Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massive Synthesis ReFill uppdaterad!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-20 07:21

Massive Synthesis ReFill, version 0.99c är ute nu!

Ändringar:
Refillen är nu packad med en readme.pdf som innehåller licens information, en kort historik av eXode samt en mindre sammanställning av refillens innehåll.

50 st nya Malström presets (Hybrid)
20 st nya Subtractor presets (Digital)
10 st nya RV7000 presets
20 st nya Scream4 presets
100 st nya Thor presets (beskrivning nedan)

Odyssey:
50 st Thor presets som emulerar ARP Odyssey MKI (aka White Face). MKI hade ett SEM liknande 12db LP filter istället för de moog inspirerade ladder liknande 24db LP filtren som MKII och MKIII hade.

Oberheim:
50 st Thor presets som emulerar Oberheim OB-1, OB-X och SEM. Jag har försökt att imitera original designen på dessa synthar så gott det går med untandag för hur SEM fungerade i 8-Voice konfigurationer (Jag har gjort SEM presetsen med 8 rösters polyfoni, en riktig 8-Voice hade 8st SEM moduler, en för varje röst).

Jag har tagit bort 2st filter bank presets från Combinator Effect Patches och ersatt dem med två patternbaserade filter banker istället (BV512 & MuRF). De två filter bankerna som finns kvar sen tidigare har blivit något uppdaterade/justerade.

ReFillen innehåller numera 2600 presets! 650 Combinator Instrument presets, 50 Combinator Effect presets, 1100 Thor presets, 300 Malström presets, 400 Subtractor presets, 50 RV7000 presets och 50 Scream4 presets.

ReFillen är en exklusiv download från propellerheads hemsida.

Mycket nöje!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-20 08:53

Snyggt. Tack och bock!

  • Medlem
  • 2009-06-24 11:01

Massive Synthesis, version 0.99d är släppt!

Ändringar:
50st nya Phase Dist (Casio CZ) patchar till Thor
50st nya FM patchar till Thor

Jag har ersatt några patchar i Combinator Patches\Analogital\Misc katalogen. Kolla in den nya Beax Box combinator samt de nya modular patcharna i samma folder.

Till sist så har jag tweakat/uppdaterat patchar i Effect Devices mappen så att nästan alla har åtminstone en ratt routad till någon funktion. Några patchar har blivit ersatta av nya. Kolla in den nya x-fade filter effekten, x-fade är kontrollerad med mod-wheel.

Ha så kul!

Refillen är gratis och laddas ned från propellerheads hemsida: http://www.propellerheads.se/download/refills/index.cfm?fuseaction=refill_archive&ReFillType=Free#eXode%20-%20Massive%20Synthesis%20ReFill

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-24 16:30

Tjusigt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-24 18:12

Ballt, då tankas...

  • Medlem
  • 2009-06-25 10:30

Jag kommer nog ändra katalogstrukturen i framtiden så att de olika paketen blir tydligare. Har tänkt mig följande struktur i framtiden (exempel):

Analogital
- Combinator Patches (cmb)
- - Bass
- - Lead

Electric Bass
- Combinator Patches (cmb)

Sonic Waves
- Combinator Patches (cmb)
- Thor Patches (cmb)

Senast redigerat 2009-06-25 10:42
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 10:38

Satt uppe i natt och proddade en ny remix, använde ett flertal ljud från refill'et, sjukt bra ljud!!! Du har verkligen hamnat i någon slags positiv inspirationssprial på ljudprogrammering, I like it. Som ljudprogrammerare själv uppskattar jag verkligen hantverket. Häftigt att du återskapat en del patcher, t ex från CZ-101. Har du suttit med en CZ sida vid sida och A/B-jobbat?

  • Medlem
  • 2009-06-25 10:50
Ursprungligen av PF:

Satt uppe i natt och proddade en ny remix, använde ett flertal ljud från refill'et, sjukt bra ljud!!! Du har verkligen hamnat i någon slags positiv inspirationssprial på ljudprogrammering, I like it. Som ljudprogrammerare själv uppskattar jag verkligen hantverket. Häftigt att du återskapat en del patcher, t ex från CZ-101. Har du suttit med en CZ sida vid sida och A/B-jobbat?

Jag har faktiskt aldrig rört en CZ-101
Däremot hittade jag några enstaka patch sidor på nätet som beskrev några av ljuden. Jag har också läst på om hur synthen är uppbyggd (envelopes osv) så att jag fick ett hum om vad den kan och inte kan göra. Sen vet jag inte om jag har följt alla begränsningar till 100%

Kul att ljuden funkar för dig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 11:01

Überintelligent approach där, applåder!

  • Medlem
  • 2009-06-25 11:05

Efter att ha dykt in i FM så känner jag dock att det vore onekligen trevligt med en 'riktig' FM synth I reason med åtminstone 6 operator (vill ha en DX7 propellerheads style?). Tiden får väl utvisa...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-06-25 11:11

En Thor-combi då? : ) Med nya Record och en bautaskärm så har man ju överblick... kanske!

  • Medlem
  • 2009-06-29 11:06

Jo förvisso men saknar att kunna ha 6 operatorer på riktigt med lika många individuella envelopes a'la DX7 8-D

  • Medlem
  • 2009-07-19 17:42

Har tänkt på att den ultimata lösningen på alla mina synthproblem i Reason vore ifall de implementerade stöd för 'polyfonisk' CV. Vore grymt ifall CV signalerna ställde in sig efter 'master' synthen. Då skulle man verkligen kunna bygga i stort sett vad man ville utan att att lida av monofoniska signaler t.ex. slå ihop två Thor i en combi och kunna använda de olika envelopsen och LFO1 polyfoniskt mellan dem.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-03 07:51

Suveränt. Satt halva natten.
Tack.

1
Bevaka tråden