Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billig/prisvärd stålsträngad?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Spelar idag på farsans Hagström Bjärton från 60-talet. Fantastisk, men man är ju nästan rädd för att titta på den... Känns inge tryggt att sätta sig i parken en sommardag; är det inte regn så är det sol, barn, nödiga flygfän eller frisbeeterrorister.

Om man skulle vilja ha en lågbudget bruksgitarr, vad ska man kolla på? Vill ha hyfsat smal hals men med rund greppbräda (gärna 7.25" som gamla Fendrar eller däromkring) samt mycket låg stränghöjd. Ljudet och utséendet går däremot att kompromissa med.

Inbyggd mik / halvakustisk är helt ok men inte viktigt. När jag tänker skulle en såndär missbildad travel guitar kunna funka också.

Begagnat eller nytt spelar ingen roll, men jag vet verkligen ingenting om marknaden och vad som finns. Pris upp till kanske 3-4000, men 500 pix skulle kännas mer i min smak

Farsans Hagström Bjärton har typ tune-o-matic-stall och sån där stränghållare som viker sig in runt kroppen där nere på gitarren. Det verkar väldigt bra om man vill ha låg stränghöjd. Tyvärr verkar det vara ovanligt. Kanske jag som missförstår alltihop; hur justerar man stränghöjd på ett vanligt western-stall?

fender har någon stålsträngad kring typ 1500 spänn eller nåt. de brukar låta helt ok också. tyvärr har jag ingen aning om vad de har för profil på sina halsar och så, men bor du i en hyffsat stor tätort är det ju bara att knalla in på en musikaffär och prova några.

Är denna Fender speciellt bra eller tänkte du på att jag efterfrågade "radie som en gammal Fender"?

Fenders akustiska grejer verkar ju inte bruka få några lysande recensioner precis (har googlat runt lite nu), men om det finns guldkorn till låga priser så är det ju precis vad jag söker!

Totalt oväsentlig information: jag har Fenders sämsta och billigaste banjo FB-54 (senast inköpta övriga?) som jag är rätt så nöjd med. Jag önskar att Fender ville signa mig som sin sämsta och billigaste banjospelare.

Senast redigerat 2009-07-14 20:49
1
Bevaka tråden