Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Canon G10 eller Panasonic Lumix DMC-LX3?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-23 00:41

Hjälp mig välja, skall jag köpa Canon G10 eller Panasonic Lumix DMC-LX3?
eller finns det ytterligare alternativ...
Tacksam för råd:-)

Hej!
Jag stod i samma val för ett tag sedan, och valde LX3.

Varför?

+ Kompakt, även om det utstickande objektivet gör att den inte går ned i vilken ficka som helst
+ Otroligt ljuskänslig optik = väldigt bra bilder inomhus
+ Jag gillar verkligen möjligheten till rejäl vidvinkel. Man får dock tänka på att man inte kan zooma särskilt mycket alls.

Jag ville ha en kamera som skulle ta grymma inomhusbilder, ha rejäl vidvinkel och få mig att tänka annorlunda som fotograf jämfört med mina övriga kameror, och det lyckades med råge. Jag uppfattar LX3 som lättjobbad, med stora möjligheter, och jag tycker resultaten blir riktigt bra. Jag gillar den skarpt

+ Inbyggda blixten är också bra för formatet, och med en blixtsko finns förstås än fler möjligheter.

Om du har mer specifika funderingar, fråga på så ska jag försöka besvara efter bästa förmåga!

Som Canonist säger jag LX3, har hört att den ska vara den bättre av de två.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-23 11:05

Nu har Ni nästan övertygat mig..
Det är bara det här med genomsiktssökare, saknar man inte det?
Jag har följt Pentax genom åren och de år jag arbetade med Pentax Z1 satte sina spår så när jag sedan skulle ha kompakt föll valet på Pentax 750z, men den har egentligen aldrig gjort mig riktigt nöjd, men jag har alltid haft genomsiktssökare.
Seså övertyga mig:-)

Som jag svarade dig i PM, så har jag aldrig saknat genomsiktssökare, beroende på att jag tycker det är opraktiskt på pocketkameror. Jag föredrar att komponera med skärmen, och den är riktigt bra för det!

Du kan som sagt dessutom köpa till en genomssiktssökare till LX3 som fästes i blixtskon. Skriver det här också för framtida trådsökare

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-07-23 16:11

Då var det avgjort, det blev en LX-3;-)

Älskar min Canon 50D och hade av de kamerorna utan tvekan valt LX3!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-23 18:52

Jag får väl slänga in att en Ricoh GX200 är i samma liga.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-25 12:48

Är Ricoh verkligen i samma liga? Jag googlade efter tester men hittade mest reviews där de säger att bildkvaliteten är skräp. På dpreview (som brukar vara seriös) finns ingen test alls, medan användaromdömena är skyhöga men ändå gnäller på bildkvaliteten. Svenska Cyberphoto där allt under "Toppklass" närmast är en konsumentvarning, ger Ricohn "Bra köp".

Du som har en, kan du säga vad den är bra på, jämföra med LX3/G10, och kanske länka till lite testbilder eller reviews så att jag orkar ta en seriös titt på den..? (sommarlat som jag är just nu B-)

Har själv funderat emellan kamerorna i LX3 och G10-klassen. Lutar åt att LX3-ans mörkeregenskaper är viktigare än två miljoner extra pixlar i G10. Har kört nästan uteslutande Canon point-and-shoot men är inte nöjd med G10-ans mörkerbrus när jag lånade en. Olympus PEN som dykt upp i butikerna är tyvärr alldeles för dyr och stor och o-fick-bar, med den seriösa linsen, annars hade jag stora förhoppningar om den.

Ursprungligen av alamode:

Är Ricoh verkligen i samma liga? Jag googlade efter tester men hittade mest reviews där de säger att bildkvaliteten är skräp. På dpreview (som brukar vara seriös) finns ingen test alls, medan användaromdömena är skyhöga men ändå gnäller på bildkvaliteten. Svenska Cyberphoto där allt under "Toppklass" närmast är en konsumentvarning, ger Ricohn "Bra köp".

Jag har just använt en Ricoh GX200 (eller Sea & Sea DX-2G som den heter då man köper den i kombination med UV-hus) parallellt med en Pentax K-7 i två veckor. Utförligt, dels tio dagars dykning, dels en del på land. "Bildkvaliteten" på höga ISO är inget att hänga i julgranen men på låga ISO är den knivskarp med bra färger och hög kontrast. Objektivet är en pärla. Sedan blir det aldrig lika bra som med en DSLR och ett skarpt objektivet men det säger sig självt - där kommer ingen kompakt öht i närheten.

Men om vi ska gå in på den stora fördelen med Ricoh - i mitt tycke - är att den är oerhört smidig att använda, och att den ger DIG som fotograf kontrollen. Den går utmärkt att använda helt manuellt och har sjukt mycket smarta och snabba konfigurationslösningar och intelligenta idéer, bland annat fungerar det bakre kontrollhjulet också som en knapp som ger snabb åtkomst åt fem valfria inställningar, typ ISO, vitbalans, mätmetod osv. Vidare två funktionsknappar där den ena med fördel ställs till det helt överlägsna "snap focus" som automatiskt låser fokuspunkten 2,5 meter bort vilket ger dig skärpa från 1,8 meter till oändligt. Mycket bra och gör kameran blixtsnabb. Den kan vidare fota kontinuerligt osv osv...

Ricoh är ett smalt märke och därför får inte en sådan här kamera samma uppmärksamhet som bredare märken som Canon (och Panasonic på kompakter).

Men visst, det är inte en kamera du köper för dess bländande egenskaper vid ISO 1600. Samtidigt, är det på sådana ISO du vill ha bra bilder är en kompakt inte rätt lösning.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2009-07-26 10:24

Jag jobbar i en kamerabutik och måste säga att LX3an är en riktigt bra kamera!
Jag skulle välja den över G10 varje gång, som de flesta kunderna.

På tal om Ricoh, dem ska man akta sig för. Vi har fått in MASSA som är trasiga. När de väl fungerar så tycker jag ändå att bildkvaliten är ok men på höga iso så är det inte alls bra.

Lx3 är den bästa kompaktkameran och man inte behöver mycket zoom.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2009-08-01 19:35
Ursprungligen av ntg:

Hjälp mig välja, skall jag köpa Canon G10 eller Panasonic Lumix DMC-LX3?
eller finns det ytterligare alternativ...
Tacksam för råd:-)

Hej Alla

var ett tag sist jag lobbade här ...
Av erfarenhet och kollegor som har en extra kamera i bak fickan ..
G10 har en allt för klen sensor till all dess teknik.. tom G9 slår den på fingrarna.

Ang DMC-LX3 så har du snabbare avtryck som flexibilitet och den har stabil mjukvara.

själv har jag en G9 men kommer bytta till DMC-LX3 eller nyare vertion när den dagen gäller. Men båda är givetvis Bäst på marknaden för tillfället.

trevlig forts på Sommarn

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-28 13:48
Ursprungligen av Trisen:

Hej Alla

var ett tag sist jag lobbade här ...
Av erfarenhet och kollegor som har en extra kamera i bak fickan ..
G10 har en allt för klen sensor till all dess teknik.. tom G9 slår den på fingrarna.

Ang DMC-LX3 så har du snabbare avtryck som flexibilitet och den har stabil mjukvara.

själv har jag en G9 men kommer bytta till DMC-LX3 eller nyare vertion när den dagen gäller. Men båda är givetvis Bäst på marknaden för tillfället.

trevlig forts på Sommarn

G10 har allt för klen sensor, tom G9 slår den på fingrarna, vad grundar du detta uttalande på?

Skilj på att sitta och se på en skärm och ev brus från olika kameror, större bildfiler ger på skärmen mer synligt brus.

Skriv ut två lika stora kopior från de två och återkom med resultatet

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-28 13:34

Vi skall då efter allt tyckande se efter vad som kan mätas från sensorn och raw från LX3 och Canon G10

Först en titt på om kameran håller iso värde vilket LX3 inte gör enligt uppmätning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-28 13:39

Sedan en titt på signal/brus värdet, obs detta är rawfiler, inte jpg med de olika kamerornas brushantering inlagda som kan ge bra resultat men också KalleAnka liknande resultat med utsmetning och dålig detaljnivå

Bilden visar signal/brus och i printläge dvs där båda bilderna printas ut i samma storlek

Canon G10 gul kurva har lägre brus och högre signalnivå

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-08-28 13:41

Slutligen tar vi en titt på det uppmätta dynamiska omfånget, som är tämligen lika från de två

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2010-01-22 12:15

uppdaterar tråden.

har nu kört med Canons power shot S90 ..
Och har nog ALDRIG bemöt mig med en sån kraftig och smäcker compakt kamera

Ger den Mvg+
http://www.dpreview.com/news/0908/09081906canons90handson.asp

  • Medlem
  • 2010-01-29 00:31

Kan du utveckla Mvg+ lite mer Trisen. Är mycket nyfiken på S90 men teori är en sak och praktik en annan. Kan man välja bort brusredusering t ex. Brusreducering tenderar samtidigt kleta ut detaljer och minska skärpan. Hur fickvänlig och greppvänlig tycker du att den är?
Någon annan som har praktisk erfarenhet av S90?

Fint pris på Rajalacamera just nu. Vet någon vad de går för?

  • Medlem
  • 2010-01-31 21:25

Tack Miri
Det var ju en väldigt ambitiös sida. Gillar inte riktigt den där utsmetningen som brusreduseringen gör på höga ISO men det fixar man tydligen rätt bra med oskarp mask även i JPG. Har hört talas om det men aldrig praktiserat. Hoppas det är enkelt att läsa sig och kan göras för en hel mapp med foton.
Har nu en S80 som lillkamera men den har fått en del stryk (skjutluckan). Saknar sökaren på S90 men hoppas på att displayen syns bra även i solljus. Fick känna på LX3. Fin kamera men lite seg med löst objektivskydd och av/på när man ska skjuta snabbt.
Ingen kamera är perfekt. Lätt att få myror i huvudet av alla tester och åsikter men tror att S90 är en fin kompromiss.
Annars är det ju så att jag vill ha mer vidvinkel, längre tele, sökare, mindre brus, snabb som tusan, evig batteritid, tunnare i fickan mm mm till ett riktigt lågt pris.

Jag säger G10. En fantastisk kamera.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2010-02-06 11:36

äger både en G9 som S90 Vad jag hört på G10 är sensorn överdriven /så konstig skärpa o brus

G9 är kanon och S90 är smidigare samt snabbare.
jag använder s90 an som en nyhets webb kamera har ett WiFi sd kort i den som synkar med iphonen
som i sin tur drar i väg bilden till specifik server
( man måste då iof ha applikationen MyWi i phönen ) funkar kanon

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-28 03:16
Ursprungligen av Trisen:

äger både en G9 som S90 Vad jag hört på G10 är sensorn överdriven /så konstig skärpa o brus

G9 är kanon och S90 är smidigare samt snabbare.
jag använder s90 an som en nyhets webb kamera har ett WiFi sd kort i den som synkar med iphonen
som i sin tur drar i väg bilden till specifik server
( man måste då iof ha applikationen MyWi i phönen ) funkar kanon

sensorn samlar bara på fotoner, hur många under en viss tid beror på utformning, vad som sedan skiljer är beroende på sensor utläsning, digitalisering, brusreducering, interpolering etc

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-08 20:40

*bump*

Jag köpte till slut en Canon S90. Har alltid kört Canon och gillar deras menyer och ville stanna på SD-kort (särskilt med tanke på att läsare finns på MBP nu) och standard-mini-B-usbsladd, och ett format som går ner i mina fickor. Det var väldigt nära att jag köpte en Panasonic LX3 ett tag men fortfarande efter några veckor känns S90-an som helt rätt val. Den ger ju kanske inte DSLR-kvalitet-bilder alltid, men den är riktigt, riktigt bra.

Jag håller med om klagomålen att bakre snurratten är lite för sladdrig, och att kameran ger ett aningens plastigt intryck. Sen så klickar det lite för högt när man snurrar programväljaren och den främre ratten, iallafall om man ska ta bilder under en konsert med en klassisk trio...

S90 verkar precis som utlovat ge otroligt bra inomhus- och mörkerbilder, men jag är alldeles för dålig på fotografisk teori för att kunna utnyttja den helt. Den slår min snart fyra år gamla SD700 med hästlängder, allt annat vore väl konstigt, men jag måste nog gå nån grundkurs i fotografi för att unyttja allt, känns det som. Har redan lärt mig dra ned exposure nån tredjedel för att inte överstyra det vita på vissa bilder.

Någon som har bra tips på online fotogrundkurs? Jag vet knappt ens vad det är för skillnad på Aperture och Passepartout, så gärna från ruta ett, som man säger...

Ingen som har testat G11? Lär ha högre bildkvalitet på grund av större bildpunkter = lägre brus.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-04-28 03:09
Ursprungligen av peranders:

Ingen som har testat G11? Lär ha högre bildkvalitet på grund av större bildpunkter = lägre brus.

den har lägre brus pga att det är en senare konstruktion av sensor från Sony som sitter i G11 och där Sony har minskat avståndet för det infallande ljuset att träffa kiselytan , med en sk Backside Illumintaed (BSI) sensor.
Antalet pixlar kommer att även här bli fler och mindre för att öka upplösningen i nästa generations kameror.
Att ha en kamera med fler och mindre pixlar är ingen nackdel så länge isoegenskaper jämförs från en lika stor bild , att se bilden i 100% på skärm så medför det att bruset ses tydligare eftersom bilden är större än från en kamera med lägre upplösning .
Idag har Omnivision exv en BSI sensor med 1,1micron stora enskilda pixlar och som i sig har en högre verkningsgrad än tidigare 1,75 micron stora pixlar.
Framtida SLR kamera med en 24x36mm stor sensor skulle teoretiskt kunna vara på 700Mpixel med samma teknologi som nu kommer i bla mobiltelefoner

  • Medlem
  • International user
  • 2010-03-16 19:40

G11 och S90 använder samma bildsensor: 1/1.7" Type CCD, 10 million effective pixels. Linserna skiljer, och hur många manuella lägesrattar och väljare som finns. Och så den fysiska uppenbarelsen, förstås.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-02-02 01:13

Väcker en gammal tråd se inlägg 26 högre upp. Så fort går utvecklingen
Sony har nu en nästa generation av BSI och med 16 mpixel vilket kommer att sitta i Nikon kompakter och möjligen i Canon G13 om de följer tidigare linje.

1
Bevaka tråden