Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3G vill inte fungera på 3GS

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 04:05

Då jag har köpt en olåst 3GS så verkar inte 3g fungera. Jag har läst något någon stans om någon ipcc fil (vet ej om det är rätt) eller något som folk lägger in i sin telefon så funkar det. Vad är det för något och isåfall hur gör jag det?
Om detta inte är felet så kanske ni har andra tips, kan ju också säga att MMS och 3g ikonen visas. Innan folk börjar komma med dom simpla sakerna kan jag säga detta:

-Jag har testat mitt sim kort i annan lur funkar perfekt
-Jag har 3g (det behövs inte aktiveras hos telenor)
-Jag har rätt inställningar vad jag kunnat läsa mig till : services.telenor.se

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 04:50

Jag har nu tankat hem en ipcc fil för telenor och det fungerar fortfarande inte. Vad är då felet? 3G fungerade inte innan jag återställde den efter en säkerhets kopia heller så jag vet inte vad det kan vara som är fel :/
Kan ju även meddela att mms slutat fungera också, alternativet finns itne ens längre efter att jag drog in den nya ipcc filen. Så om någon snäll och trevlig själ skulle kunna göra en ipcc fil för telenor skulle det vara uppskattat.

Senast redigerat 2009-07-22 05:03
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-07-22 10:19

Om nu 3G-ikonen visas, varför tror du att 3G inte fungerar? Jag hänger inte med i ditt resonemang. När du pratar om ipcc-filen så får jag intrycket av att du håller på och pillar på inställningarna för MMS, tethering etc. Alltså datatjänsterna. Men 3G-läge anger du i Inställningar->Allmänt->Nätverk.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 12:56
Ursprungligen av frazze:

Om nu 3G-ikonen visas, varför tror du att 3G inte fungerar? Jag hänger inte med i ditt resonemang. När du pratar om ipcc-filen så får jag intrycket av att du håller på och pillar på inställningarna för MMS, tethering etc. Alltså datatjänsterna. Men 3G-läge anger du i Inställningar->Allmänt->Nätverk.

jag tror inte jag VET att det inte fungerar. Får man meddelandet "Safari kan inte öppna sidan eftersom du inte är ansluten till internet" så VET man att 3G inte fungerar eller hur, samma meddelande med allt som behöver internet?

Sedan har jag läst att ipcc filen ibland behöver ändras på olåsta telefoner. Jag hade samma fel på min 2g, då sa alla tanka in en ny ipcc fil. Klart jag inte är dum jag vet hur man normalt sett skall få 3g att funka. Jag skrev ju att jag hade rätt inställningar inskrivet i telefonen.

Kom med någon konkret istället för att bara irritera mig då jag börjar bli trött på iPhone och deras skit grejer som inte funkar som det skall.

Vilken APN använder du? För att få HSDPA ska du använda services.telenor.se
Fungerar utmärkt på min 3GS.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 12:56
Ursprungligen av keptang:

Vilken APN använder du? För att få HSDPA ska du använda services.telenor.se
Fungerar utmärkt på min 3GS.

Läs inlägg nummer 1

Har nu pratat med telenor. Svaret jag fick var att sim kortet var sönder. Jag sa det var ju konstigt, kan du se om jag använder 3g datatrafik på din skärm direkt? Ja sa dom då. Jag satte mitt simkort i min gamla SE w950 och vips så fungerar 3G. Tycker detta är mycket konstigt, varför skulle inte 3G fungera på iPhone om det fungerar i alla andra lurar.

Senast redigerat 2009-07-22 13:14
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2009-07-22 13:12

Har du sett denna? Vill ju inte irritera i onödan! O:-)
iPhone 3.0 – MMS and Tethering settings for Telenor (swe) | blog.sallarp.com

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-22 23:51
Ursprungligen av Jetwash:

Har du sett denna? Vill ju inte irritera i onödan! O:-)
iPhone 3.0 – MMS and Tethering settings for Telenor (swe) | blog.sallarp.com

Provade det men då försvann MMS helt. I inställnings menyn för medelanden finns det inte ens något om MMS längre efter att jag lagt in den filen. Har dock fått igång 3G nu efter att lekt runt med den där ippc filen men MMS är som bort blåst. Ikonen när man skriver SMS för att infoga bild finns inte.

Ursprungligen av Exstaz:

Provade det men då försvann MMS helt. I inställnings menyn för medelanden finns det inte ens något om MMS längre efter att jag lagt in den filen. Har dock fått igång 3G nu efter att lekt runt med den där ippc filen men MMS är som bort blåst. Ikonen när man skriver SMS för att infoga bild finns inte.

Och du har aktiverat MMS under Inställningar->Meddelanden?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-23 02:00
Ursprungligen av theplague:

Och du har aktiverat MMS under Inställningar->Meddelanden?

Läste du inte det du svarade på? Jag skrev ju faktiskt att den inte fanns något om mms längre under inställningar för meddelanden

Ursprungligen av Exstaz:

Provade det men då försvann MMS helt. I inställnings menyn för medelanden finns det inte ens något om MMS längre efter att jag lagt in den filen. Har dock fått igång 3G nu efter att lekt runt med den där ippc filen men MMS är som bort blåst. Ikonen när man skriver SMS för att infoga bild finns inte.

Jo du... nu börjar jag känna igen det där... efter att att ha härjat med min 3G ikväll och gjort en total omställning...

Kan det vara så att du skickade ett MMS innan du försökte köra mobildata?

I original IPCC datat så slutar mobildata att fungerar på Telia (om APN för MMS är mms.telia.se) efter skickning av MMS. Om jag har APN=online.telia.se så fungerar mobildata men å andra sidan så försvinner valet för internetdelning.

Jag blir helt krollig... och har inget förslag till lösning men det kanske kan vara en ledtråd?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-23 01:49
Ursprungligen av BlackSmp:

Jo du... nu börjar jag känna igen det där... efter att att ha härjat med min 3G ikväll och gjort en total omställning...

Kan det vara så att du skickade ett MMS innan du försökte köra mobildata?

I original IPCC datat så slutar mobildata att fungerar på Telia (om APN för MMS är mms.telia.se) efter skickning av MMS. Om jag har APN=online.telia.se så fungerar mobildata men å andra sidan så försvinner valet för internetdelning.

Jag blir helt krollig... och har inget förslag till lösning men det kanske kan vara en ledtråd?

Jag skickade mms osv tidigare på dagen senare på kvällen när jag drog in en ny ipcc fil försvann mms helt och hållet. Det finns inställningar i datanätverk men under meddelanden finns inget alls kvar av det som kom med 3.0 vilket var mms, så jag har varken ikonen för att kunna skicka bilder osv när jag skriver meddelanden och ej heller det under inställningar för meddelanden.

Senast redigerat 2009-07-23 01:59
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-07-22 13:22

Provat återställa den UTAN att återställa till en säkerhetskopia?

Kan ju vara fel på telefonen också.

Min spekulation: IPCC filen har ställt till det:)

Jag antar att du har försökt med en ren återställning utan backup som Kainen föreslog? Det är i alla fall det som jag skulle göra.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-07-23 14:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Min spekulation: IPCC filen har ställt till det:)

Jag antar att du har försökt med en ren återställning utan backup som Kainen föreslog? Det är i alla fall det som jag skulle göra.

Har nu löst problemet genom att hitta en orginal ipcc fil sen editerat den lite. Så nu funakr mms och all annan data. Det var jobbigt men nu funkar allt.

Senast redigerat 2009-07-23 14:49

Skönt att höra. IPCC filerna kan ställa till det och den ändrar så mycket i bakgrunden så efter några IPCC filer hit och dit så är man (=jag) alldeles villrådig på vad som egentligen telefonen använder för inställningar. Personligen så gjorde jag nyss en totalt återställning från scratch utan backup bara för att veta var jag står. Detta som förberedelser inför min nya telefon (förhoppningsvis...)

Och därför så är jag avvundssjuk på din telefon:cool:

1
Bevaka tråden