Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Doepfer MCV4 vs Kenton Pro Solo

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nån som testat någon av dessa tillsammans med Korg MS-20/MS-10?

MCV4 har ingen Hz/V-omställning men ska enl dem själva funka ändå via nån patch på synthen..

Kenton har Hz/V-omställning men jag har hört att det ska funka "sådär", vilket inte känns så kul.

Några erfarenheter?

Här är ett youtubeklipp på en kille som styr sin MS-20 via MCV4:
YouTube - Creating a song with the Korg MS-20

Fast själv tycker jag faktiskt att MS-20an ser så liten ut så den påminner om en Legacy. Märkligt.

Jag har kört MS-10/20/50 med Pro-2000 och det har funkat riktigt bra. Även med Groove Electronics M2CV och Encore Electronics Expressionist.

Jag hade för övrigt en MCV4 förr men tyckte den var lite krånglig, lite för oöverskådlig.

Från manualen:

"The Korg Synthesizers MS10 and MS20 e.g. are equipped with an external control input
labeled "TOTAL" that can be adjusted to 1V/Octave with the control knob labeled
"MG/T.EXT.". Using this input the MS10/MS20 can be controlled with 1V/Oct. control
voltages. "

Vad jag kan minnas har dock inte MS-10 en input som heter "Total".

Ursprungligen av outshape:

Vad jag kan minnas har dock inte MS-10 en input som heter "Total".

Jacket heter FREQ och amount kontrolleras med ratten Frequency Modulation - EG/EXT. Värt att tänka på är att man tappar möjlighet till pitch env om man använder den här lösningen samt att man (eller i alla fall jag) har svårt att få precision i kalibreringen.

Hmm..Kenton eyy...Jag gillade prislappen på MCV4 dock.. TACK!!!

Nej jag såg det också. Förvirrande. MS-10 har inget Total-jack..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-05 19:35

Jag har en beggad Kenton PRO SOLO annars, för bara några hundralappar mer än vad en MCV4 kostar ny

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-05 19:37

Kentons MIDI/CV-interface har inga problem med MS-syntharna. Var har du hört det?

Jag vet inte riktigt, kan jag ha drömt det? Verkar som det!

1
Bevaka tråden