Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ProTools 8

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Synd att uppgraderingen ligger på ca 1500kr...(enligt mail från en viss kedja) känns lite som att om man skall spendera den summan kan man lika gärna lägga till 400kr och få PT 8 gratis, plus ett litet smidigt PT interface....jaja, det är väl kanske Digi i ett nötskal?

Ursprungligen av Lordlondon:

Synd att uppgraderingen ligger på ca 1500kr...(enligt mail från en viss kedja) känns lite som att om man skall spendera den summan kan man lika gärna lägga till 400kr och få PT 8 gratis, plus ett litet smidigt PT interface....jaja, det är väl kanske Digi i ett nötskal?

Jo, tänkte på det också. Jag har precis plockat ut en till micro själv....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 15:07

Vad är det för releasedatum? Trodde det var idag.. :/

Ja när kommer pro tools 8? någon som vet?

1500 för bara uppgraderingen? Är det något Digi är bra på så är det att ta betalt.. men har man väl torskat dit så... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 09:59

Första titten på PT8LE:

De har snott en del bra grejer från logic.
Fler pluggar med från början.
"Snyggare" gränssnitt.
Äntligen vettig midieditering.

Verkar onekligen som att Digidesign vill sno åt sig kunder från cubase och logic. Mig lyckades de ju med redan för ett par år sedan uppenbarligen.

Att det är fler pluggar med från början känns väldigt bra. Jag drar mig gärna för att köpa till extra pluggar när man redan pröjsat så mkt för ett program. Dett är nog också ett drag för att komma åt hemstudiofolket.

Det grafiska gränssnittet kanske inte känns lika stramt. Om jag jobbade med TV och radio skulle jag vilja ha strama och gråa program utan färger - som gamla PT... Men när det väl kommer till kritan så är detta nog skönare för ögonen.

Jag har alltid gillat pro tools men midiredigeringen har varit så gott som oanvändbar. Nu verkar det som att det blivit ändring på det. För mig är nog detta den viktigaste uppdateringen.

Ett bra program har blivit ännu bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 16:02

Underbart midi-gränssnitt! Tror aldrig jag haft så skoj med en pianorulle tidigare. Gillar nya pluggarna också, Mini Grand och Vacuum framför allt. Ja, och så har PT äntligen blivit snyggt.

  • Medlem
  • 2009-01-05 18:22

nu är jag äntligen motiverad till att programmera trummor i PT och kan skrota min nuendo pc hah!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-05 21:50

Jag är ju mer ljudinspelnings/redigerings/mix-nisse så jag har svårt som faen för utseendet faktiskt, det var tom värre nu när jag instalerat, men antalet spår är ju grejjen jag vill åt.

Svajnigt jobbigt i huvet... piss vad jobbigt det kommer va att editera en större inspelning, wågformerna är otyldigare på höjdledd, sen gillar jag inte heller hur markerade delar av en region blir aldeles för mörkt. Sen är ju det kanske liite onödigt att ändra hanteringen av vissa grejjer, att man ska trycka på pricken på en inlagd insert ist för på texten kommer äta massa tid iom att man är van med att man trycker på inserten bara.... samma vid mix/editgroups...

Men vissa efekter kan va bra å ha och så...

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-05 21:54

hehe... kenner mig som en gnellig gubbe... men vafan.. kan betala för gamla utsseendet faktiskt... bara inte om det blir ilok på det...

PT8 FETT BRA Nu adjö med Logic och Ableton Live för min del

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-05 22:00

enapa: om det är för mörkt så går det tydligen att ställa in brightness i gränssnittet, det stod om det i senaste SoS. Jag har inte installerat mitt nyinköpta PT8 eftersom jag inte har installerat 10.5 än... Jag är också ljudediterare, det låter dåligt om det är som du skriver.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-01-05 22:23

Ska kolla mera...

Verkar som det nu täcker in det mesta av logics knasfx och ljudkrashargrejjer... synd att inte nån bättre än eq3 och nån mer färgig kompressor följde med...

Tja.. eq3 är rätt ok som grundeq ändå tycker jag. När man börjar komma till den nivån att den inte räcker längre(vilket förvisso kan gå fort) kanske man bör investera nån tusenlapp på ett paket. comp3 däremot vete fan, den fixar verkligen inte att man pressar den särskilt mycket.

  • Medlem
  • 2009-01-07 03:47

ja utseendet är ett steg bakåt i utvecklingen tyvärr. diggade det gamla asmycket, lätt överskådligt och så såg det inte "leksak" ut som alla andra program. gör om och gör rätt eller ge oss möjligheten att välja själva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-09 18:05

Ja, PT8 med ett PT7-skin vore kanske nåt...

Kört PT 8 ett litet tag nu och tycker om det mycket.
På något sätt så känns det rappare än 7.3 (kör på samma burk).

Det låter dessutom bättre (som om de hade gjort något åt omvandligen internt.) Tex om jag kör med en softsynth så låter den bättre.

Vaccum är en höjdare, samt Xpand 2 har de verkligen gjort vid, och för att ingå så är det faktiskt inga dåliga softisar.

Midi Editeringen har klart blivit mycket bättre.

Det får nog 7 av 10 i uppgraderingsbetyg från mig....dock saknar jag fortfarande "offline" bounce....men det kommer kanske i 9:an hehe

Mvh

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-02 19:09

Hjälp vilken bugghärd!!

Svårt att jobba i fanskapet faktiskt, hänger sig massor och har nått fel på cpuhanteringen, kan bryta fast den står på 30% ... weird... 7.4an var mkt mer driftsäkert... vissa projekt går inte att öppna ens...

Sjukt ruttet...

Ursprungligen av enapa:

Hjälp vilken bugghärd!!

Svårt att jobba i fanskapet faktiskt, hänger sig massor och har nått fel på cpuhanteringen, kan bryta fast den står på 30% ... weird... 7.4an var mkt mer driftsäkert... vissa projekt går inte att öppna ens...

Sjukt ruttet...

konstigt,
vad sitter du på för plattform etc?

Jag har inga problem, varken på mitt HD-system eller min laptop. Min flickvän har inga problem heller, och vi har haft det uppkopplat i butiken i ett par veckor nu och samma sak där. Alla nämnda burkar är Mac, dessutom, där de ju tidigare haft en hel del strul.

Många crackade pluggar eller så som ställer till det kanske?

Ursprungligen av enapa:

Hjälp vilken bugghärd!!

Svårt att jobba i fanskapet faktiskt, hänger sig massor och har nått fel på cpuhanteringen, kan bryta fast den står på 30% ... weird... 7.4an var mkt mer driftsäkert... vissa projekt går inte att öppna ens...

Sjukt ruttet...

Håller med. Vad fan är det här, jag har en helt ny iMac 24 med 4gb ram och det enda program jag har installerat är PT8. Kör typ 3 audio spår och två plugins och det bara
stannar och säger cpu overload prova att höja buffersizen. Den står ju på 512 !!!
Annars så låter ju pluggarna jävligt bra men vad hjälper det när det bara hänger sig.
En gång bara stängde det ner hela programmet också när jag öppnade en instans av Expand. Jag har en Mbox2 som ljudkort.

Enapa har du fått till det??

Enapa m fl,

var har ni köpt kortet eller uppgraderingen?

Jag kan inte minnas några kunder hos oss på JAM som har haft motsvarande problem och vi har sen åttan kommit sålt ungefär 80 st ljudkort med PT8 LE och upgrades till LE.

Däremot har det varit struligt att få det att rulla på PC på Vista (big surprise!).

Jag föreslår att ni hör av er till butiken ni köpt det på i första hand - ni har trots allt rätt till support.

Än en gång - kör 8an på flera olika burkar (och på jobbet på en imac 24" som demo) och har inte alls sett till något sånt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-16 19:13

Inga problem här heller med min imac 24" (mbox2 på jam). Men jag kör inte mycket plugg.

Jag köpte min Mbox på Thomann det kom med en pt8 dvd i paketet.
Så jag har inte gjort en uppgrade från 7an.
Nu har jag installerat Cubase LE 4 som följde med när jag köpte en Olympus recorder och det funkar klockrent. Kör åtta vst instrument och åtta ljud spår med sammanlagt 32 inserts.
Så det är ju knappast Mboxen det är fel på. Testade nyss att göra ett nytt projekt i PT spelade in ett audio spår och laddade in en Xpand2 lirade lite på den och KRAS ! Cpu overload!!

Senast redigerat 2009-07-16 22:14

Har kollat på digidesigns forum och där är det flera som ha samma problem.
Jag har mac os x 10.5.7 och det har dom också. Vad har ni för mac os version som inte har det
här problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-31 16:44
Ursprungligen av Schlachthof:

Har kollat på digidesigns forum och där är det flera som ha samma problem.
Jag har mac os x 10.5.7 och det har dom också. Vad har ni för mac os version som inte har det
här problemet?

10.5.7. Inga problem.

Ok. Det måste ju vara nåt fel på min version av PT 8. När jag trycker på check for uppdates
under hjälpmenyn så säger den cant connect to digidesign check your internet connection.
Internet anslutningen är det inget fel på. Kan man ladda ner en ny PT version nånstans?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-02 09:15

Jag har tankat ner uppdateringar direkt från Digidesigns hemsida, man behöver tyvärr registrera sig och ha sig en massa innan man kommer åt de downloads man har rätt till enligt den licens man har.

Jag är registrerad. Är det csuppdate man ska tanka ner? Testar.

Nä det hjälpte inte. Nån som vill köpa en Mbox2 med PT8??

Bevaka tråden