Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linndrum II ( Boomchick byter namn och kostym !)

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-23 16:01

haha, nä tack. skall minska av riggen till hälften nu tänkte jag.

Hoppas mixern kommer ha aux-stöd!!
Tycker den tredje designen är grym.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-23 19:50

... vet inte varför, men jag blir mer och mer skeptisk till denna skapelse.

Det känns helt barockt att folk är skeptiska till det här projektet i detta stadium. Lite osympatiskt, faktiskt. Det är ganska tunga namn som sätter sina signaturer på den här produkten och det är ju oklart hur den kommer att se ut och fungera när den väl är klar. Jag ser med spänning fram emot slutalstret.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-09-23 20:15

Hehe, ta nu inte så allvarligt på allt
... jag tänkte på hur designutvecklingen har sett ut.

.. typ från smidig liveburk till workstationmonster..

(Inom parentes)

Idag, på en konferens som jag varit med och anordnat, höll jag ett kort föredrag på morgonen som var menat att sätta agendan. Detta är alltså produktutvecklingsfolk som inte har koll på musikbranschen vad jag vet.

Så, då berättade jag om Roger Linn, hur han i princip möjliggjorde utformningen av nya musikgenrer med Linn LM-1, och hur han sedan dödade sitt eget företag genom att släppa Linn 9000 innan programvaran i den fungerade.

... och hur sedan Akai - som delvis var med och skapade det moderna hiphopsoundet - blev uppköpta efter svåra år efter den mindre lyckade lanseringen av S5000/S6000 (som var grymma maskiner.. tre år efter att de släpptes när mjukvaran äntligen kommit ikapp) ... och hur de nu släppt MPC5000 som Just Blaze hävdar i sin blogg inte borde vara kommersiellt tillgänglig pga mjukvaran...

Vi lär oss aldrig? Hoppas Roger lärt sig.

(Ja, det blev bejublat )

Ursprungligen av The Introvert:

Vi lär oss aldrig? Hoppas Roger lärt sig.

Jag mailade Just Blaze blogginlägg för inte så länge sen till Roger Teh Suck | themegatrondon2.com och han tyckte det var rätt kul. Han berättade bl a att han var lite skadeglad eftersom Akai slutat betala royalties på OSet/idéer (som de tydligen gjort tidigare) och att han inte ens har hjälpt till ens som konsult på Akai sen MPC2000.... Och det var ju egentligen sista MPCn som rullade som den ska redan när den släpptes.

Han skrev då också att han av den anledningen verkligen inte skulle försöka "rusha" ut den här produkten utan leverera en bra, gedigen produkt från ruta ett. Så det är iaf inte JAG orolig för...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-12-27 20:37
Ursprungligen av j antoni:

Jag mailade Just Blaze blogginlägg för inte så länge sen till Roger Teh Suck | themegatrondon2.com och han tyckte det var rätt kul. Han berättade bl a att han var lite skadeglad eftersom Akai slutat betala royalties på OSet/idéer (som de tydligen gjort tidigare) och att han inte ens har hjälpt till ens som konsult på Akai sen MPC2000.... Och det var ju egentligen sista MPCn som rullade som den ska redan när den släpptes.

Han skrev då också att han av den anledningen verkligen inte skulle försöka "rusha" ut den här produkten utan leverera en bra, gedigen produkt från ruta ett. Så det är iaf inte JAG orolig för...

Ja det har du rätt i, och sen får vi väll hoppas på att han stoppar in ordentligt
med förstavärldskrigs komponenter i den ochså så att den blir riktigt retrolik!

Jag är mest sur för att jag vet att jag kommer att köpa den när jag egentligen inte har råd.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-09-23 21:16

vill se slutresultatet och därefter bedömma produkten
(sen lär den väl kosta väldigt väldigt mycket pengar)

Ursprungligen av leere:

vill se slutresultatet och därefter bedömma produkten
(sen lär den väl kosta väldigt väldigt mycket pengar)

De priserna som de siktade på att försöka släppa den för från början var billigare än motsvarande Akai-produkter, vet dock inte hur det ser ut nu med den nya designen etc.... Men från början räknades ju "Digital" till lite dyrare än MPC1000 och "Analog" som någonstans vid MPC2500-priset.

Men som sagt,
produkten är inte klar än och det är extremt mycket kvar att göra....

Och det som är otroligt coolt i denna sammankopplade värld, är att jag kommer att kunna göra ett "slutet gott" - slut på sagan nu, när jag sammanfattar konferensen!

Tack Johan

Linndrum II

Roger Linn Design
vad tror ni?

Vad kan den tänkas kosta?
analog synth + sampler brukar ju kunna dra iväg rätt rejält.

Och är det verkligen en så bra ide att lägga padsen rektangulärt från vänster till höger istället för i en fyrkant uppåt som på MPC?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-30 17:43

Minst 10 k kr troligen 15 k kr, Den ser rätt porrig ut. Jag kan tänka mig den här som julklapp åt mig själv...

edti: el födelsedagspresent beroende på när den kommer

8x2 är horizontellt är bra iochmed event-sequensern.

Blir väll födelsedagspesent då... eftersom den i dagsläget ska släppas 2009. Hoppas den stannar under 15 papp iaf. Det känns ju ändå rätt överkomligt.

Jag är lite avig till linndrum upplägget på trumpads. säkert jättebra integrerat i realtime step sequensern.

Inte helt oväntat så visualiserar de sequenser-loopen på padsen:
YouTube - Dave Smith Linndrum II Roger Linn

Men klassiskt mpc-trummande, vilket jag vill ge mig in på iom att jag inte ägt någon mpc själv... känns ju som att det borde bli svårare... eller ? Någon som spelat på Linn9000?

Hoppas verkligen att dom tänker på att fixa bra känsla i padsen.
Så att dom inte är mjuka och huller om buller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-27 16:36

http://www.rogerlinndesign.com/products/linndrum2/index.shtml

De tänker inte visa den på NAMM nu i januari. Men tror att de har den klar till 3:e kvartalet 2009.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-01-18 23:26
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 18:48

Senaste nytt: LinnDrum II

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-07-10 18:51

den kommer bli troligtvis bli klar i slutet på nästa år eller något.
med tanke på det som roger skriver att dave's relativt stora succe med sina synthar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 19:50

Fint att de är ärliga iaf!

Så var det vaporware till slut. Men som sagt, ärligheten uppskattas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 21:26

Jag tror inte det är vaporware. De kommer nog släppa något i slutändan. Men det lär ta minst 1-2 år till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-10 21:51

Tror dom kommer att gå skilda vägar och projektet enbart linns.

Och när det släpper den så kommer den att vara dyyyyr, ha 58582923 hyperavancerade funktioner som varenda gratis mjukvara redan har och vara omodern på så sätt att samma funktioner finns på Rolands och Korgs små manicker som kostar 3995 spänn.

VI får se om jag får rätt. Förlåt om jag låter negativ, men jag jag tor att det blir skit och pannkaka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-10 23:19

Eller helt fantastisk, det är de två alternativen!

Suck, nu får man vänta ännu längre. Dom har ju hållit på i en evighet nu!

  • Medlem
  • 2009-07-15 20:49

äh, snart kommer ju denna med grym spelkänsla!

Bevaka tråden