor i Luleå, men det visade sig att killen som sålde hade annonserat ut den när han var hemma på älgjakt, men han hade -alldelens nyss- åkt hem igen till Stockholm.

Men annonsören skulle gärna skicka upp datorn med post för påseende om mottagaren satte in 500:- för frakten. Min kompis erbjöd 1000.- mer än utannonserat pris om killen kunde skicka datorn till någon av sina kompisar eller föräldrar, men se det ville han inte gå med på.

Det luktade blåsning lång väg, eftersom polisen inte alls utreder om det är så små summor som 500:-, blåser man 10-15 personer per vecka så blir det bra inkomst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 00:21

V A R N I N G ! ! ! V A R N I N G ! ! !

Min brors kompis skulle köpa en beg Powerbook från *********,, han betalade 14 000 för en tom låda,,, stackarn.
När han gjorde polisanmälan så visade det sig att det är en kille som håller på att säljer icke existerande Mac maskiner på nätet,, han har hållit på sedan i somras och har lyckats blåsa ett tiotal personer. Han kommer från Göteborg men säger att han bor i bla Visby och i lite olika orter runt om i Norrland. Han heter Kim Lundström men brukar även kalla sig för Peter och Micke Lundström, det som är det mest oklara är att han gör det i sitt namn och polisen har span på honom, även åklagare är inkallad och dom kommer att plocka honom snart..

Ursprungligen av Fredric:

V A R N I N G ! ! ! V A R N I N G ! ! !

Min brors kompis skulle köpa en beg Powerbook från *********,, han betalade 14 000 för en tom låda,,, stackarn.
När han gjorde polisanmälan så visade det sig att det är en kille som håller på att säljer icke existerande Mac maskiner på nätet,, han har hållit på sedan i somras och har lyckats blåsa ett tiotal personer. Han kommer från Göteborg men säger att han bor i bla Visby och i lite olika orter runt om i Norrland. Han heter Kim Lundström men brukar även kalla sig för Peter och Micke Lundström, det som är det mest oklara är att han gör det i sitt namn och polisen har span på honom, även åklagare är inkallad och dom kommer att plocka honom snart..

Kim svarade på min annons på blocket och erbjöd en Mac Mini 2GHz till 4000. Han hade två olika storys, en att han fått ut en på försäkringen, sedan hade ekonomiska problem. Mycket trovärdig, mailade mig kvittot från Apple, personnr etc etc. Jag har mer info - PM:a mig.

http://www.blocket.se/helsingborg/Mac_Mini_22400945.htm?ca=23_3&w=0

  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 01:21

Off topic till Fredric:

Du måste snart ändra din avatar innan det är försent. Jag tror numera att du ser ut sådär och skulle få en chock om jag träffade dig och du avviker det minsta från bilden.

On topic:
Håller med Kimpa att dagisursäkten är ett skämt om man vill vidare i livet.
Vad...VAD i hela världen skullle få mig att lita mer på den som använder de metoderna än själva tjuven som började hela grejen??

Jag får alltför ofta "tillåtna" förslag från kunder som vill skriva om kvitton, förfalska datum osv för att rädda eget skinn.
Nån tokstolle stal en dator och berövade därmed offret på kanske 15.000:-.
Offret går vidare och lurar sitt offer på 15.000:- - med det är av nån anledning tydligen både smartare och riktigare...

Plocka tjuven på nåt för 15.000 istället, då kan jag förstå logiken.

  • Medlem
  • 2003-11-27 08:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Med den omsättningen som Skandia och andra försäkringsbolag har, dvs ett stort antal miljarder, tror jag inte att några miljoner till lägenheter spelar någon större roll. Därmed inte sagt att jag tycker att det är OK vad dom gjort, långt ifrån. Men jag vill gärna få rätt perspektiv på saker och ting. Att försöka få ut orättmätigt på en försäkring är bedrägeri och inget annat. Tyvärr är det nog så många som gör så att det påverkar premierna. Att diverse chefer har fått några lägenheter är inget försvar för bedrägeri. Rösta hellre med fötterna och välj ett annat bolag.

Ups! Det verkar som att cheferna är de största bedragarna trots allt. Några miljoner till lägenheter har blivit några miljarder för bonus. Kolla här!

Reflektion :

Denna tråd är en sån där klassisk tråd, som när den kommer över ett visst antal inlägg inte alls handlar om det den började med..

Tråden handlar ocm Stulna maccar - men hoppar man driekt till sista inlägget så handlar det om Skandias skandal

/ Mvh Daniel

  • Medlem
  • 2003-11-27 13:39

Visst är det lite off topic men frågan är, försäkringens vara eller icke vara för stulna Macar och hur man ska agera.

E bananerna slut?

  • Medlem
  • 2003-11-27 22:13

Vi vet inte riktigt när bananerna kommer. Titta in nästa vecka för besked.

Under tiden kan du försöka dra nån slutsats från den här tråden hur du ska skydda din PB, om du har någon sådan, vilket försäkringsbolag du ska välja och hur du ska agera mot de.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-10 01:18

fick ett samtal i förrgår av en kille som sett min annons om sökandet efter en pb.

han hade en sprillans ny pb g4 1,25 ghz, 15" osv _utan_ garanti och sålde allt för 7000. nästan lust att anmäla fanskapet eftersom jag har hans mobilnummer. man blir sur.

Hur kan man se om en powerbook man skaffat sig via byte är stulen?
Är det ringa apple som gäller?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-05 21:31
Ursprungligen av John Schöld:

Hur kan man se om en powerbook man skaffat sig via byte är stulen?
Är det ringa apple som gäller?

Ja en bra fråga. Kan man ringa Apple eller lokala återförsäljare och kolla om saker o ting är stulna?

Fem år gammal tråd, dagens bump!

Ursprungligen av wilhelm-pod:

Fem år gammal tråd, dagens bump!

Och? En skurk är en skurk, när helst han dyker upp.

Någon som vet annat om sagde Kim, får gärna berätta.

Nä, visst är det så... Hoppas "Kim" åker fast!

Jag trodde att han hade akt fast?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-07-05 14:50
Ursprungligen av Johan Sjöholm:

Jag trodde att han hade akt fast?

Jo, man skulle kunna tro det. Men i Sverige så är det ganska riskfritt att vara kriminell så länge man inte ägnar sig åt att blåsa staten på pengar eller fortkörning.

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2009-07-14 10:31

Nu är han igång igen...

Kim huserade som bäst på Tradera i några veckor nu i juli innan han slutligen blev avstängd.

Hoppas att fler än jag inte betalade in något i förskott.

Anmäler till polisen nu, men som sagt, det blir väl lagt längst ner i högen under lågprioriterat?

Bevaka tråden