Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med köp av stativ

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag växer sakta men säkert in i min roll som amatör-hobby-fotograf. Det enda jag hittills har inhandlat extra är ett 55-200mm objektiv. Inte det bästa, men heller inte det värsta.

Flera har påpekat att jag borde handla ett stativ, så jag tänkte dels reda ut i vilka lägen man bör använda stativ?

Sen jag mottager jag mer än gärna köptips på stativ, ha i åtanke att jag inte behöver det värsta - men den ska samtidigt vara duglig.

Mvh

Det beror alldeles på vad du fotograferar. Håller du på med liknande studiofotografering så skulle jag rekommendera ett stativ men annars så kan du nog lägga pengarna på något annat. Nattfotografering, macro och sådant kräver också stativ men för normal fritidsfotografering så använder jag nästan aldrig stativ.

Å andra sidan så kan man se det som om... Om du inte kan ta just det där fotot på grund av att du saknar stativ... då vore det ju synd...

För sportfotografering så skulle jag prova ett enbensstativ före ett trebensstativ.

När det gäller lösningar så är jag personligen förtjust i Manfrotto. Tyckte att de gav ganska bra valuta för pengarna. (Men ska erkänna att när jag nu kontrollerar priserna på Cyberphoto så kändes det dyrt:)

Men se till att skaffa ett stativ med snabbfäste så att du bara snäpper fast telefonen. Det kommer du inte att ångra.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-07-19 18:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Men se till att skaffa ett stativ med snabbfäste så att du bara snäpper fast telefonen. Det kommer du inte att ångra.

Telefonen?

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 18:43
Ursprungligen av jonasn:

Telefonen?

Det är mycket iphone i huvudet på BlackSmp nu

Men snabbfäste på mobiler är oxå bra

Ursprungligen av Jeppe_E:

Det är mycket iphone i huvudet på BlackSmp nu

Men snabbfäste på mobiler är oxå bra

Jo, Jeppe_E och jag cirklar mycket i samma trådar så han vet vad jag fokusera just nu:)

Det var givetvis en freduiansk felskrivning:)

Jag tror för övrigt att det är ett Manfrotto 190 och 141RC som jag har men eftersom jag är ute i stugan och lämnade stativet hemma så kan jag inte kontrollera. Men nöjd över stativet är jag:)

Nog tror jag att Hamaförslaget fungerar. De flesta stativ fungerar även de billigare. Det du betalar för i dyrare stativ är ofta smidighet och flexibilitet. Jag var till exempel ute efter att kunna vända "pelaren" upp och ner eftersom jag höll på mycket med makrofotografering.

Men jag rekommenderar fortfarande. Skaffa inget stativ utan snabbfäste. Det kommer du nog aldrig ångra. Om det sedan är telefonen eller kameran du fäster är en bisak

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-19 17:16

Den enda frågan är egentligen - vad får det kosta?
Konsten att välja (rätt?) stativ. - Fotosidan.se:s Prylblogg - Fotosidan

Tack för länken, Jeppe_E: Läsvärt.

Manfrotto 190 är mycket användbart och smidigt. Att det skulle vara för kort eller för lätt har jag i princip aldrig känt. Det är bara att fälla spegeln och köra så går det att få knivskarpt med Mamiya RZ tom. Jag har ett Indurostativ också med Manfrotto 410 junior-huvud. Mycket skönt, men inget man släpar på och det är ingen snabb kombo.

Mitt gamla 190 med 141 RC har jag använt väldigt mycket - snabbt och bra. Det finns ett nytt motsvarande 141 RC nu - 804 RC2.

Tack för tipsen,

det här är ju nästan pinsamt, men skulle inte den här fungera? (går inte direktlänka)

Ursprungligen av godpuppet:

Tack för tipsen,

det här är ju nästan pinsamt, men skulle inte den här fungera? (går inte direktlänka)

Hama är oftast rena skitet. Enbart för att vara billigt.

Köp ett riktigt stativ. 1A för stativ är ju att det skall vara - just det - STABILT.
Annars gör det ju ingen nytta.

Scandinavian Photo har ett manfrotto som de kallar "Jubileumsutgåva" elelr ngt sånt.
Förbannat bra, har mitt än, köpte det för 4 år sedan eller ngt.
Bytt till kula istf tre spakar, men det är överkurs.

Tycker du det blir dyrt, leta efter ett beg i den typen/klassen på blocket kanske ?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-19 22:44

Hmmm skulle tänka mig för innan jag köpte stativet på bifogad bild. Anledningen är att videohandtaget inte är optimalt för foto enligt min mening. Skulle nog hellre titta på ett Manfrotto 190 med ett snabbfäste. Enbensstativ kan vara bra om du har långa objektiv men personligen skulle jag satsa på ett trebensstativ om något - mer användbart. Om du tycker om naturfoto bör du kontrollera att stativet du vill köpa inte är för stort eller för tungt, en sak är att hålla det in handen i affören, en annan sak är att bära det i skogen etc.

Varför jag i huvudtaget tänkte köpa ett stativ är väl främst för HDR fotografier - men vem vet, det kanske inte är så roligt i längden. Sen går det ju fejka till det också

Sen blev jag dels sugen på ett Canon EF 50/1,8 II objektiv. Vad har jag mest roligt med?

Ursprungligen av godpuppet:

Varför jag i huvudtaget tänkte köpa ett stativ är väl främst för HDR fotografier - men vem vet, det kanske inte är så roligt i längden. Sen går det ju fejka till det också

Sen blev jag dels sugen på ett Canon EF 50/1,8 II objektiv. Vad har jag mest roligt med?

Då låter det som att ett stativ skulle kunna vara bra att ha.

50/1.8 är iofs ett roligt objektiv till ett bra pris.... Nu blev jag sugen på att plocka fram mitt:)

Men om du vill köra/prova HDR (som jag inte kan mer om än vad jag snabbt googlade) så skulle jag skaffa ett stativ före 1.8:an. Jag skulle nog satsa på minst ett halvbra stativ som är stabilt och jag tror inte att jag skulle gå på Hamaförslaget som du frågade om.

Sedan så tycker jag att du ska skaffa ett stativ med kulled. Jag tycker att de är smidiga och tar inte så stor plats

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-20 00:12
Ursprungligen av godpuppet:

Flera har påpekat att jag borde handla ett stativ, så jag tänkte dels reda ut i vilka lägen man bör använda stativ?

Jag skulle inte skaffa ett stativ bara för att några andra säger det. Om jag vore som du skulle jag köpa ett nytt objektiv, t.ex ett ultra-vidvinkel, eller kanske en blixt. Det tror jag får igång din kreativitet mycket mer än ett stativ. Ett stativ låter dig i normalfallen bara ta samma bilder som vanligt, bara lite mer stadigt. OM du tänkt dig att fotografera på natten eller utnyttja möjligheten till oskärpa på nått som rör sig, då kanske ett stativ är OK. Inte annars.

Ett nytt objektiv låter dig göra helt nya saker. Samma sak med en blixt. Med en blixt kan man ta helt nya typer av bilder. Kolla in Strobist om du inte redan kollat inte vad man kan göra med en blixt.

Stativ? Näää.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-20 11:10
Ursprungligen av bengtb:

OM du tänkt dig att fotografera på natten eller utnyttja möjligheten till oskärpa på nått som rör sig, då kanske ett stativ är OK. Inte annars.

Jag håller med bengtb, ofta är det inte läge att använda stativ. Tänk efter om du t.ex. ofta tänker att "om jag hade ett stativ nu skulle jag kunna ta en sådan bild...". Jag har själv tänkt att jag vill ha ett stativ, dock inte tillräckligt ofta för att faktiskt motivera ett köp (skulle i så fall vilja ha ett kolfiberstativ från Gitzo ).

Angående objektivet, är det ett sådant du behöver: ljusstarktmed en brännvid på 50mm? Om du har en kamera med liten sensor, blir brännvidden omkring 80mm. (Jag har själv ett Canon 17-40 L med en Canon 30D. En kombination som jag ännu inte ser ngn anledning att ändra på.)

Å andra sidan tänk på att ljusstyrkan ger kort skärpedjup och det är kul att kunna leka med... När jag tänker efter så gick jag själv på 50/1.8 före ett stativ.

50/1.8 brukar anses vara ett mycket prisvärt objektiv till Canon och ett billigt objektiv som samtidigt ger bra resultat. (1300:-)

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-07-29 13:32

Ett tips, oavsett vad det är för utrustning man söker är att kolla fotosidans annonsmarknad. Bättre utbud och överlag mer seriöst än blocket. Prylmarknad - Fotosidan

Ursprungligen av jonasn:

Ett tips, oavsett vad det är för utrustning man söker är att kolla fotosidans annonsmarknad. Bättre utbud och överlag mer seriöst än blocket. Prylmarknad - Fotosidan

Tackar för tipset. Den första känslan jag fick var att alla canonprylar har ett enormt andrahandsvärde

Förresen kan jag meddela att det blev ett Canon EF II 50mm 1,8 objektiv. Har bara hunnit testa skjuta lite i lägenheten. Blir sjukt imponerad när jag tog ett kort på polaren när han knappade på datorn - och fokuset sattes på hans en hand varpå allt annat blev suddigt. Herregud vad snyggt!

Ni som äger ett liknande objektiv. Lite fototips på vad jag kan använda denna skönhet till?

Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-07-30 17:17
Ursprungligen av godpuppet:

Tackar för tipset. Den första känslan jag fick var att alla canonprylar har ett enormt andrahandsvärde

Förresen kan jag meddela att det blev ett Canon EF II 50mm 1,8 objektiv. Har bara hunnit testa skjuta lite i lägenheten. Blir sjukt imponerad när jag tog ett kort på polaren när han knappade på datorn - och fokuset sattes på hans en hand varpå allt annat blev suddigt. Herregud vad snyggt!

Ni som äger ett liknande objektiv. Lite fototips på vad jag kan använda denna skönhet till?

Mvh

Vad man kan använda en "nifty-fifty" till? Allt!

Testa at bara använda det objektivet under några veckor vetja! Efter ett tag slutar du känna att du allt som oftast har fel brännvidd och börjar istället att "se" världen i det perspektivet.

Återanvänder den här tråden...

Flertalet av mina billiga Manfrotto-stativ har gått sönder i knäpp-låslederna för benen då det varit kallt ute (ca: +3 till -6). Så jag har nu en fråga:
Vilket är det billigaste stativet som klarar kalla dagar utan att gå sönder.

Ursprungligen av Chaosstar:

Återanvänder den här tråden...

Flertalet av mina billiga Manfrotto-stativ har gått sönder i knäpp-låslederna för benen då det varit kallt ute (ca: +3 till -6). Så jag har nu en fråga:
Vilket är det billigaste stativet som klarar kalla dagar utan att gå sönder.

Oroväckande... Vad menar du med "billigt"? Jag har använt både 190 och 055 stativen - även vid minusgrader men aldrig haft problem. Samtidigt blir man ju nervös när man läser sådant här.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

Oroväckande... Vad menar du med "billigt"? Jag har använt både 190 och 055 stativen - även vid minusgrader men aldrig haft problem. Samtidigt blir man ju nervös när man läser sådant här.

Tror vi betalade 1100kr inklusive moms för de stativen (med kulleden inkluderad också).
Och av 12st är bara 2 hela idag, resten har spruckit i snäpplåsen, plasten har helt enkelt gått sönder. Det har hänt vid kyla samtliga gånger.
Givetvis förstod jag att fler skulle gå sönder men vi behövde ha dem utomhus så det var det enda alternativet. Idag har jag några av dom tejpade istället (Gaffa is The shit), man kanske får testa såna man skruvar istället nästa gång, fast de är ju inte lika snabbjobbade.

Ursprungligen av Chaosstar:

Återanvänder den här tråden...

Flertalet av mina billiga Manfrotto-stativ har gått sönder i knäpp-låslederna för benen då det varit kallt ute (ca: +3 till -6). Så jag har nu en fråga:
Vilket är det billigaste stativet som klarar kalla dagar utan att gå sönder.

Var det inte de gamla snäpplåsen från 90-talet som gick sönder hela tiden? De nya har jag inte hört något dåligt om?

Kolla in Induros stativ --> Induro <-- Alluminiumstativen är prisvärda. Kan beställas på YFO.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-09-24 11:03

Vad säger ni om att kunna utnyttja låg iso för bättre bilder? Jag experimenterade med min digitalkompakt (12Mpix) där jag dels använde auto/800iso (även med stativ), dels 50 iso och stativ. Skillnaden var rätt stor. Fotograferar man natur och så är väl ett stativ väl investerade pengar. Är det mera sport, människor, osv är blixt ett måste.

Hamastativet är ett viceostativ med panoramahuvud. Jättebra för video för att få till mjuka och lugna panoreringar/tiltningar, men ett elände vid stillbildsfoto. När man skall fota i höjdformat blir det till att bryta arm med panoramaspaken (som ju är dämpad och _extremt_ trög att få vriden 90°).

Ett riktigt stabilt ministativ är annars inte fel. Fördelen är att det faktiskt kan få följa med i väskan och därmed få chans att bli använt. Köpe för en massa år sen en modell som påminner om nedanstående Leicastativ (fast ännu stabilare och betydligt billigare). Alltså tre fasta V-formade ben som vrids ut till rätt läge. När de är ihopsnurrade till transportläge och sedan stoppas ned i det medföljande läderfodralet ser det _precis_ ut som en pistol. Gissa om säkerhetskontrollen på flygplatsen vill öppna ditt handbagage...

Ett annat jag råkade stöta på är från Stanley (gör inte dom skruvmejslar?) och ser att fungera på ungefär samma sätt. Gorillapods har också fått bra omdömen (tror att Goflorp har ett sånt). De finns för kompakt- och systemkameror och har tydligen snabbfästen också (sök "gorillapod" på Cyberphoto.se).

Hade det inte varit en bättre investering att köpa ETT bra istället för 12 skitstativ?
Eller var de 12 stativen fördelade på 12 personer?

Ett stativ är väldigt bra att ha. Dels för stilleben, produktfotografering, bilder i blå timmen
samt bilder på kvällar/nätter. Även för landskapsfotografering är det trevligt, eller vid
långa brännvidder, 400-600 mm. Kan bli tungt att hålla i längden.

Manfrotto är helt ok men en budgetlösning.
För de med större budget så köp en Gitzo stativ och en Really Right Stuff kula.
Eller om man sysslar med fågel/djur ett Wimberley-huvud.
De tidigare så populära svenska Stabilo tycker jag spelat ut sin roll. Trä är för tungt!

/martin

Ursprungligen av martinator:

Hade det inte varit en bättre investering att köpa ETT bra istället för 12 skitstativ?
Eller var de 12 stativen fördelade på 12 personer?

/martin

Ja 12 personer. Alla används samtidigt.

fågelskådar-line up?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-06 13:17

Ett smidigt bordsstativ är dock ett bra komplement, i alla fall om man har en något lättare kamera.

Bevaka tråden