Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid på 3GS

Tråden skapades och har fått 227 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-03 14:14

Stäng av "Platstjänster" också, GPSn, den kan suga ur batteriet på ett par timmar...

För i sanningens namn, vem använder GPSen egentligen? Och när man väl gör de, så är de bara att slå på den.

Ursprungligen av kaell:

Stäng av "Platstjänster" också, GPSn, den kan suga ur batteriet på ett par timmar...

För i sanningens namn, vem använder GPSen egentligen? Och när man väl gör de, så är de bara att slå på den.

Tja, rätt ofta:)

Men jag har för mig att GPS slås av när inget program använder den. Att platstjänser är aktiverat innebär bara att den kan akiveras när den ska användas (men jag är inte 100% säker). I de tidigare versionerna av OS:et så var det en bugg som gjorde att GPS alltid var på om platstjänster var på men det ska vara fixat.

Sitter och håller mig vaken eftersom jag vill ladda ut batteriet totalt så att jag kan sätta det på laddning över natten och sedan ska jag slänga i SIM kortet från jobbet i min 3G för en snabb jämförning

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-03 15:50

Men seriöst vilken telefon skall man behöva göra allt detta på? Telefonen skall ju ha vetig standby utan att man skall behöva stänga av alla tjänster.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 00:23
Ursprungligen av Exstaz:

Men seriöst vilken telefon skall man behöva göra allt detta på? Telefonen skall ju ha vetig standby utan att man skall behöva stänga av alla tjänster.

haha det e en appleprodukt förfan!
- allt ska bara funka!
-- vill man stänga av saker för att rädda batt.tid etc får man pilla lite
-- 3g etc med mera kanske inte behövs för tillfället -- bara aktivera tjänsten när en behövs (ofta brukar det ske med automatik på andra lurar -- inte behöva aktivera\avaktivera manuellt)

jag e fan rikitigt skeptisk till den fortfarande innan jag sett allt .. men det säger jag ofta inte högt till någon som råkat skaffa en!

Upplevde samma sak som ni andra med min nya 3GS, men efter gjort en så kallad kalibrering ( tömma ut batteriet totalt och ladda upp fullt) , har den nu idag efter en hel dags surfande och spelande m.m bara förbrukat halva batteriet, en helt klar förbättring.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-03 22:45
Ursprungligen av IvanDrago:

Upplevde samma sak som ni andra med min nya 3GS, men efter gjort en så kallad kalibrering ( tömma ut batteriet totalt och ladda upp fullt) , har den nu idag efter en hel dags surfande och spelande m.m bara förbrukat halva batteriet, en helt klar förbättring.

Gjorde du nåt mer när den dog av urladdningen (t.ex. väntade ett par timmar), eller satte du den på laddning med en gång?

Ursprungligen av qnx:

Gjorde du nåt mer när den dog av urladdningen (t.ex. väntade ett par timmar), eller satte du den på laddning med en gång?

Satte den på laddning nästan direkt, efter ngn minut ungefär.
Kanske blir ännu bättre om man väntar ett tag innan man laddar, någon som vet?

Edit.

Kollade på min 2G nu och har haft igång den 2 dagar och 16 timmar sen senaste laddningen, och då är batteriet över hälften.
3GS ska ju vara bättre, så får hoppas den blir bättre med tiden eller det kommer på nästa uppdatering.

Senast redigerat 2009-08-03 23:07
  • Medlem
  • International user
  • 2009-08-04 00:33

det e ju bara gamla NiMh som behövde kalibrering .. idag kan ju batt skadas av at vara helt tömda! .. OSet i grejjerna sköter allt det där .. ! optimerad laddning ! etc

Minneseffekt
Den s.k. minneseffekten är omdebatterad. Många påstår att NiMH-batterier saknar detta, men det stämmer ej i praktiken. Både NiCd och NiMH-batterier har en inbyggd minneseffekt, dock ej så markant uttalad hos NiMH-systemet.

Fenomenet kan förklaras med att om ett batteri upprepade gånger överladdas och samtidigt ej helt urladdas (ner till 1 Volt/cell) kan batteriet bygga upp en s.k. kallad minneseffekt, vilket gör att kapaciteten minskar. Detta kan oftast avhjälpas genom att cykla batteriet några gånger, dvs upprepade fullständiga laddningar och urladdningar. Det finns särskilda laddare och underhållsutrustningar som automatiskt kan cykla batterier. Även nya batterier och batterier som har lagrats en längre tid bör cyklas för att uppnå högsta kapacitet och lång livslängd.

iPhone har Lithium Ion Polymer och detta gäller inte överlag!

Senast redigerat 2009-08-04 09:41
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-08-04 08:55

Hittade en jättebra artikel som jag täntke dela med mig av: How to prolong lithium-based batteries .

Från och med nu ska jag ladda min iPhone ofta, lite då och då istället för att ladda ur helt under dagen och ladda upp fullt under natten (vilket tydligen inte alls är bra för livstiden).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-04 13:16

Har nu provat att även stänga av plats tjänster och jag är helt nöjd. Dock har jag inte spelat eller något sådant men platstjänster drog verkligen ut batteriet.

Jag har läst en guide från apple där dom säger att man skall köra batteriet så tomt att telefonen dör för att "kalibrera" batteriet.

  • Medlem
  • sthlm
  • 2009-08-27 14:46
Ursprungligen av Exstaz:

Har nu provat att även stänga av plats tjänster och jag är helt nöjd. Dock har jag inte spelat eller något sådant men platstjänster drog verkligen ut batteriet.

Jag har läst en guide från apple där dom säger att man skall köra batteriet så tomt att telefonen dör för att "kalibrera" batteriet.

hur gjorde du för att datum och tid ska stå där uppe på iphonen? jag har jailbreakat min och har programmet make it mine och där kan man skriva vad man fvill men hur ska jag få så att datum och tid står där?

Sen en HELT annan sak. Vad gör 3G? kan man stänga av 3G och sedan använda telefonen som vanligt? kan man ringa samtal och allt sånt då eller hur funkar det? om det inte gör något speciellt så behöver man ju inte ha den på. surfar bara på wifi så. berätta hur det är!

Jag kan bara sälla mig till skaran som märker en MARKANT skillnad mellan 3G och 3GS. Jag har fruktansvärt dålig batteritid i min nya 3GS och klarar mig nog knappt 24h utan att ladda.

Just nu har jag som experiment låtit bli att ladda för att se hur länge batteriet räcker.

För tillfället har jag 67% batteri kvar, 1 timme 0 minuter användning och 17 timmars vänteläge.

24 timmar har jag nog aldrig klarat mig även för 3G:)

Men nu har jag problem med att klara mig genom dagen...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-05 12:56

Haha detta är bara för roligt. Nu har jag 77% kvar och har bara använt telefonen 1h 13min och stanby i bara 14h 50min.
Verkar som detta med batteri tiden helt enkelt varierar lite som den vill.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-08-06 02:08

Tycker det är riktigt bra batteri i min 3GS, är uppe i lite över 2 dygn nu, med lite wifi-surfande men nästan inga samtal

Ansluten till iTunes i ca 5min för överföring av musik, därav de står att den anslutits...

3:e laddningen sen jag köpte den i fredags.

Jag tycker det verkar som att "kurvan" är väldigt annorlunda på min 3GS jämfört med min gamla 3G.

Dvs den går från 100% till 80% mer än lovligt fort, ofta bara på nån timme. Men sen ett dygn senare har jag ännu inte gått under 60%, så det verkar helt enkelt som att den bara räknar annorlunda.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-07 15:37
Ursprungligen av MungoBBQ:

Jag tycker det verkar som att "kurvan" är väldigt annorlunda på min 3GS jämfört med min gamla 3G.

Dvs den går från 100% till 80% mer än lovligt fort, ofta bara på nån timme. Men sen ett dygn senare har jag ännu inte gått under 60%, så det verkar helt enkelt som att den bara räknar annorlunda.

Jo det verkar så. Snabbt ner till ca 80% men sen planar det ut där. Jag tror inte man kan lita på procent mätaren till 100% men just nu suger den som en ett riktmärke.

Efter några dagar på jobbet så känns det som att 3G och 3GS är rätt lika i beteende. Vi ska komma ihåg att en 3G med eller utan S som används mycket drar mycket ström. Jag tyckte iofs att 3GS till en början föreföll att dra mer ström men... jag pillade helt enkelt så mycket på den så batteriet gick åt på nolltid.

Alltså detta känns inte helt ok.
Efter andra laddningen sen jag köpte den så är det så här dåligt på min 3gs.
8 h standby varav 2,20 h användning och batteriet är redan nere på rött.
Har haft push avstängt, men platstjänster har varit på.
Ska testa att dra ut den helt nu och sedan stänga av platstjänster imorgon.
Hoppas verkligen att det blir bättre..

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-14 16:45
Ursprungligen av jelander:

Alltså detta känns inte helt ok.
Efter andra laddningen sen jag köpte den så är det så här dåligt på min 3gs.
8 h standby varav 2,20 h användning och batteriet är redan nere på rött.
Har haft push avstängt, men platstjänster har varit på.
Ska testa att dra ut den helt nu och sedan stänga av platstjänster imorgon.
Hoppas verkligen att det blir bättre..

Jag hade också stora problem emd mitt batteri det var därför jag skapade denna tråden men har nu efter ca 1 månad fått klart mycket bättre batteri på min iPhone 3GS. Här har du en liten länk på hur du skall sköta ditt batteri: How to prolong lithium-based batteries
Jag har gjort så att jag kör alldrig batteriet tomt om jag verkligen inte måste använda telefonen och små laddar den hela tiden. Gjorde även så på min 2G och den höll i 2 år med bra batteri.
Infogar även en liten bild på min nuvarande laddning, står att den varit ansluten senast full landning men det var ju för att få in bilden. De 2h som den använts är endast spelande av Palm hero så jag har ju försökt suga ut mitt batteri, dock är 3G och platstjänster av.

  • Medlem
  • 2009-08-22 15:44

Jag fick min iPhone 3GS 16gb igår.
Är nu på min min andra laddning,
Användning: 1h, 16 minuter
Vänteläge: 1h, 23 minuter

Batteri 83%.

Det enda jag har gjort sen telefonen var fulladdad är att kolla användingen var 20 minut. Så jag undrar vad är det som drar batteri. Och varför är andängnings tiden så hög när den borde vara kanske 2 minuter...?

3G, Avstängt
Notiser, Avstängt
WIFI, Avstängt
Plats tjänster, Avstängt.

Hur vore med att prova att använda telefonen istället för att bara titta på batteriet?

  • Medlem
  • 2009-08-22 16:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur vore med att prova att använda telefonen istället för att bara titta på batteriet?

för att använder jag telefonen så är batteriet slut på under 2h

I sådana fall så har du inget frisk batteri.

Skälet till min ironi var helt enkelt att du hade slagit av både 3G och wifi, vilket kändes ganska radikalt. Och det är klart, om du inte har 3G täckning där du är så kan telefonen dra mer ström när den letar efter 3G nätet.

Hur ser intställningarna i övrigt ut? Hämtning av mail etc? Är den ställ till push? Intervall? Eller manuellt?

Men menar du att om du använder telefonen som en iPhone med normal användning så tar batteriet slut på 2 timmar? Om jag strömmar ljud till telefonen (internetradio) så räcker mitt batteri längre än 2 timmar (nu har jag inte provat med 3GS:en iofs) och då har jag kontinuerlig effekt på telefonen.

Blir telefonen varm?

  • Medlem
  • 2009-08-22 17:18

startade om telefonen, verkar som att det gjorde skillnad. nu updateras inte både Användning och Väntelägets klockorna samtidigt

Alla ni som har problem med battery-drain.

Sätt den i hållaren, kör en "återställ" i iTunes.
Det hjälper i de flesta fall.

Funkar inte DET kan man ju börja röja runt.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-22 19:17
Ursprungligen av Goflorp:

Alla ni som har problem med battery-drain.

Sätt den i hållaren, kör en "återställ" i iTunes.
Det hjälper i de flesta fall.

Funkar inte DET kan man ju börja röja runt.

Precis och i vissa fal kan man få behöva göra det mer än en gång enligt många på aples forum. Sen kan jag jag också tillägga att batteriet har inte full styrka på sin första laddning direkt.
Första dagen laddade jag upp mitt batteri 4 gånger, på 10h standby tappade den i början precis 25% batteri osv men ju längre tiden gick och efter mer laddningar blev det mycket bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 19:38
Ursprungligen av Exstaz:

Precis och i vissa fal kan man få behöva göra det mer än en gång enligt många på aples forum. Sen kan jag jag också tillägga att batteriet har inte full styrka på sin första laddning direkt.
Första dagen laddade jag upp mitt batteri 4 gånger, på 10h standby tappade den i början precis 25% batteri osv men ju längre tiden gick och efter mer laddningar blev det mycket bättre.

Jag har nollat min tre ggr och gjort RENA installationer därefter - dvs. ingen restore. Märker ingen skillnad än. Hoppas innerligt att detta löser sig med kommande firmware. Att lämna in den och få tillbaka en refurbished lur är inte så jävla kul direkt...

Har observerat att det är just med tänd skärm som den tappar 1% varannan minut, oavsett om jag ringer eller bara glor på ikonerna. På standbyläge så verkar den hålla måttet iaf.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2009-08-22 21:05
Ursprungligen av Shahbaz:

Jag har nollat min tre ggr och gjort RENA installationer därefter - dvs. ingen restore. Märker ingen skillnad än. Hoppas innerligt att detta löser sig med kommande firmware. Att lämna in den och få tillbaka en refurbished lur är inte så jävla kul direkt...

Har observerat att det är just med tänd skärm som den tappar 1% varannan minut, oavsett om jag ringer eller bara glor på ikonerna. På standbyläge så verkar den hålla måttet iaf.

Kan ju vara så att du har fel på din telefon. Ett sätt att spara batteri också är att inte ha ljusstyrkan på max, jag har inte min på max då jag tycker den blir alldeles för ljus för det första sen som sagt sparar det batteri också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-22 21:07
Ursprungligen av Exstaz:

Kan ju vara så att du har fel på din telefon. Ett sätt att spara batteri också är att inte ha ljusstyrkan på max, jag har inte min på max då jag tycker den blir alldeles för ljus för det första sen som sagt sparar det batteri också.

Jag befarar att det är fel på den... ska köra på ett tag till så får vi se om det blir bättre. Kör faktiskt på låg ljusstyrka jag med. Nu har jag laddat upp den och skall klocka all användning och standby.

Bevaka tråden