Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa argumenten för att skaffa iPhone till företaget?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag jobbar på ett av de större medieföretagen i landet, där en handfull mobiltelefoner är godkända att ha som tjänstemobil. iPhone är inte en av dom. Nu ska jag dra igång en intern lobby-kampanj för att iPhone ska bli godkänd, och skulle vilja ha lite förslag på goda argument att lägga fram.

Bland argument jag spontant kan tänka mig finns:

* Man kan låsa en stulen mobil på distans.
* Den funkar med Exchange-server.
* 100% (nåja) och problemfri (nåja) synkronisering med Mac.
* Inbyggd e-bok-läsare.
* GPS gör det bland annat möjligt att enkelt fixa navigation i bilen, och spara tid vid resor till olika möten.

Men vad finns det mer för argument som jag kan/bör använda? Är den tex "säkrare" i någon aspekt? Finns det några funktioner och egenskaper som bör lyftas fram? Något mer?

Vänligen bomba på med förslag på argument!

Gärna lite jämförelser med motsvarande smartphones, och kanske länkar till test av smartphones som kan vara bra att referera till.

Tackar på förhand.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-14 20:41

Skulle du kunna lista dom som *är* godkända? Det gör det lite enklare att ge dig argument. Eller möjligen förstå konkurrensen. För jag kan inte riktigt hålla med om att du har listat några argument som skiljer iPhone från mängden. Inte alls. Dessvärre.

Vi måste alltså sikta in oss på bättre argument än så! Vad har iPhone som *ingen* annan har?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-14 21:04
Ursprungligen av Goldbeach:

Jag jobbar på ett av de större medieföretagen i landet, där en handfull mobiltelefoner är godkända att ha som tjänstemobil. iPhone är inte en av dom. Nu ska jag dra igång en intern lobby-kampanj för att iPhone ska bli godkänd, och skulle vilja ha lite förslag på goda argument att lägga fram.

Bland argument jag spontant kan tänka mig finns:

* Man kan låsa en stulen mobil på distans.
* Den funkar med Exchange-server.
* 100% (nåja) och problemfri (nåja) synkronisering med Mac.
* Inbyggd e-bok-läsare.
* GPS gör det bland annat möjligt att enkelt fixa navigation i bilen, och spara tid vid resor till olika möten.

Men vad finns det mer för argument som jag kan/bör använda? Är den tex "säkrare" i någon aspekt? Finns det några funktioner och egenskaper som bör lyftas fram? Något mer?

Vänligen bomba på med förslag på argument!

Gärna lite jämförelser med motsvarande smartphones, och kanske länkar till test av smartphones som kan vara bra att referera till.

Tackar på förhand.

Precis, varför måste du ha en iPhone när det finns godkända mobiler...
Det måste du ha bra svar på.

Godkända mobiler: Nokia 3110: Nokia 3110 classic - Nokia Sverige och sedan en smartphone som jag måste få återkomma med modellnamn på.

Låt mig fylla på med några fler iPhone-argument:

* Fungerar som extern nummersats när man tex jobbar i Excel:
iPhone som Excelhjälp - MacWorld

* Bra att ha som liten extern hårddisk:
4 sätt att använda iPhone som hårddisk - MacWorld

* Höjd säkerhet "– Säkerhetsmässigt täpper Iphone nu till luckan den eventuellt haft till andra telefoner. Den kliver rent av upp i täten där data nu kan krypteras på telefonen och på säkerhetskopior. ":
Nya iPhone mer intressant för företag - MacWorld

* Fjärrradering (remote wipe):
Apple - New features make MobileMe the ultimate iPhone accessory.

Jag har förstås svårt att se att det finns många funktioner som är unika för iPhonen - men jag vill ha en mobil som innehåller det jag behöver. Inte ett ihopplock. Men vem vet, det kanske finns andra modeller som klarar det. Fast i den här tråden är jag mest ute efter att samla bra argument, sedan får jag koka ihop det och jämföra med andra modeller.

Kombinerad smart phone, med backup hårddisk för viktiga dokument och mail?

Folk fick igenom att köpa iPods som backup drives back in the day så varför inte?

LoTR folket använde iPods för att ta data ifrån en plats till en annan t ex.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-15 12:24

Möjligheten att använda den som internet-dongel Tethering:
Apple - iPhone - Share your Internet connection with your laptop.

Apple - iPhone in Business - Business Features

Apple - iPhone in Business - Integration

Apple - iPhone in Business - Apps for iPhone

I Exchange stödet så pusha också att kontakter och kalender synkas (över luften) och att man kan skicka mötesinbjudningar.

Sen om man vill vara riktigt extrem så kan företag utveckla egna program och distribuera ut till sina anställda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-25 18:26
Ursprungligen av Jetwash:

Möjligheten att använda den som internet-dongel Tethering:
Apple - iPhone - Share your Internet connection with your laptop.

Mnja. Det gick ju faktiskt att köra tethering redan i 10.4.9 mot godtycklig(?) PAN-kapabel mobltelefon vid samma tidpunkt.

Ursprungligen av Jetwash:

I Exchange stödet så pusha också att kontakter och kalender synkas (över luften) och att man kan skicka mötesinbjudningar.

Men det har väl med ActiveSync-funktionerna på server-sidan att göra? Och därmed kan väl gemene Windows Mobile-mobil redan det från igår? För där är väl Windows Mobile synonymt med bla ActiveSync-stöd?

Ursprungligen av Jetwash:

Sen om man vill vara riktigt extrem så kan företag utveckla egna program och distribuera ut till sina anställda.

Det är ju riktigt fräckt. Att in-house kunna helt själv hantera dom företagsunika applikationerna utan inblandning av tredje part.

Jag ber om ursäkt. Det är inte meningen att låta gnällig och dryg. Men vi vill ju hitta iPhone-unika argument i denna tråd. Så jag vill bara, i alla enkelhet, bidra med städning...

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-25 20:18
Ursprungligen av frazze:

Men det har väl med ActiveSync-funktionerna på server-sidan att göra? Och därmed kan väl gemene Windows Mobile-mobil redan det från igår? För där är väl Windows Mobile synonymt med bla ActiveSync-stöd?

Jo ActiveSync är inget nytt, men Windows Mobile är ju lika hett som enSkoda 1000 MB

Som Jetwash säger. Tethering.
Många företag måste ändå skaffa 3G donglar till sina anställda som reser mycket.
Nu får de ett integrerat i mobilen. Vet att det finns andra mobiler som klarar av det men nog inte lika lätt som på iphonen. Det är verkligen bara plug n' play. T.om lättare än en dongel där installation kräv plus en pinkod som knappas in varje gång.
Sen kanske man inte alltid har dongeln med sig.

Mobilen har man alltid med sig.

Ursprungligen av demierre:

Som Jetwash säger. Tethering.

Kan bara hålla med. Har precis flyttat och är utan bredband till månadsskiftet. Skulle fått panik (nåja:)) om jag inte haft möjligheten att koppla upp datorn med hjälp av min iPhone.

Att personalen får ett verktyg de tycker om att jobba med, att de får ett verktyg som de känner är en problemlösare.

Man skall inte underskatta de två sakerna även om anala typer på IT-avdelningar inte bryr sig det minsta....

Om det inte vore för alla HTC:n som krånglar på olika arbetsplatser så skulle IT-avdelningar ha betydligt mindre att göra. Iofs så vill de nog ha det så.
Berättigad existens.

Ursprungligen av demierre:

Om det inte vore för alla HTC:n som krånglar på olika arbetsplatser så skulle IT-avdelningar ha betydligt mindre att göra. Iofs så vill de nog ha det så.
Berättigad existens.

De sågar ju aldrig i helvete av den arm som föder dem.

Hört många IT-proffs som säger rent ut att om vi går över till Mac så kan 75% av gänget gå hem....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 16:34
Ursprungligen av demierre:

Om det inte vore för alla HTC:n som krånglar på olika arbetsplatser så skulle IT-avdelningar ha betydligt mindre att göra. Iofs så vill de nog ha det så.
Berättigad existens.

Alla Sony Ericsson som krånglar ja.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 17:06

Säkerheten dålig

Det är alldeles för lätt att plocka ut information från en iphone inkl 3GS:

Hacker Says iPhone 3GS Encryption Is ‘Useless’ for Businesses | Gadget Lab | Wired.com

Ursprungligen av jonasolof:

Det är alldeles för lätt att plocka ut information från en iphone inkl 3GS:

Hacker Says iPhone 3GS Encryption Is ‘Useless’ for Businesses | Gadget Lab | Wired.com

Bullshit

Du har fem försök på dig innan data raderas.
Och SÅ enkel är det inte. Kanhända ngn masterhacker kan plocka ut det, men risken är att de fem försöken eller en enkel kill-signal hinner för är rätt god.

Räkna också med att det kommer bli tuffare.

Dessutom så måste den som skall sno data ha fysisk tillgång till iPhonen.
Snor nån den
Rint IT på jobbet från en annan telefon och den raderas innan tjuven ens hinner säga blåbärspaj.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-26 11:50
Ursprungligen av Goflorp:

Bullshit

Du har fem försök på dig innan data raderas.
Och SÅ enkel är det inte. Kanhända ngn masterhacker kan plocka ut det, men risken är att de fem försöken eller en enkel kill-signal hinner för är rätt god.

Räkna också med att det kommer bli tuffare.

Dessutom så måste den som skall sno data ha fysisk tillgång till iPhonen.
Snor nån den
Rint IT på jobbet från en annan telefon och den raderas innan tjuven ens hinner säga blåbärspaj.

Tänkvärt. Men tjuven kanske inte är en vanlig pundare utan ute efter företagsinformation. Fungerar kill-kommandot om tjuven stänger av telefonen och sedan sätter på den i flygplansläge? Wifi kan fortfarande användas för SSH osv, det räcker med att routern inte är ansluten till internet.

Antag att du är på affärsresa i Ryssland och telefonen försvinner från hotellrummet på något mystiskt sätt... Jag har vänner som blivit bestulna sedan de sövts med gas i sitt eget hem i Belgien. Numer finns bättre grejor än på Salaligans tid.

Gäller det företagshemligheter kan den som vill åt information vidta helt andra åtgärder än den vanlige tjuv du förutsätter.

Ursprungligen av jonasolof:

Tänkvärt. Men tjuven kanske inte är en vanlig pundare utan ute efter företagsinformation. Fungerar kill-kommandot om tjuven stänger av telefonen och sedan sätter på den i flygplansläge? Wifi kan fortfarande användas för SSH osv, det räcker med att routern inte är ansluten till internet.

Antag att du är på affärsresa i Ryssland och telefonen försvinner från hotellrummet på något mystiskt sätt... Jag har vänner som blivit bestulna sedan de sövts med gas i sitt eget hem i Belgien. Numer finns bättre grejor än på Salaligans tid.

Gäller det företagshemligheter kan den som vill åt information vidta helt andra åtgärder än den vanlige tjuv du förutsätter.

Det är nog enklare att bara sätta upp en dator som avlyssnar

a) trådlösa telefoner
b) Trådlösa nätverket (ofta med pissig säkerhet)

Man kan ju spä på med.
c) Sno ngns passerkort
d) Laseravlyssna fönstren på direktionsvåningen.
e) Bugga hemma hos anställda

Har folk företagshemligheter som det är värt att söva dem med gas för så jobbar man väl på FRA då eller liknande.
Om jag vore företagsspion skulle jag använda passiva saker först, a + b + d
Att sno folks mobiler gör dem medvetna att ngt är på G....

Sedan är det väl att för de allra flesta är det väl pundare som man inte vill att de skall ha tillgång till bankkortsnummer, lösenord, kunna läsa min mail etc.

Gubbarna i svarta kostymer, svarta solglasögon och en halv stadsbudget bakom sig skrattar nog åt allt som finns (möjligen inte PgP).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-07-25 20:31
Ursprungligen av Goldbeach:

Jag jobbar på ett av de större medieföretagen i landet, där en handfull mobiltelefoner är godkända att ha som tjänstemobil. iPhone är inte en av dom. Nu ska jag dra igång en intern lobby-kampanj för att iPhone ska bli godkänd, och skulle vilja ha lite förslag på goda argument att lägga fram.

Det...det..det är en..en iPhone!

Skämt å sido så kan det ibland vara stort motstånd till att införa nya modeller i företaget. På vårt företag är den enkla anledningen att eftersom iPhone är så hypad, så sticker det i ögonen om de som har mobiler skaffar en sådan. Det är alltså inte prismässigt, det finns de som använder SE X1, som tordes vara lika dyr. Problemet kan ju vara så trivialt att den inte finns tillgänglig bland registrerade leverantörer.

Men herregud, är man utsatt för en sådan hotanalys har man större problem än vilken mobil man använder

Hackmöjligheterna/riskerna är intressanta, men tar lite för stor plats i diskussionen här. Vänligen starta en egen tråd.

Återkommer med modellnamn på de bägge godkända telefonerna på firman, det är inte helt lätt i semestertider. Men så länge, jag är fortfarande intresserad av argument som är användbara när det gäller att motivera varför vi ska lägga till iPhone på listan av godkända lurar. Fler förslag?

Jag tycker att om man som företag vill visa att man sätter ngt bakom floskeln att "våra anställda är vår största tillgång" så kan man ju skaffa iPhones.

Arbetsplatser där folk stortrivs kan locka till sig folk med annat är lön.

Jag skulle själv kunna tänka mig jobba för annat än reda pengar.
Mat, friskvård, Apple-IT, iPhones, felx och annat är alla saker som gör att man trivs.

Vinsten för företaget är ju solklar, Mindre sjukfrånvaro, mindre lång sjukfrånvaro, mindre rehab, mindre personalomsättning, mindre försovningar.

Nöjda och glada medarbetare drar in mera stålar....

1
Bevaka tråden