Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med musikskapandet i allmänhet

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av From:

Tror det var Jan Guillou som sa att "Jag är proffs, jag sysslar inte med inspiration" vilket är en devis jag aldrig lyckats förstå själv. Jag kan inte tvinga fram musik utan den kommer när den själv vill. Och det måste vara roligt annars blir det ingenting. Frustrerande ibland men jag har insett att det är så jag funkar.

De allra flesta proffs (vare sig det är författare, musiker eller nåt annat) resonerar som Guillou. De tvingar sig själva att sätta sig ner och jobba ett visst antal timmar varje dag även om resultatet blir skräp. Strindberg hade alltid inplanerat ett visst antal timmar samma tid varje dag då han skulle skriva. Man får räkna med att det mesta av det man gör blir mindre lyckat. En uppfinnare gör ju för det mesta en massa misslyckade prototyper innan han är klar. När Monty Python gjorde sina sketcher skrev medlemmarna utkast var för sig och träffades sedan regelbundet och läste upp resultaten för gruppen. 90 % av alla utkast hamnade i papperskorgen och hur de resterande tio procenten blev vet vi ju alla.

  • Medlem
  • 2009-07-07 11:49

From: Nog vill man ha inspiration alltid, men det är inte alltid jag har sådan. Då kan det löna sig att köra igång ändå, fast inte med målet att då göra ett mästerverk. Snarare kan det bli att jag testar lite olika tekniker, konstiga patchar mellan maskiner eller liknande. Rätt ofta så kommer känslan av "oj, det här var kul, nu blir det allt en låt!" smygandes.

Så, lite tvång kan vara bra ibland! Just för att sätta igång. Känner jag däremot att det inte fungerar när jag har gett det lite tid så är det läge att göra något annat. Då har jag i alla fall försökt.

pröva att spela ihop med vänner och folk som vill spela med dig, tills du hittar några personer som du klickar bra med. jag brukar inte heller styra vokalister och studiomusiker så mycket, är betydligt intressantare att se vad dom själva kan bidra med och det kan i sin insperera dig till nya infall på låten... eller nästa. att skriva för vokalister kräver så himla mycket mindre än instrumental musik med. vad som bara skulle vara ett utkast för en instrumental låt kan vara en färdig instrumental till en sångerska. samma arbetsflöde kan användas där med också... att du spelar in vokaler och sen går tillbaka och lägger till detaljer. eller jobbar som faithless tex, och först gör en grov skiss, sen börjar vokalisten skriva text och därefter så bygger du vidare låten kring vokalen. en annan möjlighet är att låta vokalister komma och spela in till en metronom och bygga låten kring deras text. görs ganska flitigt inom Hip Hop tex numera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-12 19:45

Jag kanske istället ska säga "jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-13 02:02

imorgon ska jag sätta in en till\ny användare på denna maskinen (läs idag senare)
-- denne har inte tillgång till nätet väl inloggad .. bara musakGrejjer framför sig
-- fasen va lätt det e att trilla ur sakerna med annat hela tiden -- uppkopplad!

"jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

- hänger på!
- men försöka går ju, kanske ...
- jag vet inte var det slutar \ eller börjar

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-13 19:09

"jag är amatör, jag sysslar inte med disciplin"

årets citat!

Om du inte har tillgång till nätet så går det väll inte att komma åt din dator från nätet då heller va? Då sparar du ju cpu på brandväggar och sånt dessutom.

Jag har semester nu, och bestämde mig för att riva upp en kreativ blockering som jag haft under rätt lång tid.

Alltså, klockan på halv åtta, upp varje morgon, frukost, och sedan in i studion med kaffekoppen.

Första veckan var riktigt trög. Efter att ha suttit och duddat med lite pluggar, spelat några ackord på en gitarr osv började det vanliga mönstret sänka sig:

* Lyssnar igenom högen av låtskisser. Hu vad mycket jobb det är med denna - nästa kanske är enklare?
* Hm, jag borde koppla om studion på ett annat sätt, det skulle göra det hela enklare
* Äh, jag är ju inte tajt längre, det kommer att ta mig hela dan att spela in ett basriff

och efter en stund hemföll jag till en mix av dessa saker istället:

* Lyssna igenom hundra fabriksljud på ny rolig plugg (som måste installeras först)
* Surfa efter instrument/nya pluggar trots att jag redan har för mycket för att lära mig allt
* Läsa 99
* Surfa
* Spela lite PS3 "för inspiration"
* Läsa 99
* Städa. Möblera om i studion. Dammsuga.
* "Mer kaffe"
* Läsa 99
* Ge mig ut och springa
...

Jag fick kanske ut 1-2 timmars "någorlunda vettig studiotid" per dag, och kände mig ganska misslyckad på senkvällen. Men, envetet fortsatte jag kliva upp och nöta på.

...

I måndags klickade det till, efter en vecka. Plötsligt var det roligt, spännande och kreativt att sitta i studion. Igår satt jag i 12h i sträck och fick hejda mig till slut innan jag blir en permamakaron i ryggen. Idag tar jag en liten lunchpaus nu för att 99a lite, sedan tillbaks till mix och inspelning

Yes! Sinnets seger över... sinnet! Och ett bevis för min egen del att jag kan skapa arbetslust ur arbetsmiljö och .. att faktiskt sätta sig ned och arbeta.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-15 13:01

låter som den plan jag ska försöka utföra from nästa vecka ...

  • Medlem
  • 2009-07-15 13:13

The Introvert: Kul! Låter som om du först behövde slappna av lite, få gjort en del saker innan huvudet var redo. Skall försöka något sådant själv nu snart.

Härlig rapport Introvert! Jag ska försöka mig på något liknande snart. Vill inte kalla mitt sinneslag tvärstopp, men det är inte långt ifrån.
Måste konfigurera upp nya datorn, sen är det bara att tuta och köra i princip.

Det bästa av allt är att jag har all tid i världen nu... åtminstone en eller två månader framöver :]
Det tråkiga är att jag vill göra musik som jag varken har kunskap om, eller verktyg för. Men om jag gör mitt bästa, och på mitt eget vis så kanske det blir något av det. Eller så får man måla in sig i hörnet igen.
Sålänge man har det najs i sin lilla ljudvärld så gör det inte såmycket.

Värsta inspirationsdöden är att vänta på att Record ska släppas. Försöker slå det ur huvudet!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-07-15 18:22

shit, jag blir fett paralyserad av att ha ngt som precis ska ut ..

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-07-16 21:15

Om det bara fans folk att träffa här i trakten så!! Nån häromkring i skogen??

Bevaka tråden