Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte rätt på ljudkortet

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Har köpt ett Focusrite Saffire LE och använder det till en ny iMac.

När jag kopplar in både sång och keyboard, så hör jag bara båda samtidigt i hörlursuttaget på ljudkortet, men datorn uppfattar bara det som sitter i line 1-2.

Var i datorn hittar jag de inställningsmöjligheterna att ändra detta?

Dessutom så hör jag bara min kondensatormick i vänstra hörluren. Fantommatningen är på. Kopplar jag in pianot på line 2 så blir det inte alls lika bra kvalite på ljudet som om jag stoppar det i två ingångar, varvid jag kopplat det till line 3-4 istället.

Jag har försökt testa att ändra alt i det medföljande programmet SaffireControl LE, utan att få rätt på det.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Ta och spana igenom manualen om hur man använder mixerprogrammet som följer med ljudkortet. Om inte du installerat det så gör det nu!

Jag har givetvis gått genom manualen och de medföljande demofilmerna.

Där använder de Ableton Live och klickar då i vilka portar som ska vara öppna, men det är inget program som följer med och det borde väl kunna gå utan ett musikprogram?

Mixerprogrammet som medföljer är SaffireControl LE och där finns det inga inställningsmöjligheter för varför datorn inte registrerar ljudet från line 3-4 även då jag genom hörlurarna som är kopplade till ljudkortet hör alla ljud.

Om jag går till Ljud/midi-iställningar i Macen, så finns där något i botten som verkar vara att sätta igång olika kanaler, men dessa reglage går inte att ändra på.

Jag vill kunna genom photobooth filma och spela in ljudet från keyboarden och sången direkt dit, men det är antingen sång eller piano som kommer med. Otroligt frustrerande att jag inte kan få in båda samtidigt.

Tack på förhand.

Nu har jag inte kvar mitt Saffirekort, men vad jag minns så var det lite klurigt att ställa in mjukvaran rätt så ljud gick igenom. Kolla manualen igen!

1
Bevaka tråden