Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död TR-626

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 16:44

Goddag!
Efter ett ingrepp i maskinen imorse så vill burken inte starta upp (klassiker). Jag har kollat så att ingenting kortar o.s.v. och tog lämpliga precautions mot ESD vid ingreppet. Vad skall man kolla efter när det gäller en sådan här burk?

Bör man tillsätta nytt lödtenn vid de 3(?) outsen (en av tomsen och några andra) som hade lödning upp över metallfoliesaken (börjar nästan misstänka att det är den som på något sätt är boven i dramat men jag letar bara syndabockar).?

Bör kanske nämna att jag inte testade ifall burken fungerade ingreppet dock, den har stått och samlat damm ett tag. När jag försökte starta den första gången höll jag ögonen på powerled:en och den reagerade inte alls samt att det inte luktar pertinax/bränt någonstans i burken.

Edit: Bör understryka att "kolla" ifall saker kortar i det här fallet innebär okulärbesiktning medelst förstoringsglas i.o.m. att jag inte har tillgång till multimeter förrens på måndag.

  • Medlem
  • 2009-07-24 16:47

pma ditt telefonnr ffs

  • Medlem
  • 2009-07-24 16:48

(separate incidents)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 17:22

På 505:an finns det en diod som överspännings- och polaritetsskydd som brann på min av nån anledning. Jag har nåt litet minne av att det satt nån typ av ferritkärna där också som så trasig ut som jag helt enkelt tog bort och kopplade förbi. Sen levde den igen.

Är saker totaldöda så kan man ju ofta misstänka nåt med strömförsörjningen. Man kan ju också mäta på vissa ställen, matningsbenen på opampar tex, för de är lätta att hitta, och se att saker och ting får ström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-24 17:34

Ska gå stora multimeterrundan på måndag, tills dess skall jag stirra mig blind på backupbatteriet som såg lite "ledset" ut och förbanna mig själv för att jag inte testade ifall den funkade innan jag dök in från början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 09:03

Eh, ja, den lever och frodas nu iaf! Felsökningen gav såklart inget förrens jag investerade i batterier. Hittade inget glapp i DC-jacket heller så jag tog en titt på eliminatorn. Den hade en sockerbit halvvägs på sladden, naturligtvis hade ena polen på sladden släppt men inte hamnat utanför sockerbiten helt så jag hade missat det hela.

HURR DURR DERP.

Nu har jag iaf en minipatchbay för IC15, tog den enklaste (och GRATISASTE) vägen och lödde helt sonika på en gammal floppykabel och gjorde lite klassisk flatkabelsorigami för att dra ut den snyggt och säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-29 11:00

Harr harr!

Bästa anledningen!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-29 11:37

Bra sväng ur en 626

:]

1
Bevaka tråden