Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon 1000D eller 450?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag skulle vilja köpa en systemkamera äger nu en kompaktkamera som jag tycker jag kommer ingen vart med. Jag är intresserad av natur och fåglar frågan är tycker ni man kan nöja sig med en 1000d eller tycker ni man ska satsa hellre på en 450 den är ju dyrare än 1000d men är det värt det? Jag är ganska ny men har kört 1000d förut.

Kan man komma ngt över de allra billigaste instegsmodellerna är det bra.

Ofta blir det mera "gedigenhet" och mindre plastkänsla.

Själv är jag inte så hemskt påläst på Canon, använder helst Nikon och Pentax så mina råd kan du nog se som mera generella.

Själv tycker jag A & O är att den exponerar rätt; alltså mäter ljuset korrekt och ger dig en bild som stämmer med verkligheten. Diverse "grejer på modet" får vara upp till var och en men själv ger jag inte mkt för HD-filmning (du fyller ett minneskort med några minuters filmande), GPS (funkar ju jättebra inomhus) eller "skräddarsydda" program (ratten full med glada symboler)....

Ingen av märkena Canon, Nikon, Pentax eller Olympos har idag en dålig kamera om man bara kommer upp ett steg över instegsmodellen.

De flesta "kit" levereras med ett halvpissigt objektiv som "kit-objektiv", kan man komma bort från det är det mkt bra. Ex köpa huset löst och ett bättre objektiv (kanske ett med FAST ljusstyrka om det är en Zoom)

Vill du plugga siffror är Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ en bra site... de har allt...

450 ger suveräna bilder, hade en sådan innan jag skaffa mig nu en Canon EOS 500D där man även får 1080P HD inspelning Video

Helnöjd med 450d

Intressant att du ställt exakt samma fråga i MacWorlds forum, litar du inte på oss eller?

Jodå, men alltid bra att dubbelkolla här med

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-07-17 21:18

Spara på kamerahus, slösa på objektiv

Spara på kamerahus, slösa på objektiv, är en god regel.

Leta t ex efter den gamla 1/4-proffsmodellen EOS 30d, finns för 3.500 begagnad på fotosidan.se. Känns betydligt bättre att jobba med än de 3- och 4-siffriga Canon EOS.

Pixlarna du förlorar uppväger du med ett mycket bättre objektiv än du tänkt dig från början, t ex ett Canon 70-200 4.0 med IS, så kommer du och fåglarna på samma plan.

Jag lovar att du inte kommer att bli besviken på att omprioritera på det viset.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-08-14 13:45

Om valet står mellan just 1000D och 450D så hade jag valt 450D.
Den räcker långt, men är fotografering något som du vet att du kommer fortsätta med så hade jag nog gått upp ännu ett steg kanske till 50D eller liknande.

Sen är det som många säger att man bör lägga de mesta pengarna på bra objektiv, så en 450D med bra glas kommer att ge toppenbilder.

1
Bevaka tråden